Non-hegemonic environmental languages: Land Art and Trash Museum in Florianópolis

Authors

  • Gloria Alejandra Guarnizo Luna Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.51359/2763-8693.2021.250945

Keywords:

environmental art, land art, trash museum

Abstract

The museum field underwent reconfigurations in its theoretical and practical assumptions, from the 1980s onwards, and allowed the insertion of new categories of museums such as the Garbage Museum, characters, objects, and collections. Inserted in this context, environmental art conceived as an ephemeral
art, in dialogue with new artistic movements, gave visibility to a wide range of works and artists such as Richard Long, the couple Christo and Jeanne Claude
and the Brazilian Vik Muniz, who made and make use of new compositions and
languages in his artistic work in non-traditional spaces. The work of artist Valdinei Marques, from the Trash Museum in Florianópolis (SC), is highlighted in dialogue with other artists who make use of discarded materials and objects from garbage to compose their artwork. Reformulations in the field of museums and
the field of heritage allow the waste of the consumer society to be reinterpreted and recognized as musealia in the Trash Museum. When the collection is no longer placed in an assessment that determines its degree of importance, everything
becomes museum-worthy, which is not without contradictions and practical and theoretical clashes.

Author Biography

Gloria Alejandra Guarnizo Luna, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em História pelo Programa de Pós Graduação em História da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2018), Área de Concentração: História Cultural, na Linha de pesquisa: História da Historiografia, Arte, Memória e Patrimônio, com a tese: O (Não) Lixo na Era do Consumo: Cidade, Museu, Arte. Mestre em História com ênfase em História Cultural no mesmo Programa de Pós Graduação e instituição (2004), na Linha de Pesquisa: Histórias Entrecruzadas de Subjetividades, Gênero e Poder, com a Dissertação:  As ondas e o tempo, uma analise sobre a transformação de um território: Praia Brava, Itajaí, Santa Catarina. (1970, 2003). Possui graduação em História (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI (2001). Possui graduação em Museologia (Bacharelado) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2019). Museóloga Registrada no Conselho Regional de Museologia - COREM - 5 Região PR/SC, n. 0134-I (SC), com experiência em documentação museológica . Possui experiência em docência principalmente nas áreas de História Contemporânea, História, Arte e Cultura da América Latina, Ensino de Língua espanhola, Mediação em Educação. Desenvolve pesquisa nas áreas de História, Teoria e Crítica de Arte com ênfase nas temáticas: Imagens, Arte, Museus, Acervos, Coleções, Exposições, Patrimônio, Cidade, Consumo, Discursos, Subjetividades e Contemporaneidade.

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Published

2021-11-02

How to Cite

Luna, G. A. G. (2021). Non-hegemonic environmental languages: Land Art and Trash Museum in Florianópolis. Cartema, 9(9), 62–85. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2021.250945