Projectsand Financial Education: possible dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250170

Keywords:

financial education, high school, active methodologies, project-based learning, consumption

Abstract

In thisarticlewepresenttheactivemethodologies, highlightingtheworkwithprojects in theclassroom. For that, weexpose some aspectsoftheproject, “Let'stalkaboutmoney? Financial Education in High School”, developedwithstudents in thefirst grade of high schoolat a school in the interior of São Paulo. The  projectwasguidedbytheauthorofthetext,  theclass'smathteacher,  whenobservingandparticipating in dialogues betweenstudentsduring classes. Amongthetopicsofinteresttostudents, wehighlightconsumption  in  theschoolcanteen,  theamountofallowancesandfirstjob. Theseissuesallowedustoreflectanddiscuss Financial Education. In the Common National Curriculum Base, it istreated  as  aninterdisciplinaryandintegrativetheme,  which  must  permeatedifferentsubjectsoftheschool  curriculum,  notbeingconsidered  aspecificcontent,  but  a  themethat  must  bediscussed,  i differentmomentsandcontexts,   in   theclassroom.   The   objectivewas,   throughtheproject, toproposetothestudentsresourcesandexperienceswitheverydayhypothesesthatwouldallowthemtoreflectonmoneyandtheways in which it acts in society. The expensesincurredwithstudents, in light ofCriticalMathematicsEducationand Project-Based Learning, allowedustoreflectonthepossibilitiesofworkandtheimportanceof Financial Education in thecritical, ethicalandsustainableeducationofstudents.

References

BARBERINO, M. R. B. Ensino de Estatística através de projetos. 2016. 126 f. Dissertação (Mestrado Profissional no Ensino de Matemática) –Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em:<https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/45/45135/tde-01032018-145122/publico/EnsinoEstatisticaMariana.pdf>. Acesso em:08 jun. 2021.

BARONI, A. K. C. Educação Financeira no contexto da Educação Matemática: possibilidades para a formação inicial do professor. 2020. 254f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) –Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2020. Disponívelem:<https://repositorio.unesp.br/handle/11449/202819>. Acesso em:08 jun. 2021.

BRASIL. Educação financeira nas escolas: ensino médio: livro do professor. Brasília: CONEF. 2017a. Disponível em: <http://www.vidaedinheiro.gov.br/em-livro1/>. Acesso em: 27 mar. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica. 2017b. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 27 mar. 2021.

BRASIL. Orientação para Educação Financeira nas Escolas. 2017c. Disponível em: <https://www.vidaedinheiro.gov.br/wp-content/uploads/2017/08/DOCUMENTO-ENEF-Orientacoes-para-Educ-Financeira-nas-Escolas.pdf/>. Acesso em 25 fev. 2020.

BRASIL. Decreto nº 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira -ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7397.htm>. Acesso em: 05 jun. 2021.

BRASIL. Decreto nº 10.393, de 9 de junho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira -ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira -FBEF. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2020/Decreto/D10393.htm>. Acesso em:05 jun. 2021.

KISTEMANN JÚNIOR, M. A. Economização, capital humano e literacia financeira na ótica instrumental da OCDE e da ENEF. In: CAMPOS, C. R.;COUTINHO, C. Q.S. (Orgs.).Educação Financeira no contexto da Educação Matemática. Taubaté: Editora Akademy, 2020. pp. 15-52.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (orgs). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. PG: Foca Foto-Proex/UEPG, 2015. 15 –33.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018. 430 p. 35 -74.

OCDE. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. Paris: OECD Publishing, 2005.

SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11. 2013, Curitiba. Anais...Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/2675_2166_ID.pdf Acesso em: 08 jun. 2021.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, O. Educação Crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.

SKOVSMOSE, O. Um convite à Educação Matemática Crítica. Campinas, SP: Papirus, 2014.

Published

2021-07-13

How to Cite

Oliveira, V. de. (2021). Projectsand Financial Education: possible dialogues. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(2). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250170

Issue

Section

Educação Financeira Escolar