A influência do relacionamento treinador-atleta no desenvolvimento de habilidade para a vida em jovens praticantes de handebol

Auteurs

Mots-clés :

Handebol, Treinador-Atleta, Jovens, Habilidades Para a Vida.

Résumé

Introdução: Este estudo transversal observou o papel preditor do
relacionamento treinador atleta no desenvolvimento habilidades para vida em jovens praticantes de handebol. Método: Participaram deste estudo 100 jovens atletas de handebol (65 meninos e 35 meninas), com média de idade de 14.38 ± 5.15 anos, tempo de prática de 4.92 ± 1.38 anos e tempo com treinador de 5.75 ± 1.15 anos. Para avaliar a qualidade do relacionamento treinador-atleta foi utilizado o Questionário de Relacionamento Treinador-Atleta (CART-Q), e a Escala de Habilidades para Vida no Esporte. A análise de regressão múltipla descobriu que comprometimento influenciou de forma positiva o desenvolvimento das habilidades sociais, habilidades emocionais, liderança e controle do tempo. Discussão: Complementariedade influenciou de forma positiva as habilidades de estabelecimento de metas, habilidades sociais, solução de problemas, habilidades emocionais, liderança, controle do tempo e comunicação. Conclusão: Conclui-se que o comprometimento e a
complementariedade parece ser um fator interveniente no desenvolvimento das habilidades para vida em jovens atletas de handebol. Do ponto de vista prático, é fundamental que os treinadores esportivos proporcionem um ambiente de maior afeito e de experiências esportivas positivas para que os jovens desenvolvam as habilidades para vida através do esporte em longo prazo.

Références

BRUNER, Mark W. et al. Ties that bond: Youth sport as a vehicle for social

identity and positive youth development. Research quarterly for exercise and

sport, v. 88, n. 2, p. 209-214, 2017.

CIOCANEL, Oana et al. Effectiveness of positive youth development

interventions: A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of youth

and adolescence, v. 46, n. 3, p. 483-504, 2017.

COTÉ, Jean et al. The benefits of sampling sports during childhood. Physical &

Health Education Journal, v. 74, n. 4, p. 6, 2009.

CÔTÉ, J.; ERICKSON, K. Diversification and deliberate play during the sampling

years. In: Routledge handbook of sport expertise. Routledge, 2015. p. 305-

CÔTÉ, J.; TURNNIDGE, J.; EVANS, M. Blair. The dynamic process of

development through sport. Kinesiologia Slovenica, v. 20, n. 3, 2014.

CRONIN, L. D.; ALLEN, J. Examining the relationships among the coaching

climate, life skills development and well-being in sport. International journal of

sports science & coaching, v. 13, n. 6, p. 815-827, 2018.

CRONIN, L. D.; ALLEN, J. Development and initial validation of the Life Skills

Scale for Sport. Psychology of Sport and Exercise, v. 28, p. 105-119, 2017.

Relações Interpessoais e Desenvolvimento de Habilidades para Vida

Revista Brasileira do Esporte e do Exercício. Ano 1. VOLUME 1. 2022

CRONIN, Lorcan et al. Students’ perceptions of autonomy-supportive versus

controlling teaching and basic need satisfaction versus frustration in relation to

life skills development in PE. Psychology of Sport and Exercise, v. 44, p. 79-

, 2019.

DO NASCIMENTO JUNIOR, José Roberto Andrade et al. La motivación del

deportista y la calidad de su relación con el entrenador. Apunts. Educación

física y deportes, v. 4, n. 142, p. 21-28, 2020.

FREIRE, Gabriel Lucas Morais et al. A qualidade do relacionamento com o

treinador é importante para a motivação tanto de meninos quanto de meninas no

esporte escolar? Saúde e Pesquisa, v. 14, n. 4, p. 1-14, 2021.

FREIRE, Gabriel Lucas Morais et al. Do age and time of practice predict the

development of life skills among youth futsal practitioners?. Cuadernos de

Psicología del Deporte, v. 21, n. 1, p. 135-145, 2021.

GOULD, D.; CARSON, S. The relationship between perceived coaching

behaviors and developmental benefits of high school sports participation.

Hellenic journal of psychology, v. 7, n. 1, p. 298-314, 2010.

HODGE, K.; DANISH, S. Promoting life skills for adolescent males through sport.

Handbook of counseling boys and adolescent males: A practitioner’s

guide, p. 55-71, 1999.

HOLT, Nicholas L. et al. A grounded theory of positive youth development

through sport based on results from a qualitative meta-study. International

review of sport and exercise psychology, v. 10, n. 1, p. 1-49, 2017.

JACOBS, J. M.; WRIGHT, P. M. Transfer of life skills in sport-based youth

development programs: A conceptual framework bridging learning to

application. Quest, v. 70, n. 1, p. 81-99, 2018.

JOHNSTON, J.; HARWOOD, C.; MINNITI, A. M. Positive youth development in

swimming: Clarification and consensus of key psychosocial assets. Journal of

applied sport psychology, v. 25, n. 4, p. 392-411, 2013.

JOWETT, S.; NEZLEK, J. Relationship interdependence and satisfaction with

important outcomes in coach–athlete dyads. Journal of Social and Personal

Relationships, v. 29, n. 3, p. 287-301, 2012.

JOWETT, S. Interdependence Analysis and. Social Psychology in Sport, v. 10,

p. 13, 2007.

MADIGAN, D. J.; STOEBER, J.; PASSFIELD, L. Motivation mediates the

perfectionism–burnout relationship: A three-wave longitudinal study with junior

athletes. Journal of sport and exercise psychology, v. 38, n. 4, p. 341-354,

MATA, R. T.; GOMES, A. Rui. Relação treinador-atleta: Teoria, investigação

e intervenção. 2016.

Relações Interpessoais e Desenvolvimento de Habilidades para Vida 54

Revista Brasileira do Esporte e do Exercício. Ano 1. VOLUME 1. 2022

MOSSMAN, G. J.; CRONIN, L. D. Life skills development and enjoyment in youth

soccer: The importance of parental behaviours. Journal of sports sciences, v.

, n. 8, p. 850-856, 2019.

MYER, Gregory D. et al. Sport specialization, part I: does early sports

specialization increase negative outcomes and reduce the opportunity for

success in young athletes?. Sports health, v. 7, n. 5, p. 437-442, 2015.

NICHOLLS, A. R.; PERRY, J. L. Perceptions of coach–athlete relationship are

more important to coaches than athletes in predicting dyadic coping and stress

appraisals: an actor–partner independence mediation model. Frontiers in

psychology, v. 7, p. 447, 2016.

PIERCE, S.; GOULD, D.; CAMIRÉ, M. Definition and model of life skills transfer.

International review of sport and exercise psychology, v. 10, n. 1, p. 186-

, 2017.

YANG, S. X.; JOWETT, S.; CHAN, D. K. C. Effects of big‐five personality traits

on the quality of relationship and satisfaction in Chinese coach–athlete dyads.

Scandinavian journal of medicine & science in sports, v. 25, n. 4, p. 568-580, 2015.

Téléchargements

Publiée

2022-12-27

Numéro

Rubrique

Artigos