É assim no aertão: a creation process revisiting the afetive memories
DOI:
https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251283Keywords:
memory, textile, sertãoAbstract
This paper focuses on the creation process of the canvas entitled “É Assim no Sertão”, based on an analysis of the memories evoked by textile making; it also reflects on the regional northeastern roots influences in the imagetic
constructions, the created elements and their respective techniques. By revisiting affective memories and discovering their origin, we expect to be able to understand the artistic potential through experimentation, as we start to understand the own
aesthetic line for artists in the creation process.
References
ARAÚJO, Miguel Almir Lima de, Tradições sertânicas: por uma pedagogia do fuxico. Revista Homem, Espaço e Tempo março de 2012. ISSN 1982-3800
BARBOSA, Antônio. A construção social do Nordeste. Vozes da convivência com o semiárido. / organizadora:Wedna Galindo; entrevistas: Catarina de Angola, Daniel Lamir, Laudenice Oliveira, Nathália D’Emery; colaboração: Sara Brito. Recife : Centro Sabiá, 2013. p. 16 a 26.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembranças de Velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
CLUBE DO BORDADO. Bastidor feito em casa #73. Youtube, 08 de janeiro de 2020. Disponível em: https://youtu.be/PGR9xd5Pg38. Acesso em: 30/07/2021.
CLUBE DO BORDADO. Tutorial #1 Materiais de bordado: Agulhas bastidores e tecidos. Youtube, 4 de maio de 2016. Disponível em: https://youtu.be/AMc-ZwsQjjk. Acesso em: 30/07/2021.
GREENHALGH, Veruschka Pereira. Entre linhas e narrativas: mulheres que tecem memórias, do Colégio Stella Maris para a vida / Veruschka Pereira Greenhalgh. – Recife, 2020. Disponível em:https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/39189. Acesso em: jul. 2021.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1990.
MURR, Caroline Elisa. Muitos mundos e a interpretação ondulatória: revendo a conexão à luz da filosofia schrödingeriana. Principia: an international journal of epistemology, ISSN-e 1808-1711, Vol. 19, Nº. 3, 2015, págs. 343-361
Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5381534. Acesso em: jul. 2021.
SOUSA, Juliana Padilha. Tramas invisíveis: bordado e a memória do feminino no processo criativo / Juliana Padilha Sousa. – 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cartema

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.