THE PRACTICE OF THE LECTURE: RESEARCH ABOUT ITS USAGE IN ACCOUNTANCY UNDERGRADUATE COURSES IN SÃO PAULO AREA

Authors

  • Ivam Ricardo Peleias FECAP-SP
  • Paulo Ricardo Tardoque FECAP-SP
  • Paulo Rogério Seraphim FECAP-SP
  • Fabíola D´Agostini Peleias FECAP-SP

DOI:

https://doi.org/10.34629/ric.v7i3.84-104

Keywords:

estratégias de ensino, ensino superior, Contabilidade, Brasil.

Abstract

The aim of this article was to analyse the expositive teaching approach of professors in six Accounting courses in São Paulo area. Six professors were interviewed in two different groups. This research was descriptive and qualitative. The main adopted approaches were: the interaction with students in the beginning of the course, together with the professors´ professional experience, to understand the students´ profile, the use of the blackboard and the data show projector. The professors´ actions to verify if students absorb the content and if they overcome the difficulties were practical activities and private questions sessions, which, according to the subjects, rarely occur. The professors´ institutional evaluation made by students was a tool available for five subjects to improve their practices. In 54,0% of the investigated items, the professors´ answers are in accordance with the literature, indicating that the ways suggested to reach the objectives of the expositive approach are being considered.

Author Biographies

Ivam Ricardo Peleias, FECAP-SP

Bacharel em Ciências Contábeis pela Associação Tibiriçá de Educação (1983), Mestre (1992) e Doutor (1999) em Ciências Contábeis pela Universidade de São Paulo. Professor e pesquisador do Programa de Mestrado em Ciências Contábeis do Centro Universitário FECAP, membro do Conselho Editorial das Revistas UnB Contábil (1516-7011), e Revista Informação Contábil, pesquisador financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESP, sócio - Irpe Assessoria e Consultoria Ltda., consultor ad hoc de várias revistas científicas classificadas no QUALIS - CAPES, e da Fundação de Amparo à Pesquisa do Distrito Federal - FAPDF, professor assistente doutor da PUC-SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Líder do grupo de pesquisa "Centro de Estudos Interdisciplinares do Trabalho", no CNPQ. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Contábeis, principalmente nos seguintes temas: contabilidade, controladoria, ensino da contabilidade, mercado de trabalho para área contábil, perícia contábil, controle interno e gestão de riscos. (Texto informado pelo autor)

Paulo Ricardo Tardoque, FECAP-SP

Mestre em Ciências Contábeis pela Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado - FECAP

Paulo Rogério Seraphim, FECAP-SP

Mestre em Ciências Contábeis pela Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado - FECAP

Fabíola D´Agostini Peleias, FECAP-SP

Graduanda em Ciências Contábeis pela Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado - FECAP. Mestra em Línguística da Língua Inglesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Published

2014-01-29