Strategic alliances and competitive advantages: a theoretical-empirical approach from the viewpoint of resources-based view

Authors

  • Nágila Giovanna Silva Vilela Universidade de São Paulo (USP)
  • Ronaldo de Oliveira Santos Jhunior Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-8040.2018.235098

Keywords:

Strategic Alliances, Resource-Based View, Competitive Advantages

Abstract

The objective of this article was to observe the practical consequences of strategic alliances and their capacity to generate competitive advantages in different fields of business activity. To do so, we analyzed, in addition to research for theoretical basis, empirical articles of the national literature. The Resource Based View perspective considers that when firms partner in alliances, the purpose is to maximize the performance and productivity of each part. From the discussion presented it was realized that different types of strategic alliances can influence the performance and optimization of competitive advantage in various ways.

Author Biographies

Nágila Giovanna Silva Vilela, Universidade de São Paulo (USP)

Doutoranda em Administração na linha de Gestão de Pessoas em Organizações pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP).

Ronaldo de Oliveira Santos Jhunior, Universidade de São Paulo (USP)

Doutorando em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP). 

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Published

2018-06-30