About Bajado, an artist from Olinda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2763-8693.2025.266357

Keywords:

history of art, Bajado, heritage education, pop culture, comics

Abstract

This article is an excerpt from the thesis Bajado and the invention of the Manguegeek Movement, presented to the Postgraduate Program in History of the Federal Rural University of Pernambuco (PPGH-UFRPE), and aims to present and record facts about the life and work of the artist Euclides Francisco Amâncio, known as Bajado, An Artist from Olinda. The research had as its main objective to deconstruct the perspective that Bajado is a naïf artist in order to understand him as a precursor of Pop Art, in addition to being circumscribed in an investigation based on bibliographic review and documentary analysis in magazines, newspapers, videos, music, poems and photographs, as well as the artist’s own compositions. It is understood that Bajado participated in the construction of the identity of the Historic Site of Olinda in parallel with politicians, intellectuals and artists of the Pernambuco avant-garde. The relevance of this chronological outline of the life and work of the artist in question is highlighted in order to instrumentalize investigations in the field of art history, given that many diffuse and controversial narratives circulate in the context of attempts to tell their stories.

Author Biographies

Wilson Chiarelli, Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco - SEDUC/PE

É Artista Visual e Professor de História na Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco. Possui graduação em História pela Universidade Católica de Pernambuco (2005), Especialização (Lato Sensu) em Ensino de História das Artes pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2006), Mestrado pelo PGH/UFRPE em Ensino de História e Doutorado em História Social da Cultura Regional pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Rural de Pernambuco - PGH/UFRPE.

Alberto Pessoa, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Professor Associado do Departamento de Mídias Digitais da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação Associado em Artes Visuais da UFPB/UFPE. Possui pós-doutorado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN, 2021) e em Sociologia pela UFPB (2014). É Doutor em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2010), Mestre em Artes Visuais pela Universidade Estadual Paulista (UNESP, 2006) e Licenciado em Artes Visuais pela Faculdade de Artes Alcântara Machado (2003).

References

ACERVO PREFEITURA DE OLINDA. Hoje tem espetáculo, 1972. Prefeitura de Olinda, Olinda, 1972a.

ACERVO PREFEITURA DE OLINDA. O frevo é bom, 1972. Prefeitura de Olinda, Olinda, 1972b.

ACERVO PREFEITURA DE OLINDA. Pitombeira dos Quatro Cantos II, 1973. Prefeitura de Olinda, Olinda, 1973.

ACERVO PREFEITURA DE OLINDA. Circo Nerino, 1976. Prefeitura de Olinda, Olinda, 1976.

ALBERTO, J. Diario de Pernambuco, Recife, 30 out. 1973. Segundo caderno.

ANJOS JR., M.; MORAIS, J. V. Picasso ‘visita’ o Recife: a exposição da Escola de Paris em março de 1930. Estudos Avançados, São Paulo, v. 12, n. 34, p. 313-335, 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141998000300027. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/9qDyGFYPMF4gbfmrJ6nGLmC/#:~:text=EM%20MAR%C3%87O%20de%201930%20o,uma%20alta%20dose%20de%20incompreens%C3%A3o. Acesso em: 23 abr. 2025.

BAJADO. Entrevista sobre vida e obra. Revista Trimestral Vidas Secas: Realidade, Cultura e o Escambau, Recife, n. 2, 1980.

BELTRÃO, L. Memória de Olinda. Recife: Centro de Estudos da História Municipal/Fiam, 1996.

BOURDIEU, P. As regras da arte. São Paulo: Companhia da Letras, 1996.

BRODSKAÏA, N. Arte Naïf. São Paulo: Folha de São Paulo, 2017.

CANUTO, C. Olinda – patrimônio cotidiano: memória coletiva dos seus moradores. Recife: Icei Brasil, 2017.

CARVALHO, A. Olinda e Bajado de Parabéns. Diario de Pernambuco, Recife, 26 out. 1981. Local.

CHAVES, P. A. Diario de Pernambuco, Recife, 19 jan. 1980. Artes e Artistas.

CÓRDULA, R. Utopia do olhar. Recife: Fundarpe, 2013.

CUENTRO, J. Bajado: um artista de Olinda. Fundação Centro de Preservação dos Sítios Históricos de Olinda, 1985.

DANTO, A. O abuso da beleza. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2015.

DIÁRIO DA MANHÃ. Recife, 13 mar. 1975. Cinema, Música e Variedade.

DIARIO DE PERNAMBUCO. Recife, 8 jan. 1965. Diário Social.

DIARIO DE PERNAMBUCO. Recife, 1 set. 1974. Geral.

DIARIO DE PERNAMBUCO. Recife, 13 abr. 1975. Ensaio geral.

