Listening to the discomfort of bodies moving to intercultural contexts
DOI:
https://doi.org/10.51359/2763-8693.2021.250675Keywords:
discomfort, decoloniality, critical arts education, listening, memoryAbstract
In this text the authors interpret the discomfort resulting from the displacement of their bodies into intercultural art education relations in the Sertão of Pernambuco, Brazil, and in Africa, Cape Verde and Mozambique, since 1996, within the intercultural movement IDENTIDADES. This movement is linked to the Faculty of Fine Arts of the University of Porto, Portugal, an institution of international renown and brilliant legitimacy, where arts education practices and
research have led the bodies of the authors in a space and time of personal conflicts, of recognition of the colonial that integrates them and the self-critical need to understand themselves, in an epistemological confrontation attending to the listening and the memory on the reflections in this field.
References
ACOSTA, Alberto (2016). O bem viver: uma oportunidade para imaginar outros mun-dos. São Paulo: Autonomia Literária, Elefante, tradução de Tadeu Breda.
ADICHIE, Chimamanda Ngozi (2015). Sejamos todos Feministas. Lisboa: Companhia das Letras
APPADURAI, Arjun (2009). Diálogo, Risco e Convivialidade, in AAVV. Podemos viver sem o outro? Lisboa: Edições Tinta da China e Fundação Calouste Gulbenkian.
BÂ, Amadou Hampâté . A tradição viva. In: UNESCO. História Geral da África.
v. I. Lisboa: Editora Ática, 2010. p. 183–185
BORGES, Jorge Luis. Aleph. Lisboa: Editora Planeta DeAgostini, 2001.
CASTRO, Eduardo Viveiros de. Metafísicas canibais: Elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
CHIZIANE, Paulina. O Alegre Canto da Perdiz. Lisboa: Editorial Caminho, 2008.
COSTA Alda. A Arte Contemporânea está além da representação linear do mundo: Entrevista. LITERATAS, Revista de Artes e Letras de Moçambique. Disponível em: http://literatasmz.org/post-detail/180 Acesso em: 30 mai. 2021.
CRAVEIRINHA, José. Maria. Maputo: Ndjira, 1998.
CUSICANQUI, Silvia R. Ch’ixinakax utxiwa: una re exió n sobre prá cticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limó n, 2010.
FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. Lisboa: Livraria Terra Livre, 2015.
FARIA, Elisabete Mó nica Moreira. Educação Artística Diferenciada: contando e recontando a história. Aprender fazendo com/para/na comunidade quilombola de Conceição das Crioulas. Tese de Doutoramento. Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto. Porto, 2016. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/85718 Acesso em: 30 mai. 2021.
KI-ZERBO, Joseph. Para quando a África?: entrevista com René Holenstein. Rio
de Janeiro: Pallas, 2006.
KNOPFLI, Rui. Obra Poética. Lisboa: Editorial da INCM, 2003.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiê ncia. Belo Horizonte: Grupo
Autê ntica, 2014.
MARTINS, Ví tor. Pensem nisso. In: Catá logo da exposiç ã o José Paiva – Pintura.
Porto: Serpente Galeria de Arte Contemporâ nea, 2005.
MATTOSO, José . Tenho uma visão pessimista do terceiro milénio: Entrevista.
Revista Histó ria, a.XXII, p. 14-19, fev., 2000.
MBEMBE, Archile. Políticas da Inimizade. Lisboa: Antígona Editores Refratários, 2016.
MENDES, Maria Aparecida. Marias Crioulas: emancipação e aliança entre mulheres no enfrentamento à violência doméstica em comunidades tradicionais. 2019.
Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável). Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/37900 Acesso em: 30 mai. 2021.
MERLIN, Nora. Mentir y colonizar.Obediencia inconsciente y subjetividad neoliberal. Buenos Aires: Letra Viva, 2019.
PESSOA, Fernando. Poesias de Álvaro de Campos. Lisboa: Ática, 1993.
NASCIMENTO, Márcia Jucilene do. Por uma pedagogia crioula: memória,
identidade e resistência no quilombo de Conceição das Crioulas – PE. 2017. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável). Universidade de Brasília. Brasília, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/31319 Acesso em: 30 mai. 2021.
RAINHO, Rita. Descolonizar o conhecimento: políticas e práticas de educação
artística no ensino superior em Cabo Verde. Tese de Doutoramento. Faculdade
de Belas Artes da Universidade do Porto. Porto, 2018. Disponível em: https://
repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/117973 Acesso em: 30 mai. 2021.
RODRIGUES, Maria Diva da Silva. Política de nucleação de escolas: uma violação de direitos e a negação da cultura e da educação escolar quilombola. 2017. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/31321 Acesso em: 30 mai. 2021.
SILVA, Givânia Maria da. Educação como processo de luta política: a experiência de “educação diferenciada” do território quilombola de Conceição das Crioulas. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação)—Universidade de Brasília, Brasília, 2012. Disponível em: https://www.repositorio.unb.br/handle/10482/12533 Acesso em: 30 mai. 2021.
SONTAG, Susan. Contra a Interpretaç ã o. Porto Alegre: L&PM, 1987.
SOUZA, Maria Aparecida de Oliveira. As mulheres, a comunidade de Conceição e suas lutas: histórias escritas no feminismo. 2006. Dissertação (Mestrado em
História)-Universidade de Brasília, Brasília, 2006. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/2333 Acesso em: 30 mai. 2021
ZAWANGONI, Salvador André. A Frelimo e a formação do homem novo. Maputo: CFM, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cartema

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.