Philosophy as praxis and the philosophy teaching: relevance and dispensability of philosophical tradition

Authors

  • Daniel Pansarelli Universidade Federal do ABC

Keywords:

Praxis, traditions, teaching, methodological pluralism

Abstract

By comprehending the philosophy as praxis, we give it an obligation to influence - and be influenced by - contextual reality in which it is held. This paper intends to reflect dialectically about the contributions that the ancient philosophical tradition offers to the philosophical teaching. We will take the relevant contributions that tradition offers to the teacher, to the philosopher-teacher and to the students, particularly as large and peculiar cultural source, indispensable to the development of a philosophical education as paideia or as Bildung. In a dialectical opposition, we will present ways to philosophical practice that is not effected grounded in tradition. In this second part, will be valued philosophical skills and nontraditional ways by which such skills could be achieved. Finally, the advantages offered by the appreciation of the tradition will be explained as well as the risks offered by virtue of its history.

Author Biography

Daniel Pansarelli, Universidade Federal do ABC

Doutor em Educação e doutorando em Filosofia pela USP, professor na UFABC, já tendo coordenado o Bacharelado em Filosofia e atualmente coordenando a Licenciatura em Filosofia. Líder do grupo Perspectivas críticas da filosofia moderna e contemporânea; membro do GT Ética e Cidadania, da ANPOF; e da Associação Latino-americana de Filosofia da Educação.

References

BERMAN, Antoine. Bildung et Bildungsroman. Le temps de la réflexion, v. 4, Paris, 1984.

CRUZ COSTA, J. Contribuição à história das idéias no Brasil. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1956.

DELORS, J. (pres.). Educação: um tesouro a descobrir. Brasília: UNESCO, 2010.

HEIDEGGER, M. Que é isto – a filosofia? In: Conferências e escritos filosóficos. São Paulo: Abril Cultural, 1973 (col. Os pensadores).

JAEGER, W. Paidéia: a formação do homem grego. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

ONFRAY, M. Contra-história da filosofia: as sabedorias antigas. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2008.

ORTEGA Y GASSET, J. ¿Qué es filosofía? 21.ed. Madrid: Alianza Editorial, 2010.

PASARELLI, D. A filosofia e a universidade. In: Curso (in)completo de filosofia. São Bernardo do Campo: UMESP, 2010.

PLATON. Apologie de Socrate. In: Ouvres complètes. Tome I. 4.ed. Paris: Les Belles Lettres, 1946.

SEVERINO, A. J. A filosofia contemporânea no Brasil. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

SUAREZ, R. Nota sobre o conceito de Bildung (formação cultural). Kriterion, v. 46, n. 112, 2005.

VELASCO, P. D. N. Educando para a argumentação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

Published

2013-11-06