Modalização como Fenômeno Discursivo em Notícias de Popularização da Ciência
Abstract
Sob a perspectiva teórica da Linguística Sistêmico-Funcional, este estudo investiga a Modalização como um fenômeno discursivo em 15 notícias de Popularização da Ciência (PC) do site BBC News International. Três procedimentos foram adotados no estudo: a) identificação de expoentes linguísticos que realizam a Modalização-Probabilidade; b) análise quali-quantitativa dos expoentes identificados; e c) interpretação dos dados, considerando resultados prévios da pesquisa sobre PC (Motta-Roth, no prelo).References
BAKHTIN, M. M. 2006[1992]. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. Ed. São Paulo: Martins Fontes.
BEACCO, J., CLAUDEL, C., DOURY, M. PETIT, G.; REBOULD-TOURÉ, S.
Science in media and social discourse: new channels of communication, new linguistic forms. Discourse Studies, 4(3): 277-300.
BRASIL/MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO.1997. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Brasília: MEC. Disponível em http://mecsrv04.mec.gov.br/sef/estrut2/pcn/pdf/livro081.pdf, acesso em 12 de março de 2007.
CALSAMIGLIA, H.; VAN DIJK, T. A. 2004. Popularization discourse and
knowledge about the genome. Discourse & Society, 15(4): 369-389.
COATES, J. 1983. The semantics of modal auxiliaries. London/Canberra: Croom Helm.
FAIRCLOUGH, N. 1992. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press.
HALLIDAY, M.A.K. Part A. In: HALLIDAY, M.A.K.; HASAN, R. 1989. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, pp. 3-49.
______. 2004. An introduction to functional grammar. 3. Ed. Revised by Christian M.I.M. Matthiessen. London: Arnold.
HENDERSON, A., WEAVER C. K.; CHENEY, G. 2007. Talking ‘facts’: identity and rationality in industry perspectives on genetic modification. Discourse Studies, 9(1): 9-41.
HILGARTNER, S. 1990. The dominant view of popularization: conceptual
problems, political uses. Social Studies of Science, 20(3): 519-539.
HYLAND, K. 2000. Disciplinary discourses: social interactions in academic writing. Essex: Pearson Education.
LAGE, N. 1985. Linguagem jornalística. São Paulo: Ática.
LEICHT, S.; DAVENPORT S. 2007. Strategic ambiguity as a discourse practice: the role of keywords in the discourse on ‘sustainable’ biotechnology. Discourse Studies, 9(1): 43-61.
LIHUA, L. 2009. Discourse construction of social power: interpersonal rhetoric in editorials of the China Daily. Discourse Studies, 11(1): 59-78.
MARCUZZO, P. 2009. O jogo de vozes em notícias de popularização da ciência. In: Simpósio Internacional Linguagem Cultura e Sociedade e 2º Encontro de Professores de Língua Materna e Estrangeira, 4., Santa Maria. Anais... Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria. 1 CD-ROM.
MARTIN, J. R.; WHITE, P. R. R. 2005 The language of evaluation: appraisal in English. London: Palgrave/Macmillan.
MEURER, J. L. 2002. Uma dimensão crítica do estudo dos gêneros textuais. In: MEURER, J. L.; MOTTA-ROTH, D. Gêneros textuais e práticas discursivas: subsídios para o ensino da linguagem. Bauru, SP: EDUSC.
MOIRAND, S. C. 2003. Communicative and cognitive dimensions of discourse on science in the French mass media. Discourse Studies, 5(1): 175–206.
MOTION, J.; DOOLIN, B. 2007. Out of the laboratory: scientist’s discursive practices in their encounters with activists. Discourse Studies, 9(1): 63-85.
MOTTA-ROTH, D. 2007. Análise Crítica de Gêneros com foco em artigos de popularização da ciência. Santa Maria: UFSM. Projeto de Pesquisa – Bolsa de Produtividade em Pesquisa (CNPq 2008-2011), processo no
. 350389/98-5.
______. 2009a. O conceito de recontextualização na teoria social de Basil Bernstein. In: Ciclo de Segundas do LAEL, São Paulo. Palestra... São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
______. 2009b. A Popularização da Ciência como prática social e discursiva. In: Simpósio Internacional Linguagem Cultura e Sociedade e 2º Encontro de Professores de Língua Materna e Estrangeira, 4., Santa Maria. Anais... Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria. 1 CD-ROM.
______; MARCUZZO, P.; NASCIMENTO, F. S.; SCHERER, A. 2008. Polifonia em noticias de popularização da ciência sob a ótica sistêmico-funcional. In: Congresso da Associação de Linguística Sistêmico-Funcional da América Latina, 4., Florianópolis. Anais... Florianópolis: ALSFAL-UFSC, pp. 1-10.
______; LOVATO, C. S. 2009. Organização retórica do gênero notícia de
popularização da ciência. Linguagem em (Dis)curso, 9(2): 233-271.
MYERS, G. 2003. Discourse studies of scientific popularization: questioning the boundaries. Discourse Studies, 5(2): 265-279.
NASCIMENTO, F. S.; MOTTA-ROTH, D. 2008. Ciência & Autoridade:
modalização em artigos de popularização da ciência numa perspectiva sistêmicofuncional. In: Seminário do GEL – Grupo de Estudos Linguísticos, 56., São José do Rio Preto, SP. Resumos eletrônicos. São José do Rio Preto, SP: GRUPO DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS/UNIP - Universidade Paulista e UNESP - Universidade Estadual de São Paulo. Disponível em: http://www.gel.org.br/resumos_det.php?resumo=4934 Acesso em: 12 dez. 2009.
PAGANO, A. 1998. Genes, ovelhas e discos compactos: alguns aspectos das reescritas de descobertas científicas. In: MACHADO, I. L.; CRUZ, A.; LYSARDO-DIAS, D. Teorias e práticas discursivas - estudos em análise do discurso. Belo Horizonte: UFMG/Carol Borges.
POPPER, K. 1959. The logic of scientific discovery. New York: Harper.
SEGUIN, E. 2001. Narration and legitimation: the case of in vitro fertilization. Discourse & Society, 12(2): 195-215.
SWALES, J. M. 1990. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press.
THOMPSON, G. 2004. Introducing Functional Grammar. 2. Ed. London: Arnold.
THOMPSON, G.; YE, Y. 1991. Evaluation in the reporting verbs used in academic papers. Applied Linguistics, 12(4): 365-382.
WHITE, P. 2004. Valoração – A linguagem da avaliação e da perspectiva. Linguagem em (Dis)curso, 4(esp): 178-205.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Fábio Santiago Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.