Leakages: the equivocal femininity of Anne Carson
DOI:
https://doi.org/10.51359/1982-6850.2024.265041Keywords:
Anne Carson, femininity, matter, equivocity, feminine writingAbstract
This article examines the concept of the feminine in the work of Anne Carson, focusing on three of her essays—two academic and a literary one. Our aim is to investigate how Carson constructs a definition of the feminine in her analysis of the Ancient Greek imaginary of women, in order to show that “woman” appears there as an essentially equivocal figure. This ambiguity arises from the equally equivocal notion of matter that underlies it. We will analyze how Carson explores this ambivalence by playing with the inversion of gender positions in her literary and “auto-theoretical” essay 'The Anthropology of Water, and we argue that this ambiguity of the feminine is deeply linked to the female author’s unavoidably paradoxical position (both as an academic and as a poet), for she is situated simultaneously within and outside the logos.
References
AITKEN, Will; CARSON, Anne. The Art of Poetry No. 88. The Paris Review, Nova York, n. 171, 2004. Disponível em: https://www.theparisreview.org/interviews/5420/the-art-of-poetry-no-88-anne-carson Acesso em: 25 nov. 2024.
CARSON, Anne. Glass, Irony, and God. New York: New Directions Book, 1995a.
CARSON, Anne. Plainwater: Essays and Poetry. Westminster: Knopf Publishing Group, 1995b.
CARSON, Anne. Economy of the unlost: reading Simonides of Keos with Paul Celan. Princeton: Princeton University Press, 1999.
CARSON, Anne. Autobiografia do vermelho: um romance em versos. São Paulo: Editora 34, 2021.
CARSON, Anne. Sobre aquilo em que eu mais penso: Ensaios. Tradução de Sofia Nestrovski. São Paulo: Editora 34, 2023.
CIXOUS, Hélène. O riso da Medusa. Tradução de Natália Guerellus e Raísa França Bastos. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022.
CONNELL, Sophia M. Aristotle on Female Animals: a study of The Generation of Animals. Cambridge (Reino Unido): Cambridge University Press, 2016.
D’AGATA, John; CARSON, Anne. A___ with Anne Carson. Iowa Review, Iowa City, v. 27, n. 2, p. 1-22, 1997. Disponível em: https://iro.uiowa.edu/esploro/outputs/journalArticle/A--with-Anne-Carson/9984445491002771?institution=01IOWA_INST Acesso em: 25 nov. 2024.
DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. Tradução de Rogério Costa. 3ª edição, São Paulo: Iluminuras, 2006.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 4. Tradução de Suely Rolnik. 2ª edição, São Paulo: Editora 34, 2012.
DORLIN, Elsa. La matrice de la race: généalogie sexuelle et coloniale de la nation française. Paris: la Découverte, 2009.
DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo: ensaio sobre a noção de poluição e tabu. Lisboa: Edições 70, 1991.
FERNANDES, Rafael Zacca. Erudição e amadorismo: notas sobre o ensaio e o poema-ensaio em Anne Carson. Alea, Rio de Janeiro, v. 26, n. 3, set-dez. 2024.
FERRANTE, Elena. As margens e o ditado: Sobre os prazeres de ler e escrever. Tradução de Marcello Lino. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2023.
GODDARD, Jean-Christophe. Ce sont d’autres gens. Marselha: Wildproject, 2024.
HADOT, Pierre. Exercícios espirituais e filosofia antiga. Tradução de Flavio Fontenelle Loque e Loraine Oliveira. São Paulo: É Realizações, 2014.
HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, Tradução de Mariza Corrêa, Campinas, n. 5, p. 7-41, 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773 Acesso em: 25 nov. 2024.
IRIGARAY, Luce. Este sexo que não é só um sexo: sexualidade e status social da mulher. Tradução de Cecília Prada. São Paulo: Editora Senac, 2017.
IRIGARAY, Luce. Speculum: de l’autre femme. Paris: Les Éditions de Minuit, 1974.
LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: Rocco, 2020.
MALABOU, Catherine. Changer de différence: le féminin et la question philosophique. Paris: Galilée, 2009.
MARTINS, Helena Franco. Escrever de volta: Anne Carson, Emily Dickinson. Remate de Males, Campinas, v. 38, n. 2, p. 703–725, dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8652731 Acesso em: 25 nov. 2024.
RAMOS, Carmel. Escrita feminina e tagarelice. Alter: Potências marginais. Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, 2024. Disponível em: https://alterfilopucpos.wordpress.com/alter/ Acesso em: 21 jan. 2025.
WILSON, Emily. Fox and Hedgehog: the myths of Anne Carson. The Nation. Nova York, 4 jun. 2024. Disponível em: https://www.thenation.com/article/culture/anne-carson-wrong-norma/ Acesso em: 25 nov. 2024.
WRITER Anne Carson: Like is Not Fair | Louisiana Channel. Humlebæk: Louisiana Channel, Youtube, 10 set. 2024. Disponível em: https://youtu.be/ksH3FIs0eJs?si=5g4KWpu_CBI9d_l5. Acesso em: 25 nov. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irene Viveiros de Castro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.