Analysis of the relations among personality traits, impulsive buying behavior and compulsive buying disorder
DOI:
https://doi.org/10.51359/2526-7884.2017.15183Keywords:
personality traits, impulsive buying behavior, compulsive buying disorder.Abstract
This study aims to identify the relations among personality traits, impulsive buying behavior and compulsive buying disorder in comparison to the structural model proposed by Sun, Wu and Youn (2002). A quantitative survey was conducted through a sample of 424 participants, randomly divided into two groups of 212 participants. Two confirmatory factorial analyzes were performed on different samples and the structural model was tested using SPSS and AMOS software. The results indicate that neuroticism and extroversion are positively related to IC, as well as a positive association between impulsive buying behavior and compulsive buying disorder. The paper presents a methodological contribution on the operationalization of the scales and brings a critique to the subspecific nature of the relationship between impulsive and compulsive buying.References
Almeida, A. R., & Botelho, D. (2006). Construção de questionários. In Botelho, D., & Zouain, D. M. Pesquisa quantitativa em administração. São Paulo: Atlas.
Araújo, G. P., Ramos, A. S. M. R. (2010). Comportamento de compra por impulso em shopping centers: pesquisa com consumidores de Brasília-DF e Natal-RN. Revista Eletrônica de Administração, 16(3), p. 589-610.
Aravena, V., Herrera, V., Poblete, P., & Vera, D. (2006). Consumo patológico: Compra Impulsiva y Compulsiva. Universidad De La Frontera. Recuperado em 26 de dezembro, 2016, de http://www.inpsicon.com/estudios_realizados/espanol/Aravena_Esp_04052007.pdf
Baik, J., Lee, K., Lee, S., Kim, Y., & Choi, J. (2016). Predicting personality traits related to consumer behavior using SNS analysis. New Review of Hypermedia and Multimedia, 22(3), p. 189-206.
Baker, A. M., Moschis, G. P., Rigdon, E. E, & Fatt, C.K. (2016). Linking family structure to impulse-control and obsessive–compulsive buying. Journal of Consumer Behavior, 15(4), p. 291–302.
Basso, K. (2008). Personalidade e lealdade: Uma aplicação do modelo meta-teorico de motivação e personalidade (modelo 3M). Dissertação de mestrado, Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Basso, K., Espartel, B.I., Sampaio, C. H., Perin, M. G., & Antoni, V. L. (2009, janeiro/abril). Personalidade e lealdade: Proposições de pesquisa com o modelo metateórico de motivação e personalidade. Revista Economia & Gestão, 19(19), 102-124.
Baumgartner, H. J. (2002). Toward a personology of the customer. Journal of Consumer Research, 29(2), p. 286-292.
Beatty, S., & Ferrel, E. (1998). Impulse buying: modeling its precursors. Journal of Retailing, 74(2), 169-191.
Costa, F. C. (2002). Relacionamento entre influências ambientais e o comportamento de compra por impulso: Um estudo em lojas físicas e virtuais. Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Davidoff, L. (1983). Introdução à psicologia. São Paulo: McGraw-Hill.
Dias, S. E. F. et al. (2014). Efeitos das estratégias de marketing de compras coletivas sobre o comportamento impulsivo. REMark, 13 (3), 138-151.
Donovan, R. J., Rossiter, J. R., Marcoolyn, G., & Nesdale, A. (1994). Store atmosphere and purchasing behavior. Journal of retailing, 70(3), 283-294.
Faber, R., & O'guinn, T. (1992). A Clinical Screener for Compulsive Buying. Journal of Consumer Research, 19(1), 459-469.
Ferreira, V. (2008). Psicologia Econômica: Estudo do comportamento econômico e da tomada de decisão. Rio de Janeiro: Elsevier.
Fontenelle, I. A. (2008). Psicologia e Marketing: da Parceria a Crítica Arquivos Brasilerios de Psicologia, 60(2), 143-57.
Goldberg, L. R. (1992). The development of markers for the Big-Five factor structure. Psychological Assessment, 4(1), 26-42.
Hair, J.F. et al. (2005). Análise multivariada de dados (5a ed.). Porto Alegre: Bookman.
Harris, E. G., & Mowen, J. C. (2001). The influence of cardinal-, central-, and surface-level personality traits on consumers’ bargaining and complaint intentions. Psychology & Marketing, 18 (11), p. 1155-1185.
Hutz, C. S., Nunes, C. H., Silveira, A. D., Serra, J., Anton, M., & Wieczorek, L. S. (1998). O desenvolvimento de marcadores para a avaliação da personalidade no modelo dos cinco grandes fatores. Psicologia: Reflexão e Crítica, 11(2), 395-411.
Kassarjian, H. H. (1971). Personality and Consumer Behavior: A Review. Journal of Marketing Research, 8(4), 409-418.
Kukar-Kinney, M., Scheinbaum, A. C., & Schaefers, T. (2016). Compulsive buying in online daily deal settings: An investigation of motivations and contextual elements. Journal of Business Research, 69(2), 691-699.
Lucas, M., & Koff, E. (2014). The role of impulsivity and of self-perceived attractiveness in impulse buying in women. Personality and Individual Differences, 56(1), 111-115.
Matos, C., & Bonfanti, K. (2008). Comportamento Compulsivo de Compra: Fatores Influenciadores no Público Jovem. Anais do XXXII ENANPAD. Rio de Janeiro, RJ.
Monteiro, P. R. (2006). Personalidade, compra compulsiva, hábitos e inovação em moda: Uma aplicação do modelo 3M de motivação e personalidade. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais.
