Digital media and negative reactions to LGBT advertising
DOI:
https://doi.org/10.51359/2526-7884.2019.242581Keywords:
digital anthropology, communities, LGBT, social media.Abstract
“Why not invest in another cause?” is one the comments observed in the online advertising campaigns analyzed in this research. Digital is a socio-cultural experience, revealing the links between local experiences and the uses of digital media. Thus, by analyzing content circulating on the internet, it is possible to create an overview of the contexts in which they are inserted. Comments were searched on Facebook for the campaigns #AvonPride, #MarcasAliadas and #OAmorNosConecta, promoted respectively by Avon, Skol and Uber, signatories of the Forum Companies and LGBT Rights. The survey results pointed to opinions expressing devaluation of support, abandonment requirements and accusation of opportunity. Still, it is noteworthy that most comments expressed in actions are positive and many people identify with content: digital media can generate opportunities for new social perspectives.References
Akatu. (2002). Consumidor, o poder da consciência. São Paulo: Instituto Akatu.
Avon. (2018). Avon Pride. Disponível em https://www.avon.com.br/avon-pride, recuperado em 3, novembro, 2018.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Borrillo, D. (2001). Homofobia. Barcelona: Edicions Bellaterra.
Cavalcante, R. B. et al. (2014). Análise de Conteúdo: considerações gerais, relações com a pergunta de pesquisa, possibilidades e limitações do método. Informação & Sociedade: Estudos, 24(1), 13-18.
Douglas, M.& Isherwood, B. (2004). O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: UFRJ.
GGB. (2017). Pessoas LGBT mortas no Brasil: relatório 2017. Disponível em: https://homofobiamata.files.wordpress.com/2017/12/relatorio-2081.pdf, recuperado em 3, novembro, 2018.
Machado, M. (2011). Consumo e politização: discursos publicitários e novos engajamentos juvenis. Rio de Janeiro, Mauad.
Machado, M. et al. (2011). Publicidade para causas sociais: apontamentos sobre a experiência do laboratório universitário de publicidade aplicada (LUPA). Revista Signos do Consumo, 3(1).
MEIO&MENSAGEM. (2017). Skol assume passado machista e ressalta a importância de evoluir. Disponível em: http://www.meioemensagem.com.br/home/comunicacao/2017/03/09/skol-assume-passado-machista-e-ressalta-a-importancia-de-evoluir.html, recuperado em 3, novembro, 2018.
Miller, D. et al. (2016). How the world changed social media. UCL press.
Miranda, A. P. (2017). Consumo de moda: a relação pessoa-objeto. 2ª Edição. São Paulo: Estação das Cores e Letras.
Prado, M. & Machado, V. (2018). Preconceito contra homossexualidades: a hierarquia da invisibilidade. São Paulo: Editora Cortez.
Sales, G. (2015). Diversidade no Trabalho: valores organizacionais e adesão a normas em organizações participantes do Fórum Empresas e Direitos LGBT. Anais do V Congresso Internacional Comunicação e Consumo: São Paulo.
Slater, D. (2002). Cultura do consumo & modernidade. São Paulo: Nobel.
Spargo, T. (2017). Foucault e a teoria queer: seguido de Ágape e êxtase: orientações pós-seculares. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Trevisan, J. (2018). Devassos no Paraíso: a homossexualidade no Brasil, da colônia à atualidade. Rio de Janeiro: Objetiva.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Statement
- The authors authorize the publication of the article in the journal.
- The opinions and ideas expressed in articles are the authors' sole responsibility.
- The authors guarantee that the article is not the result of plagiarism. Failure to do so may result in penalties for the situation.
- Editors can adjust the text and formatting to fit the article according to the journal's publication standards.
- The articles published are the property of CBR and are protected by copyright. However, authors can disclose and make their articles available for free.