Textile artist book: leafing through plots in the warp of affective memories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251282

Keywords:

affective memory, creation process, textile artist’s book, craftsmanship, tactility

Abstract

The purpose of this article is to discuss the process of creating unique artist’s
books made with fabric, based on the principle that thought encourages action:
Tempestade e S/título (2001); 5 (five) pages/handkerchiefs Untitled, presented at
times as loose pages in space, but which are part of the installation Equilíbrio
(2012 - 2015); and, Âmago (2019). The warp of the article is based on affective
memories that connect the process of creation of works with their materials, the
ways of handcrafting with the remains of graphic prints on fabric, and, finally, the
sensitive reactions caused by them. Fayga Ostrower (1978), Cecília Almeida Salles (1998, 2006), Márcia Regina Pereira de Sousa (2011) are the main theoretical
references.

Author Biography

Sandra Maria Correia Favero, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorado no PPGAV/ECA/USP, área de concentração Poéticas Visuais, (2015); Mestrado em Engenharia de Produção, UFSC, área de concentração Gestão do Design e do Produto, (2003); Bacharelado em Pintura, EMBAP, (1979). Professora DAV/ CEART/  UDESC na Graduação e PPGAV, Linha de pesquisa Processos Artísticos Contemporâneos. Integra o Grupo de Pesquisa Articulações Poéticas vinculado a UDESC.

References

BERGSON, Henri. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BUTI, Marco; LETYCIA, Anna (orgs.). A gravação como processo de pensamento. In: Gravura em metal. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/Imprensa Oficial do Estado, 2002.

DELEUZE, Guilles. O ato de criação. Folha de São Paulo, São Paulo, 27de jun. 1999. Caderno Mais!

FAVERO, S. M. C. A estampas xilográficas como disparadoras de desdobramentos dialógicos disruptivos da tradição gráfica. Pós-Limiar, v. 4, e215051, 2021. https://doi.org/10.24220/2595-9557 v4e2021a5051

LOPES, Denilson. A delicadeza: estética, experiência e paisagens. Brasília: Editora Universidade de Brasília: Finatec, 2007.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Editora Vozes, 1978.

PEREIRA, Juliana Cristina. Acaso as avessas. Revista: Estúdio, Artistas sobre outras Obras. ISSN 1647-6158, e-ISSN 1647-7316. Vol. 3 (6): 40-43.

SALLES, Cecília Almeida. O gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP: Annablume, 1998.

SALLES, Cecília Almeida_. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo: Editora Horizonte, 2006.

SOUSA, Márcia Regina Pereira de. O livro de artista como lugar tátil. Florianópolis: Editora da UDESC, 2011.

Published

2022-05-01

How to Cite

Favero, S. M. C. (2022). Textile artist book: leafing through plots in the warp of affective memories. Cartema, 10(10), 195–209. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251282