Digital media and negative reactions to LGBT advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2526-7884.2019.242581

Keywords:

digital anthropology, communities, LGBT, social media.

Abstract

“Why not invest in another cause?” is one the comments observed in the online advertising campaigns analyzed in this research. Digital is a socio-cultural experience, revealing the links between local experiences and the uses of digital media. Thus, by analyzing content circulating on the internet, it is possible to create an overview of the contexts in which they are inserted. Comments were searched on Facebook for the campaigns #AvonPride, #MarcasAliadas and #OAmorNosConecta, promoted respectively by Avon, Skol and Uber, signatories of the Forum Companies and LGBT Rights. The survey results pointed to opinions expressing devaluation of support, abandonment requirements and accusation of opportunity. Still, it is noteworthy that most comments expressed in actions are positive and many people identify with content: digital media can generate opportunities for new social perspectives.

Author Biographies

Arize Sousa Fernandes Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social - Eicos, do Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (IP/UFRJ). Possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda - pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2013) e especialização em Arte e Cultura, pelo Instituto de Artes da UERJ, em parceria com a Escola de Artes Visuais do Parque Lage (2016). Tem experiência profissional na área de Comunicação.

Monica Machado, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora Associada da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, professora do Programa de pós-graduação EICOS- IP/UFRJ e pesquisadora do Programa Avançado de Cultura Contemporânea - PACC - Instituto de Letras- UFRJ. Líder do grupo de pesquisa Coordenação Interdisciplinar de Estudos Conteporâneos (CIEC) associado ao PPGCom/ECO - UFRJ. Doutora em Comunicação e Cultura no PPGCOM da Escola de Comunicação da UFRJ e Mestre em Multimeios pelo IA- UNICAMP, realizou pós-doutorado no Instituto de Antropologia na University College London (UCL) - UK - onde recebeu o título de Honorary Research Associate (2014-2015). É autora dos livros: Antropologia digital e experiências virtuais do Museu de Favela (Ed.Appris - 2017) e Consumo e politização: discursos publicitários e novos engajamentos juvenis (Ed.Mauad-2011), co-autora de diversos capítulos de livros e artigos em periódicos da área. Trabalha na linha de pesquisa mídia e mediações socioculturais, com ênfase nos temas: comunicação, juventudes, cultura material, consumo e publicidade, antropologia digital e redes comunitárias.

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Published

2019-09-22