Textile artist book: leafing through plots in the warp of affective memories
DOI:
https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251282Keywords:
affective memory, creation process, textile artist’s book, craftsmanship, tactilityAbstract
The purpose of this article is to discuss the process of creating unique artist’s
books made with fabric, based on the principle that thought encourages action:
Tempestade e S/título (2001); 5 (five) pages/handkerchiefs Untitled, presented at
times as loose pages in space, but which are part of the installation Equilíbrio
(2012 - 2015); and, Âmago (2019). The warp of the article is based on affective
memories that connect the process of creation of works with their materials, the
ways of handcrafting with the remains of graphic prints on fabric, and, finally, the
sensitive reactions caused by them. Fayga Ostrower (1978), Cecília Almeida Salles (1998, 2006), Márcia Regina Pereira de Sousa (2011) are the main theoretical
references.
References
BERGSON, Henri. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BUTI, Marco; LETYCIA, Anna (orgs.). A gravação como processo de pensamento. In: Gravura em metal. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/Imprensa Oficial do Estado, 2002.
DELEUZE, Guilles. O ato de criação. Folha de São Paulo, São Paulo, 27de jun. 1999. Caderno Mais!
FAVERO, S. M. C. A estampas xilográficas como disparadoras de desdobramentos dialógicos disruptivos da tradição gráfica. Pós-Limiar, v. 4, e215051, 2021. https://doi.org/10.24220/2595-9557 v4e2021a5051
LOPES, Denilson. A delicadeza: estética, experiência e paisagens. Brasília: Editora Universidade de Brasília: Finatec, 2007.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Editora Vozes, 1978.
PEREIRA, Juliana Cristina. Acaso as avessas. Revista: Estúdio, Artistas sobre outras Obras. ISSN 1647-6158, e-ISSN 1647-7316. Vol. 3 (6): 40-43.
SALLES, Cecília Almeida. O gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP: Annablume, 1998.
SALLES, Cecília Almeida_. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo: Editora Horizonte, 2006.
SOUSA, Márcia Regina Pereira de. O livro de artista como lugar tátil. Florianópolis: Editora da UDESC, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cartema

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.