Impactos da teoria da metáfora conceitual sobre a lexicografia: o caso de Macmillan English Dictionary for Advanced Learners
Abstract
Passados 35 anos da publicação de Metaphors we live by, a visão cognitiva da metáfora ainda se faz presente em diversas áreas da ciência. No âmbito da lexicografia, no entanto, existe uma notória lacuna de estudos que articulem a metáfora ao fazer dicionarístico. O presente trabalho analisa o distinto caso de Macmillan English Dictionary, que disponibiliza quadros metafóricos compilados com base na TMC cujo objetivo é esclarecer a relação entre significados literais e metafóricos. Discute-se também as possíveis contribuições que uma metodologia de tal sorte poderia trazer à compilação de dicionários escolares de língua portuguesa.
References
ARISTÓTELES. (séc. IV a.C.) A poética clássica. 7.ed. São Paulo: Cultrix, 1997.
AuIl. FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio Ilustrado. 1.ed. Curitiba: Positivo, 2008.
AUTOR. Dicionários escolares e ensino de língua portuguesa. Interdisciplinar: Revista de Estudos em Língua e Literatura, Itabaiana, v.19, n.2, p.217-229, 2013a.
______ . Considerações sobre o Programa Constante de Informações de dicionários escolares de língua portuguesa voltados para o público infantil. Caligrama: Revista de Estudos Românicos, Belo Horizonte, v.18, n.2, p.155-177, 2013b.
______; BUGUEÑO MIRANDA, Félix Valentín. Avaliação de paráfrases explanatórias de dicionários voltados para alunos em etapas iniciais de alfabetização. In: Anais do I SILLiC - I Simpósio Internacional de Lexicografia e Linguística Contrastiva, Florianópolis: Editora da UFSC, 2012, p.22-37.
______; ______. Sobre a função de dicionários escolares voltados para o segundo ciclo do ensino fundamental. Revista LinguíStica, Rio de Janeiro, v.10, n.1, p.377-392, 2014.
DiJr. MATTOS, Geraldo. Dicionário Júnior da Língua Portuguesa. 3.ed. São Paulo: FTD, 2005.
EVANS, Vyvyan; GREEN, Melanie. Cognitive Linguistics: an introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.
FARIAS. Emilia Maria Peixoto. Metáfora, dicionário e ensino. Letras de hoje, Porto Alegre, v.44, n.3, p.94-100, 2009.
FELDMAN, Jerome A. From molecule to metaphor: A neural theory of language. Cambridge: MIT Press, 2006.
GEERAERTS, Dirk. Theories of Lexical Semantics. New York: Oxford University Press, 2010.
GIL, Maitê Moraes. Compreensão de metáforas relacionadas à cultura gaúcha: a figura do cavalo na linguagem do gaúcho. 2009. 65f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Letras) – Instituto de Letras, UFRGS, Porto Alegre, 2009.
HARTMANN, Reinhard Rudolf Karl; JAMES, Gregory. Dictionary of lexicography. London/New York: Routledge, 2001.
HOANG, Ha. Metaphor and second language learning: The state of the field. The Electronic Journal for English as a Second Language, v.18, n.2, p.1-27, 2014.
JACKSON, Howard. Lexicography: an introduction. London: Routledge, 2002.
JOHNSON, Mark. The body in the mind: the bodily basis of meaning, imagination, and reason. Chicago: University of Chicago Press, 1987.
KÖVECSES, Zoltán. Metaphor in culture: Universality and variation. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
______. Universality vs. non-universality in metaphor. In: English Language and Literature Studies: Structures across Cultures (Ellssac) proceedings. Belgrade, 2007.
LAKOFF, George. The contemporary theory of metaphor. In: ORTONY, Andrew (Ed.). Metaphor and Thought. 2.ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. p.202-251.
______. The Neural Theory of Metaphor. In: GIBBS, Raymond W. (Ed.) The Cambridge Handbook of Metaphor. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, p.17-38.
______; JOHNSON, Mark. Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press, 1980.
MED. RUNDELL, Michael. Macmillan English Dictionary for Advanced Learners. 2.ed. Oxford: Macmillan, 2007.
MOON, Rosamund. Dictionaries and metaphor, metaphor and dictionaries. In: GOTTLIEB, Henrik et al (eds.). Symposium on Lexicography XI: Proceedings of the Eleventh International Symposium on Lexicography, Niemeyer, 2002, p.392-399.
______. On specifying metaphor: an idea and its implementation. International Journal of Lexicography, Oxford, v.17, n.2, p.195-222, 2004.
PORZIG, Walter. El mundo maravilloso del lenguaje: Problemas, métodos y resultados de la lingüística moderna. Madrid: Gredos, 1964.
SaJr. Saraiva Júnior: Dicionário da Língua Portuguesa Ilustrado. 3.ed. São Paulo: Saraiva, 2010.
SARDINHA, Tony Berber. Recontando a vida em narrativas pessoais: um estudo de metáforas na perspectiva da linguística de Corpus. Organon, Porto Alegre, n.43, v.21, p.143-159, 2007.
SCHRÖDER, Ulrike Agathe. Trinta anos da teoria conceptual da metáfora: uma retrospectiva crítica. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, n.53, v.1, p.59-71, 2011.
SEARLE, John. Metaphor . In: Ortony, Andrew (ed.): Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 1979, p.92-123.
SIQUEIRA, Maity. As metáforas primárias na aquisição da linguagem: um estudo interlingüístico. 2004. 211f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, PUCRS, Porto Alegre, 2004.
______; GIBBS, Raymond. Children’s aquisition of primary metaphors: a crosslinguistic study. Organon, Porto Alegre, n.43, v.21, p.161-179, 2007.
TEMMERMAN, Rita. Metaphors the life sciences live by. In: Proceedings of the Maastricht Conference on Translation and Meaning, Maastricht, The Netherlands, 2001. p.43-52.
______. Metaphorical models and the translator’sapproach to scientific texts. Lunguistica Antverpiensia, n.1, p.211-226, 2002.
WEINRICH, Harald. Lenguaje em textos. Madrid: Gredos, 1976.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Larissa Moreira Brangel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.