A “new man” for consumption: the representation of masculinity in Avon and Natura advertisements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2526-7884.2019.242584

Keywords:

masculinity, gender, advertising.

Abstract

This paper addresses the issue of masculinity and male representations in advertising, presenting as object of study three advertising campaigns run by Avon and Natura between 2016 and 2017: “Para TodEs”; “Toda beleza pode ser” and “Lançamento da linha Natura Homem”. The qualitative approach methodology employs content analysis as method. A framework was constructed that crosses the rhetorical, aesthetic, informational and promotional dimensions of Malmelin's advertising literacy model, with aspects extracted from the analyzed material: characters; costumes; scenarios; colors; soundtrack; voice tone; gestures and actions. The brands clearly make an effort to deconstruct the image of “macho man”, although many elements fall into gender stereotypes. Both brands employed persuasion strategies based on engagement in the cause and values of diversity. Results indicate that brands make use of socially valued images and discourses in order to attract consumer niches.

Author Biographies

Leonardo Botelho Dória, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Bacharel em Comunicação Social / Publicidade e Propaganda, pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ)

Patricia Cecilia Burrowes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora Adjunta do Departamento de Expressão e Linguagens da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ).

References

AvonBR. (2016, Junho 28). BB Cream Color Trend e a Democracia da Pele – Avon apresenta [Arquivo em vídeo]. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=8Imd5MyfGbo>. Acesso em: 30 out. 2018.

Badinter, E. (1993). XY: sobre a identidade masculina (M. I. Duque Estrada, Trad.). Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Burrowes, P. (2005). Viagem ao território da publicidade. Comunicação, Mídia e Consumo, 2(5), 205-219.

Butler, J. (2003). Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade (R. Aguiar, Trad.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Denscombe, M. (2010). The Good Research Guide: for small-scale social research projects. (4ª ed.). Nova Iorque: McGraw-Hill.

Foucault, M. (1985). História da Sexualidade I: A vontade de saber. (7ª ed.). Rio de Janeiro: Graal.

Foucault, M. (1979). Microfísica do Poder (R. Machado, Org. e Trad.). Rio de Janeiro: Graal.

Januário, S. B. (2016). Masculinidades em (re)construção: Gênero, Corpo e Publicidade. Covilhã: LabCom.IFP.

Januário, S. B. (2014). Homens em revista: gênero, cultura e imagem nas representações masculinas na Publicidade. Anais do XXXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Foz do Iguaçu-PR.

Machado, M. (2010). Consumo e politização: discursos publicitários e novas formas de engajamento juvenil. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Machado, M., Burrowes, P., & Rett, L. (2017). Para ler a publicidade expandida: em favor da literacia midiática para análise dos discursos das marcas. Anais do XXVI Encontro Anual da Compós, São Paulo-SP.

Maquiagem Natura. (2017, Junho 18). Toda beleza pode ser [Arquivo em vídeo]. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=krT5xlHjp3E>. Acesso em: 30 out. 2018.

Matos, M. (2008). Teorias de gênero ou teorias e gênero? Se e como os estudos de gênero e feministas se transformaram em um campo novo para as ciências. Revista Estudos Feministas, 16(2), 333-357.

Natura Brasil. (2017, Julho 2). A linha Natura Homem celebra todas as maneiras de ser homem [Arquivo em vídeo]. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=W5SAmO6ZzF8>. Acesso em: 30 out. 2018.

Nolasco, S. (1993). O mito da masculinidade. Rio de Janeiro: Rocco.

Scavone, L. (2008). Estudos de gênero: uma sociologia feminista?. Revista Estudos Feministas, 16(1), 173-186.

Scott, J. (1995). Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação & Realidade, 20(22).

Silva, L. D. (2016). Os casais de O Boticário e o que o público achou deles: publicidade, representação e consumo como arena de ativismo. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Published

2019-09-22