Meanings of italian complete lunch: Articulations of consumption and culture in a gastronomic experience in São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2526-7884.2021.247863

Keywords:

consumption meanings, pranzo completo, italian culture, social identities.

Abstract

This study addresses the theme of meanings present in the consumption rituals of Italian gastronomy and food culture. It is observed that motivations for the consumption of Italian gastronomy can encompass different objectives, such as the attempt at cultural rescue, nostalgia and family influences, curiosity and hedonic seek for pleasant experiences in the context of feeding. The present work proposes to analyze the meanings attributed to consumption of a complete Italian lunch (pranzo completo) by a group of Italian students and their teacher residing in São Paulo city. An ethnography composed of participant observation, personal interview and data analysis was carried out. The results showed five native categories emerging from the data: the culture of Italian food consumption; hospitality and sociability when meeting at the table; interactional exchanges at the table; the symbolism present in representative rituals of Italian gastronomy; (re) construction of the Italian cultural identity through consumption experiences in the gastronomic context. It was realized that lunch, from the perspective of organizing teacher, was a way to build and preserve the Italian self. In relation to the students, although they had individual values, lunch showed the formation of a subgroup enthusiastic about concrete living of Italian culture through immersion experiences provided by the meeting.

Author Biographies

Diogo Lannes Melo, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Possui graduação em Oceanografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2014). Tem experiência na área de Oceanografia Biológica. Atualmente, cursa Gastronomia na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2017- atual). Está inserido no projeto de pesquisa sobre a relação entre o consumo, as práticas alimentares e a música; participa de projeto de extensão sobre a integração entre Universidade e os agricultores familiares. Possui interesse em pesquisa sobre os temas: Comportamento de consumo, Consumo de cervejas, Pesquisa de mercado de bebidas alcoólicas e não-alcoólicas, Consumo e Práticas alimentares.

Fábio Francisco de Araujo, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professor Adjunto de Gestão de Serviços da Universidade Federal do Rio de Janeiro (INJC/UFRJ). Doutor em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio, 2015). Mestre em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio, 2011). Especialista em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas (FGV-Rio, 2018). Especialista em Gestão Internacional pela Universidade Católica Portuguesa - Porto, (UCP/Porto, 2017). Graduação em Direito pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ, 2008). Graduação em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio, 2006). Lecionou no Departamento de Administração de Macaé da Universidade Federal Fluminense - UFF (2016/2017), na Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro - FAETEC (2014/2015) e na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio (2013/2016). Tem como interesses de pesquisa os temas: Comportamento do Consumidor, Consumo e Cultura, Consumo Alimentar, Consumo de Bebidas, Organizações e Sociedade, Comunicação Organizacional, Teorias Organizacionais, Comportamento Organizacional, Ética nas Relações de Trabalho, Ensino e Pesquisa, Marketing, Marketing de Cinema e Entretenimento, Marketing Cultural e Social, Lazer, Bebidas, Interação e Sociabilidade.

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Published

2021-01-01