Objetos de emoções: objetos de amor, tecidos afetivos, peles...
DOI:
https://doi.org/10.51359/2357-9986.2017.230367Keywords:
estética, emoções, experiência sensível, arte contemporâneaAbstract
In the "Age of Aesthetics", an object acquired the status of "work of art" from a particular kind of experience lived by the spectator: the aesthetic experience. After the end of art, Arthur Danto points out that what makes an object be considered art is not visual, but conceptual. The difference cannot be sensible because it cannot be aesthetic. However, if we consider what Suely Rolnik points out about Lygia Clark's Structuring of the Self, as a reinvention of the aesthetic experience that had disappeared from the universe of Art, how can we revive aesthetic experience within the context of an “Art Post-historical”, in which the artist is also a philosopher and the works, events? For Brian Massumi (2011), the relational engagement of the work gives it a political value as necessary and immediate as the aesthetic dimension. Sara Ahmed (2010) argues the emotion is what supports or preserves the connection between ideas, values and objects. The emotions would be born in the midst of an experience in which the object is disassociated and the emotions are the forces of encounter. Aesthetic experience is an activist philosophy: a becoming. Become happy. Here – of course – the happiness understood more as pleasure acquired, sometimes even with the contact with the pain and with the own bare experience, as proposed by Lygia Clark in his Structuring of the Self.References
BEN ZE’EV, Aaron. The Subtlety of Emotions. MIT Press. Cambridge, Massachusetts. London, England, 2000.
DANTO, Arthur. “The artworld”. Journal of philosophy, v. 61, p. 574, 1964.
DANTO, Arthur. Após o fim da arte: A Arte Contemporânea e os Limites da História. Tradução de Saulo Krieger. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.
DANTO, Arthur. A Transfiguração do lugar comum. Tradução de Vera Pereira. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
DELEUZE, G. & GUATTARI, F. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrênia. Vol 1. Editora 34, 2010.
DEWEY. Arte como Experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
GREENBERG, Clement. Estética Doméstica. Tradução de André Carone. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
GREGG, M. & SEIGWORTH, G. J. The Affect Theory Reader. Duke University Press, 2010.
GOLDIE, P. The Emotions: A Philosophical Exploration. The Clarendon Press Publication, 2002.
HEGEL, Georg W. F. Cursos de Estética I. Tradução de Marco Aurélio Werle. São Paulo: EDUSP, 2001.
JAMES, William. “What is an emotion?” In: Mind, 1884.
MANNING, E & MASSUMI, B. Relationscapes: Movement, Art, Philosophy. The MIT Press Cambridge, Massachusetts, 2009.
MANNING, E & MASSUMI, B. Thought in the Act: Passages in the Ecology of Experience. The University of Minnesota Press, 2014.
MANNING, E. Politics of Touch: Sense, Movement, Sovereignty. The University of Minnesota Press, 2006.
MARIM, C. I. Da Natureza das Emoções ao seu Papel na Determinação da Ação. Tese de Doutorado UFRJ Rio de Janeiro, 2010.
MASSUMI, Brian. Semblance and Event: Activist Philosophy and the Occurrent Arts. Durham: Duke University Press, 2011.
NUSSBAUM, M. Upheavals of Thought: The Intelligence of Emotions. Cambridge University Press, 2001.
RAMME, N. “A estética na filosofia da arte de Arthur Danto.” Revista Artefilosofia. Ouro Preto, n.5, p. 87-95, jul. 2008.
ROLNIK, S. Memória do corpo contamina museu. EIPCP. Disponível em: http://eipcp.net/transversal/0507/rolnik/pt, acessado em 28 de outubro de 2016.
SOLOMON, R. Not Passion’s Slave: Emotion and Choice. New York: Oxford University Press, 2003.
UNO, K. UNO, Kuniichi. A gênese de um corpo desconhecido. N- 1 Edições, São Paulo, 2014.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Philosophical Investigations. 3rd ed. New York: McMillan, 1968.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A Revista Perspectiva Filosófica orienta seus procedimentos de gestão de artigos conforme as diretrizes básicas formuladas pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). http://www.cnpq.br/web/guest/diretrizesAutores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista (Consultar http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).

Esta revista está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.