A polissemia do cabra à luz da teoria da metáfora conceptual
Abstract
Resumo: Segundo a visão da mente corpórea em Lakoff e Johnson (1980) e em Lakoff (1987), mapeamentos metonímicos e metafóricos motivariam conceitos mais abstratos estruturados por palavras polissêmicas a exemplo da expressão convencional cabra usada por membros da comunidade nordestina brasileira, que, além de se referir ao dito animal, refere-se a homem em geral ou a certos tipos de homens. Esse trabalho visa discutir a polissemia da expressão cabra à luz da Teoria da Metáfora Conceptual a partir de dados obtidos entre os anos de 2010 e 2013 com pesquisa realizada por ocasião de tese de doutorado.
References
CASCUDO, Luís Câmara - Coisas que o povo diz – 2ª edição. São Paulo: Globo Editora, 2009. (1ª. edição, 1968) Bloch.
CAVALCANTI, Fernanda C. A análise da expressão convencional cabra sob a perspectiva da teoria dos modelos cognitivos idealizados. 2014. 246p. Tese. (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
FELTES, Heloísa Pedroso de Moraes. Semântica cognitiva: ilhas, pontes e teias. Porto Alegre: Edipurcs, 2007.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. 5 ed. Editora Positivo, 2004.
FREYRE, Gilberto. Nordeste - 7ª edição. São Paulo: Global Editora, 2004. (1ª edição: 1937.
GEERAERTS, Dirk. A prática definitória dos dicionários e a concepção semântico-cognitiva de polissemia. In: SIQUEIRA, Maity (Org.). Cadernos de Tradução. Porto Alegre. n 25. p.55-76, jul-dez. 2009.
GIBBS, Raymond. The poetics of mind: Figurative thought, language, and understanding. New York: Cambrigde University Press, 1994.
GRADY, Joseph. Foundations of meaning: primary metaphors and primary scenes. 1997. PhD Dissertation. Graduate Division, University of California, Berkeley, 1997.
KÖVECSES, Zoltán. Metaphor in culture: universality and variation. Nova York: Cambridge University Press, 2005.
______. Metaphor: a practical introduction. Nova York: Oxford University Press, 2010. 2a edição.
LAKOFF, George. JOHNSON, Mark. Metáforas da Vida cotidiana. São Paulo/Campinas:Educ/Mercado de Letras, 1980.
LAKOFF, George. Women, fire and dangerous things: what categories reveal about the human mind. Chicago: University of Chicago Press, 1987.
______, George. The contemporary theory of metaphor. (in) Metaphor and Thought. (Org.). Ortony, Andrew. Nova York: Cambridge University Press, p.1-47, 1993.
MACEDO, Ana Cristina Pelosi de. - Categorização semântica: uma retrospectiva de teorias e pesquisa. (in) Revista do Gelne, Vol. 4, n. 1/2, 2002.
______, Ana Cristina Pelosi de. Cognição e linguística. In: MACEDO, Ana Cristina. Pelosi de; FELTES, Heloísa Pedroso de Moraes; FARIAS, Emília Maria Peixoto (Org.). Cognição e linguística: explorando territórios, mapeamentos e percursos. Caxias do Sul: Educs; Porto Alegre: Edipucrs, 2008. p. 9-37.
RAKOVA, Markova. The extent of the literal. Nova York: Palgrave, 2003.
ROSCH Eleanor ET AL. Basic Objects in Natural Categories. Cognitive Psychology. Vol.8, 1976. p. 382-439.
SILVA, Augusto Soares da. O mundo dos sentidos em português – polissemia, semântica e cognição. Coimbra: Almedina, 2006.
WELKER, Herbert Andreas. Dicionários: uma pequena introdução à lexicografia. Brasília: Thesaurus, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Fernanda Carneiro Cavalcanti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.