Monteiro, P. R. R., Veiga, R. T., & Gonçalves, C. A. (2009, julho/dezembro). Previsão de comportamentos de consumo usando a personalidade. Revista de Administração de Empresas Eletrônica, São Paulo, 8(2).
Mowen, J. C. (2000). The 3M model of motivation and personality: Theory and Empirical Applications to Consumer Behavior. Boston: Kluer Academic Publishers.
Mowen, J., & Spears, N. (1999). Understanding compulsive buying among college students: A hierarchical approach. Journal of Consumer Psychology, 8(1), 407-425.
O'guinn, T. C., & Faber, R. J. (1989, setembro). Compulsive Buying: A Phenomenological Exploration. Journal of Consumer Research, 16, 147-157.
Otero-López, J. M., & Villardefrancos, E. (2013). Five-factor model personality traits, materialism, and excessive buying: A mediational analysis. Personality and Individual Differences, 54(6), 767-772.
Pervin, L. A., & John, O. P. (2004). Personalidade: teoria e pesquisa. Porto Alegre: Artmed.
Piron, F. (1991). Defining impulse purchasing. Advances in Consumer Research, 18, 509-514.
Porpino, G., & Parente, J. (2013). Antecedentes e consequências da compra impulsiva: Um Estudo Exploratório. Congresso online – Gestão, educação e promoção da saúde, 2. São Paulo.
Roberts, J., & Manolis, C. (2012). Cooking up a recipe for self-control: The three ingredients of self-control and its impact on impulse buying. Journal of Marketing Theory & Practice, 20, 173-188.
Roberts, J. A., Manolis, C., & Pullig, C. (2014). Contingent self‐esteem, self‐presentational concerns, and compulsive buying. Psychology & Marketing, 31(2), 147-160.
Rook, D. (1987). The buying impulse. Journal of Consumer Research, 14, 189-199.
Rook, D., & Fisher, R. (1995, dezembro). Normative influences on impulsive buying behavior. Journal of Consumer Research, 22(3), 305-313.
Rook, D., & Hoch, S. (1985). Consuming impulses. Advances in Consumer Research, 12, 23-27.
Saucier, G. (1994). Mini-Markers: a brief version of Goldberg’s unipolar big-five markers. Journal of Personality Assessment, 63, 506-516.
Santos, A. A. A., Sisto, F. F., & Martins, R. M. M. (2003, janeiro/junho). Estilos cognitivos e personalidade: um estudo exploratório de evidências de validade. Psico-USF, 8(1), 11-19.
Serviço de Proteção ao Crédito. 52% dos brasileiros fizeram alguma compra por impulso nos últimos três meses, revela SPC Brasil. Recuperado em 20 de fevereiro, 2016, de https://www.spcbrasil.org.br/pesquisas/pesquisa/905.
Shahjehan, A., Qureshi, J. A., Zeb, F., & Saifullah, K. (2012). The effect of personality on impulsive and compulsive buying behaviors. African Journal of Business Management, 6(6), 2187.
Shehzadi, K., Ahmad-ur-Rehman, M., Cheema, A. M., & Ahkam, A. (2016). Impact of Personality Traits on Compulsive Buying Behavior: Mediating Role of Impulsive Buying. Journal of Service Science and Management, 9(5), 416-432.
Silva, R. S., Schlottfeldt, C. G., Rozenberg, M. P., Santos, M. T., & Lelé, A. J. (2007). Replicabilidade do Modelo dos Cinco Grandes Fatores em medidas da personalidade. Mosaico: Estudos em Psicologia, 1(1), 37-40.
Sun, T., Wu, G., & Youn, S. (2004). Psychological antecedents of impulsive & compulsive buying: A hierarchical perspective. The Proceedings of the Society for Consumer Psychology 2004 Winter Conference, 168-174.
Stock, R. M., Hippel, E. V., & Gillert, N. L. (2016) Impacts of personality traits on consumer innovation success. Research Policy, 45, 757-769.
Tinne, W. (2011). Factors affecting impulse buying behavior of consumers at superstores in Bangladesh. ASA University Review, 5, 209-220.
Valence, G., D'astous, A., & Fortier, L. (2004). Compulsive buying: Concept and measurement. Journal of Comsumer Policy, 11(4), 419-433.
Vasconcellos, S. J. L., & Hutz, C. S. (2008). Construção e validação de uma escala de abertura à experiência. Revista Avaliação Psicológica, 7, 135-141.
Veludo, O. T., Ikeda, A, & Santos, R. (2004). Compra compulsiva e cartão de crédito entre universitários. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, 44(3), 89-99.
Verplanken, B., & Herabadi, A. (2001). Individual differences in impulse buying tendency: Feeling and no thinking. European Journal of personality, 15(1), 71-83.
Youn, S. (2000). The dimensional structure of consumer buying impulsivity: Measurement and validation. Tese de doutorado, University of Minnessota, Minnesota.
Youn, S., & Faber, R. (2000). Impulse buying: its relations to personality traits and cues. Advances in Consumer Research, 27, 179-186.
Zanella, V. (2001). How to curb impulse buying tendencies. Recuperado em 26 de dezembro, 2016, de http://utut.essortment.com/impulsebuying_rhtb.htm.
Goldberg, L. R. (1992, Março). The development of markers for the Big-Five factor structure. Psychological Assessment, 4(1), 26-42.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Statement
- The authors authorize the publication of the article in the journal.
- The opinions and ideas expressed in articles are the authors' sole responsibility.
- The authors guarantee that the article is not the result of plagiarism. Failure to do so may result in penalties for the situation.
- Editors can adjust the text and formatting to fit the article according to the journal's publication standards.
- The articles published are the property of CBR and are protected by copyright. However, authors can disclose and make their articles available for free.