DIARIO DE PERNAMBUCO. Recife, 3 dez. 1976. Secção B, p. 1-25.

DIARIO DE PERNAMBUCO. Recife, 8 fev. 1976. Viver, p. 7.

DIARIO DE PERNAMBUCO. Recife, 14 out. 1980a. Educação e Cultura.

DIARIO DE PERNAMBUCO. Recife, 28 out. 1980b. A19.

DIARIO DE PERNAMBUCO. Recife, 22 jul. 1981. Cinema e Arte.

DIARIO DE PERNAMBUCO. Bajado. Diario de Pernambuco, Recife, 26 abr. 1983. A08.

FAROL S/A. Olinda, n. 22, dez. 1992. Voz da Comunidade.

FARTHING, S. Tudo sobre arte. Rio de Janeiro: Sextante, 2011.

GADELHA, L. M. R. B. Mercado: o outro lado da obra de arte. 1985. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1985.

GOMPERTZ, W. Isso é arte? 150 anos de arte moderna do impressionismo até hoje. Rio de janeiro: Zahar, 2013.

GONÇALVES, J. R. S. A retórica da perda: os discursos do patrimônio cultural no Brasil. Rio de Janeiro: Iphan, 2002.

GRAHAM-DIXON, A. Arte: o guia visual definitivo. São Paulo: Publifolha, 2013.

GRAVETT, P. Mangá: como o Japão reinventou os quadrinhos. São Paulo: Conrad, 2006.

GUIMARÃES, B. Diario de Pernambuco, Recife, 10 fev. 1950. C1.

HOBSBAWN, E.; RANGER, T. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

JANSON, H. W. A nova história da arte de Janson: a tradição do ocidente. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010.

JORNAL DO COMMERCIO. Recife, 16 nov. 1996. N/D.

LUYTEN, S. B. Cultura pop japonesa: mangá e animê. São Paulo: Hedra, 2005.

MAIA, T. Diario de Pernambuco, Recife, 8 fev. 2002. De Olinda.

MARTINS, R. F. da S. Olinda para quem? O processo de tombamento do sítio histórico da cidade de olinda (1968-1980). 2019. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2019. Disponível em: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/8490#:~:text=O%20tombamento%20do%20s%C3%ADtio%20hist%C3%B3rico,centros%20urbanos%20hist%C3%B3ricos%20patrimonializados%20mundialmente. Acesso em: 23 abr. 2025.

MCCLOUD, S. Desenhando quadrinhos. São Paulo: M. Books do Brasil, 2008.

MESEL, K. Bajado, um artista de Olinda. Direção: Sany Lafon Padus. Produção: Kátia Mesel. Recife: [s. n.], 1981. MP4.

MOURA, I. Bajado: Há 77 anos amando o futebol, Carnaval e o povo. Diario de Pernambuco, Recife, 3 abr. 1990. Caderno Viver.

O AMIGO DA ONÇA - Documentário - A vida de Péricles Maranhão. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (50 min 54 s). Publicado pelo canal Dimas Oliveira Junior. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jSdbod0eFHE. Acesso em: 23 abr. 2025.

PRADO, G. Bajado: série perfis pernambucanos. Recife: Cepe, 1997.

PREFEITURA DE OLINDA. Nepo e a preservação do Patrimônio Histórico Cultural. Olinda: Prefeitura de Olinda, 2012.

PREFEITURA DE OLINDA. Olhares pioneiros: arte moderna e contemporânea em Olinda. Prefeitura de Olinda, Olinda, 2018.

ROCHA, S. Germano Coelho – série coleção perfis. Recife: Cepe, 2019.

SCHÜTZE, S. Caravaggio. São Paulo: Taschen Biblioteca Universalis, 2017.

SOARES, J. A filha do advogado. Direção: Jota Soares. Produção: Jota Pedrosa da Fonseca. Recife: [s. n.], 1926. MP4.

SOUZA, R. S. de. Bajado a poética visual no discurso gráfico: diálogo entre a semiótica estruturalista e o design da informação. 2020. Dissertação (Mestrado em Design) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020. Disponivel em https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/42288. Acesso em: 23 abr. 2025.

SPENCER, F. Seria viável uma indústria de cinema no Recife? – Diversões. Diario de Pernambuco, Recife, 8 mar. 1974.

VALENÇA, A. Bicho Maluco Beleza. EMI Odeon. 1992. CD: 4m59s.

Published

2025-05-07

How to Cite

Chiarelli, W., & Pessoa, A. (2025). About Bajado, an artist from Olinda. Cartema, 15(15), 1–21. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2025.266357

Issue

Section

Continuous Flow – Articles