Influence of green stamps on consumer behavior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2526-7884.2021.245646

Keywords:

societal marketing, green marketing, green seals, consumer behavior.

Abstract

The objective of this study was to analyze the influence of the practice of green stamps on consumer behavior. Initially, a review of the literature was carried out, focusing on the discussion about societal marketing, its origin and evolution, also discussing green marketing, its concept and its importance, entering the theme of the practice of green stamps. Taking the literature as support, a quantitative approach was adopted using two quantitative surveys, the first one to analyze three products with the same green stamp, together (n=316), and the second with them separately (n=69), comparing them later. It was possible to verify some ambiguity of the respondents about the practice of green stamps, on the one hand valuing it as a competitive differential, but, on the other, recognizing the lack of perception and concern of the consumers about it.

Author Biography

Tais Pasquotto Andreoli, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Graduação em Administração (Universidade Estadual de Maringá - UEM). Mestrado em Administração (Universidade de São Paulo - USP). Doutorado em Administração (Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS).

References

Andreoli, T. P., & Batista, L. L. (2019). Pareço verde logo sou? Uma análise das associações que os consumidores fazem após exposição a peças publicitarias com apelos verdes. RIMAR – Revista Interdisciplinar de Marketing, 9(2).

Andreoli, T. P., & Batista, L. L. (2020). Possíveis Ações Regulatórias do Greenwashing e suas Diferentes Influências na Avaliação de Marca e no Julgamento dos Consumidores. Revista Brasileira de Marketing, 19(1), 29-52.

Andreoli, T. P., Lima, V. A., & Minciotti, S. A. (2018). Marketing social e marketing societal: uma confusão teórica. CONTEXTUS - Revista Contemporânea de Economia e Gestão, 16(2).

Andreoli, T. P., Lima, V. A., & Prearo, L. C. (2017). A (in)eficácia dos selos verdes sobre o comportamento dos consumidores. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, 16(1).

Andreoli, T.P., Crespo, A. & Minciotti, S. A. (2017). What has been (short) written about greenwashing: a bibliometric research and a critical analysis of the articles found regarding this theme. Revista de Gestão Social e Ambiental, 11(2).

Araújo, M. A. (2013) Produtos ecológicos para uma sociedade sustentável. Disponível em: ; Acesso em 21/05/2019.

Bergel, E., Brandão, M. M., Freire, O. L. & Bizárrias, F. S. (2015). Relação entre Marketing e RSAE nos Congressos da ANPAD: Estudo Bibliométrico de 1998-2012. Revista de Administração da UNIMEP, 13, (1), 189-219.

BRASKEM. Disponível em: <https://www.braskem.com.br/Principal/catalogo-de-produtos?key=36>.; Acesso em 21/05/2019.

Campos, S. A. P., Palma, L. S., Neutzling, D. M., Zucatto, L. C., & Slongo, L. A. (2013) A comunicação verde fala por si? Efeitos na identidade corporativa e propensão de compra. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, 12(2), 191-204.

Guimarães, C., Viana, L. S., & Costa, P. H. S. (2015). Os desafios da consciência ambiental: o marketing verde em questão. Cadernos de Aulas do LEA – C@LEA, 4, 94-104.

Kotler, P. (1978) Marketing para organizações que não visam lucro. São Paulo: Atlas.

Lopes, V. N., & Pacagnan, M. N. (2014). Marketing verde e práticas socioambientais nas indústrias do Paraná. Revista de Administração, 49(1), 116-128.

Mangini, E. R., Amaral, L. M., Conejero, M. A., & Pires, C. S. (2020). Greenwashing Study and Consumers’ Behavioral Intentions. Consumer Behavior Review, 4 (3), 229-244.

Miranda, C. M. C. & Arruda, D. M. O. (2004) A evolução do pensamento de marketing: uma análise do corpo doutrinário acumulado no século XX. RIMAR – Revista Interdisciplinar de Marketing, 3(1), 40-57.

Morais, M. R. B., Giuliani, A. C., Farah, O. E. & Spers, E. (2005). Marketing societal e marketing social: uma visão empresarial. Revista Ciências Administrativas, 11(2), 241-249.

POLIETILENO VERDE I'M GREEN™ (PE VERDE I'M GREEN™). I’m green. Disponivel em: <http://plasticoverde.braskem.com.br/site.aspx/PE-Verde-Produtos-e-Inovacao>; Acesso em 21/05/2019.

Schneider, G., & Luce, F. B. (2014). Marketing Social: Abordagem histórica e desafios contemporâneos. REMARK, 13(3).

Silva, E. C., & Minciotti, S. A. (2005). Marketing Ortodoxo, Societal e Social: As Diferentes Relações de Troca com a Sociedade. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 7(17), 15-22.

Silva, E. C., Minciotti, S. A., & Romeiro, M. C. (2011). Marketing societal: uma contribuição para o crescimento sustentável das organizações. Revista de Administração da UFSM, 4(1), 19-38.

Wells, C. (2006) Rotulagem Ambiental. IN: Vilela Júnior, A., & Demajorovic, J. (ORG). Modelos e ferramentas de gestão ambiental. Desafios para as organizações. 2ª ed. São Paulo: Editora Senac são Paulo, 2006.

Published

2021-01-01