É assim no aertão: a creation process revisiting the afetive memories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251283

Keywords:

memory, textile, sertão

Abstract

This paper focuses on the creation process of the canvas entitled “É Assim no Sertão”, based on an analysis of the memories evoked by textile making; it also reflects on the regional northeastern roots influences in the imagetic
constructions, the created elements and their respective techniques. By revisiting affective memories and discovering their origin, we expect to be able to understand the artistic potential through experimentation, as we start to understand the own
aesthetic line for artists in the creation process.

References

ARAÚJO, Miguel Almir Lima de, Tradições sertânicas: por uma pedagogia do fuxico. Revista Homem, Espaço e Tempo março de 2012. ISSN 1982-3800

BARBOSA, Antônio. A construção social do Nordeste. Vozes da convivência com o semiárido. / organizadora:Wedna Galindo; entrevistas: Catarina de Angola, Daniel Lamir, Laudenice Oliveira, Nathália D’Emery; colaboração: Sara Brito. Recife : Centro Sabiá, 2013. p. 16 a 26.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembranças de Velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

CLUBE DO BORDADO. Bastidor feito em casa #73. Youtube, 08 de janeiro de 2020. Disponível em: https://youtu.be/PGR9xd5Pg38. Acesso em: 30/07/2021.

CLUBE DO BORDADO. Tutorial #1 Materiais de bordado: Agulhas bastidores e tecidos. Youtube, 4 de maio de 2016. Disponível em: https://youtu.be/AMc-ZwsQjjk. Acesso em: 30/07/2021.

GREENHALGH, Veruschka Pereira. Entre linhas e narrativas: mulheres que tecem memórias, do Colégio Stella Maris para a vida / Veruschka Pereira Greenhalgh. – Recife, 2020. Disponível em:https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/39189. Acesso em: jul. 2021.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1990.

MURR, Caroline Elisa. Muitos mundos e a interpretação ondulatória: revendo a conexão à luz da filosofia schrödingeriana. Principia: an international journal of epistemology, ISSN-e 1808-1711, Vol. 19, Nº. 3, 2015, págs. 343-361

Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5381534. Acesso em: jul. 2021.

SOUSA, Juliana Padilha. Tramas invisíveis: bordado e a memória do feminino no processo criativo / Juliana Padilha Sousa. – 2019.

Published

2022-05-01

How to Cite

Batista, H. G. A. (2022). É assim no aertão: a creation process revisiting the afetive memories. Cartema, 10(10), 50–66. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251283