The astonishment of being alive: creative process, apparition and community
DOI:
https://doi.org/10.51359/1982-6850.2024.265051Keywords:
Dream, art, women, astonishment, apparitionAbstract
Artists know that life is continuous birth, astonishment and movement. The creative process takes place on the threshold between the intention to create and letting it happen, between action and receptivity, between desire and surrender. Artists live in awe because they are open to the world, because, like indigenous peoples and quilombolas, they know that vulnerability is also strength, vital energy, the possibility of connecting with beings and the world. In this article, I present part of my research trajectory, which culminated in my doctoral thesis “Dissident bodies and art collectives: appearance, creation and politics of life” (PPGICH/UFSC); a non-linear trajectory, crossed by the oneiric dimension and proximity to death. I understand death here as something concrete and also metaphorical, as the end of life and the end of a cycle, as transformation and new beginnings. Magic, mystery and apparition guide the paths of the field and the writing, producing embodied (Wacquant, 2015), ritualistic, singular and collective knowledge.
References
ANZALDÚA, G.E. Luz en lo escuro. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Hekht Libros, 2021. 362p. ISBN 978-987-4954-06-0.
BEN, J. Duração. Rodeio: Papel do mato, 2021. 40p. ISBN 978-65-996283-0-6.
BEM, C.P. A luz além da cena: vestígios do olhar de uma iluminadora. 2020. 336 f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo.
INGOLD, T. Repensando o animado, reanimando o pensamento. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 10-25, jul./dez. 2013.
LEACH, E. Political systems of highland Burma: a study of Kachin social structure. Athlone Press, London; Atlantic Highlands, NJ, 1986. ISBN 13. 978-1597406031.
LIMULJA, H. O desejo dos outros: uma etnografia dos sonhos Yanomami. São Paulo: Ubu Editora, 2022. 192p. ISBN 978-65-86497-91-5.
MARTÍN, N. Escute as feras. São Paulo: Editora 34, 2021. 112p. ISBN 978-65-5525-082-4.
SALES, L. Nossa Senhora e o fim dos tempos. Antropolítica, Niterói, n. 33, p. 169-190, 2. sem. 2012.
STEIL, C. A. Maria entre os Vivos. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003. 286p. ISBN 10. 8570257171.
WACQUANT, L. For a sociology of flesh and blood. Qualitative Sociology, n. 38, p. 1-11, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juliana Ben Brizola da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.