Ouverture researches
DOI:
https://doi.org/10.51359/1982-6850.2024.265723Keywords:
Poetry, illusion, Sigmund FreudAbstract
This essay asks about the poem and the particularity of the “illusion” it fulfills. First highlighting the importance of its phonic aspect - especially rhyme, whose precedence over semantics is suggested - the argument then focuses on its semantic dimension. With regard to the latter, consideration of Freudian theorizing about the “Ego” and the “Id” allows us to discern the unique property of poetry, its poeticity, since poetry does not discriminate between what is and what is not repressed, pointing to the validity of the unconscious in the conscious.
References
Bandeira, M. Vou-me embora pra Pasárgada. In: Poesia e prosa. vol. I. Editora Aguilar: Rio de Janeiro, 1958.
Britto, P. H. O Natural e o artificial. Algumas reflexões sobre o verso livre. Inédito, sem data.
Freud, S. Reflections on Vers Libre (1917). In: F. Kermode (org.). Selected prose of T. S. Eliot. A Harvest book: San Diego, New York, London, 1975.
Freud, S. O Eu e o id. Tradução: Paulo César de Souza. Companhia das letras, São Paulo, 2011. Título original: Das Ich und das Ids, 1923.
Gombrich, E. H. Art and illusion. A study in the psichology of pictorial representation. Bollingen Series: Princeton, 1956.
Jakobson, R. Qu’est-que la poésie? (1933-4). In: T. Todorov (org.). Questions de poétique. Seuil: Paris, 1973.
Langer, S. K. Sentimento e forma. Tradução: Ana M. Goldberger Coelho e J. Guinsburg. Perspectiva: São Paulo, 2000. Título original: Feeling and form, 1953.
Milano, D. Lágrima negra. In: Poesias. Editora Firmo: Petrópolis, 1994.
Preminger A.; Brogan, T. V. F. The New Princeton encyclopedia of poetry and poetics. Princeton: New Jersey, 1993.
Tomachevski, B. Sur le vers. In: Tzvetan Todorov (org.). Théorie de la littérature. Seuil: Paris, 1965.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luiz Costa Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.