Rebellion and insubmission in Rita Lee: Uma autobiografia (2016)
DOI:
https://doi.org/10.51359/1982-6850.2024.265277Keywords:
Feminism, writing, subversionAbstract
The main aim of this article is to understand Rita Lee's perceptions of the gender subversions she staged in her personal and artistic career, based on the narratives in Rita Lee: Uma autobiografia (2016). To do this, we draw on the considerations of Pinto (2003), Moraes (2012), Napolitano (2023), among others, in order to reflect on feminism in Brazil from the 1960s onwards, with a view to understanding how this discourse permeates Rita's trajectory. Next, we discuss the artist's relationship with writing and how she decided to narrate her autobiography. Finally, based on excerpts from the narrative, we reflect on Rita's perceptions of herself and the behaviors that went against the patriarchal impositions she adopted throughout her life. We understand that, in her own way, ever since she was a child, the artist escaped the standards of behavior considered to be proper for women, and found ways of expressing her perceptions of the world in examples coming from male references, which allowed her to break with social and family prescriptions, which is why she was constantly considered strange or crazy. In doing so, through a feminism alike Rita Lee, she offered women other possibilities of being in the world.
References
ALVES, M. E. R. Feminismo e mulheres na resistência à ditadura brasileira de 1964-1985. Em Pauta, Rio de Janeiro, v. 19, n. 47, p. 50-65, jan. 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaempauta/article/download/56080/36713. Acesso em: 21 nov. 2024.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Alguma poesia. Rio de Janeiro: Record, 2022.
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: UERJ, 2010.
BEAUVOIR, S. O segundo sexo. Fatos e mitos. Tradução de Sergio Milliet. São Paulo: Nova Fronteira, 2017.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
FRIEDAN, B. A mística feminina. Petrópolis: Vozes, 1971.
LEE, R. Rita Lee: o ícone feminista que nunca se proclamou feminista. [Entrevista concedida a] Portal Hysteria, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/cultura/2023/05/09/interna_cultura,1491521/rita-lee-o-icone-feminista-que-nunca-se-proclamou-feminista.shtml. Acesso em: 26 nov. 2024.
LEE, R. Rita Lee: Outra autobiografia. São Paulo: Globo Livros, 2023.
LEE, R. Rita Lee: Uma autobiografia. 2. ed. São Paulo: Globo Livros, 2023.
LEJEUNE, P. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. 2. ed. Minas Gerais: UFMG, 2014.
LEJEUNE, P. O pacto autobiográfico, 25 anos depois. In: LEJEUNE, P. O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. p. 70-85.
MORAES, M. L. Q. Feminismo e política: dos anos 60 aos nossos dias. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 17, n. 32, p.107-121, abr. 2012. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/4930/4119. Acesso em: 20 nov. 2024.
MORGAN, R (Org.). Sisterhood is powerful: an anthology of writings from the women’s liberation movement. New York: Vintage Books, 1970.
NAPOLITANO, M. Valei-nos, Rita Lee. [Entrevista concedida à] XAVIER, G. Jornal da USP, São Paulo, 15 de maio de 2023. Disponível em: https://jornal.usp.br/cultura/valei-nos-rita-lee/. Acesso em: 25 nov. 2024.
PIMENTEL, G. Rita Lee tropicalista: o feminismo na contracultura. Ars Publica, São Paulo, 10 de abril de 2017. Disponível em: https://encurtador.com.br/anCEH. Acesso em: 25 nov. 2025.
PINTO, C. R. Uma história do feminismo no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2003.
SPENDER, D. For the record: the making and meaning of feminist knowledge. Londres: The Women’s Press, 1985.
WALLERSTEIN, I. 1968, révolution dans le systéme mondial. Les Temps Modernes, Paris, v. 44, n.514/515, p.154-176, maio-jun. 1989.
WATT, I. A ascensão do romance. Estudos sobre Defoe, Richardson e Fielding. Tradução de Hildegard Feist. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sabrina Ferraz Fraccari, Thaíne Fernanda Sell

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.