Aspectos do gênero, ritual e espacialidade na produção de mulheres artistas contemporâneas no Brasil.
DOI:
https://doi.org/10.51359/2763-8693.2021.250940Keywords:
contemporary art, domesticity, everyday life, handcrafts, genderAbstract
The investigations presented in this article are based on studies regarding the flows between handmade crafts, domesticities and the feminine in their
relations with tradition and with contemporary art. They mainly consider the
re-appropriation of embroidery, sewing and objects related to the domestic environment in a context in which are questioned both gender relations and the
transmission and exchange of knowledge, rituals and practices among women.
The artistic project developed by Miranda (Parto de Maria, 2019) is a result of the
alignment between Undergraduate Research and Experimental Project in Visual
Arts and raises questions, through everyday elements and visual and bodily experiences, about what is seen as feminine. It therefore tensions particularly that
which concerns the identities, subjectivities and daily rites associated with being
a woman, and considering the Brazilian art scene led by female artists, in order
to connect experiences and personal memories, particular paths in the visual arts
field and debates relevant to the academic-artistic milieu.
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? Tradução Nilcéia Valdati. Florianópolis: Outra Travessia. 2005. n. 05. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/viewFile/12576/11743.
BAHIA, Ana Beatriz. Bordaduras na Arte Contemporânea brasileira: Edith Derdyk, Lia Menna Barreto e Leonilson (artigo de conclusão de curso de especialização, Linguagem Plástica Contemporânea /UDESC). Periscope Magazine. Florianópolis. n. 3. ano 2. 2002. Disponível em: http://www.casthalia.com.br/periscope/ casthaliamagazine3.htm. Acesso em: abril de 2019.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Lisboa: Edição Bertrand. 1949. v. 2.
BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. Tradução: Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009.
CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução: Heloísa P. Cintrão e Ana Regina Lessa. 2ª edição. São Paulo: Edusp, 1998.
CARDONA, Patrícia. La poética de la enseñanza. In: Mapas e percursos, estudos de cena. Org.: MUNDIM, Ana Carolina; CERBINO, Beatriz; NAVAS, Cássia. Belo Horizonte: Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas – ABRACE, 2014. (Documento traduzido para o português pela Prof. Dra. Ana Terra (IA/UNICAMP) especialmente para a disciplina AD621)
CHAUD, E. M. Entre as afetividades e as materialidades da costura. II Seminário Internacional de Pesquisa em Arte e Cultura Visual, 2018, Goiânia. Anais do Seminário Internacional de Pesquisa em Arte e Cultura Visual. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2018. p. 320 - 331.
ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
GLUCKMAN, M. Essays on The Ritual of Social Relations. Manchester: Manchester University Press. 1966.
GOUVÊA, Hebert. Moda e Arte. Anamorfoses do corpo contemporâneo. 2012. Disponível em: http://www.pparalelo.art.br/docs/moda-e-arte-anamorfoses-do-corpo-contemporaneo/. Acesso em: outubro de 2019.
ICLE, Gilberto [org.]. Pedagogia da arte: entre-lugares da escola. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012. V. 2.
MIRANDA, Amanda. Parto de Maria: tessitura entre corpo, memória, artesanias e espaço doméstico. Monografia (Projeto Experimental do curso de Graduação em Artes Visuais). Campinas: Universidade Estadual de Campinas. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3w6MAFA. Acesso em: junho de 2020.
MONTENEGRO, Eduardo. Bordado, Arte Contemporânea. Revista Continente. Companhia Editora de Pernambuco - CEPE. 24 de outubro de 2017. Disponível em: https://www.revistacontinente .com .br/secoes/reportagem/bordado--arte-contemporanea. Acesso em: abril de 2019.
ROMÃO, Luiza. Sangria. São Paulo: Selo do Burro, 2017.
SANTANDER BRASIL. O Cotidiano na Arte: a artista Rochelle Costi fala sobre sua obra. 2013. (5m56s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=RxI2V76vP2Q. Acesso em: outubro de 2019.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Bordado e transgressão: questões de gênero na arte de Rosana Paulino e Rosana Palazyan. Proa – Revista de Antropologia e Arte [on-line]. Ano 02, vol.01, n. 02, nov. 2010. Disponível em: http://www.ifch.unicamp.br/proa /ArtigosII/anasimioni.html. Acesso em: fevereiro de 2019.
BRASIL. Regina Gomide Graz: modernismo, art têxtil e relações de gênero no
Brasil. Revista do IEB, n. 45, p. 87-106, setembro, 2007. Disponível em: https://doi.
org/10.11606/issn.2316-901X.v0i45p87-106. Acesso em: fevereiro de 2019.
TEDESCO, Elaine. Instalação: Campo de Relações. Revista Prâksis. Revista do Programa de Pós-graduação em Processos e Manifestações Culturais: Universidade FEEVALE, v. 1, p. 19-24 2007. Disponível em: https://doi.org/10.25112/rp.v1i0.593. Acesso em: agosto de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cartema

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.