Public education policies: affirmative actions in Brazil

Authors

  • Jucele Gomes de Sales

Keywords:

education, public policies, affirmative actions

Abstract

This text is configured as an evaluative requirement of the discipline “Special Topics in Public Policy” in the Education axis of the postgraduate program in Public Policy at the Federal University of Pernambuco and addresses some elements of public access and permanence policies. in higher education and basic education in Brazil, taking as a point of analysis some affirmative actions, such as the quota system. The aim here is to present some conceptual elements from the discussion contained in the texts worked in the classroom, bringing points for reflection on the experiences developed in different realities

References

APRILE, Maria Rita; BARONE, Rosa Elisa Mirra. Educação Superior: políticas públicas para inclusão social. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n.1, p. 39-55, jan./jul. 2009.

CARMO, Erinaldo, et al. Políticas públicas de democratização do acesso ao ensino superior e estrutura básica de formação no ensino médio regular. Rev. Bras. Estud. Pedagog. [online], v. 95, n. 240, p. 304-327, 2014.

CARMO, Erinaldo. Federalismo e Políticas Públicas Educacionais. Revista Espaço Público, v. 3, 2019. https://periodicos.ufpe.br/revistas/politicaspublicas/issue/view/2714/showToc

DYE, Thomas. Understanding Public Policy. Englewood Cliffs: N.J.: Prentice Hall, 1984.

FIGUEIREDO, Dalson; CARMO, Erinaldo; MAIA, Romero, SILVA, Lucas. Os cavalos também caem: Tratado das inconsistências do IDEB. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas Educacionais [online], v. 26, n. 100, p. 552-572, 2018.

HAAS, Celia Maria; LINHARES, Milton. Políticas públicas de ações afirmativas para ingresso na educação superior se justificam no Brasil? Rev. Bras. Estud. Pedagog. [online], v. 93, n. 235, p. 836863, 2012.

JENKINS, Laura; MOSES, Michele. Iniciativas de ações afirmativas ao redor do mundo. International Higher Education, Revista Ensino Superior, Campinas, n. 77, p. 5-6, 2014.

MENEZES, Paulo Lucena de. A ação afirmativa (Affirmative Action) no direito norte-americano. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2001.

ROSISTOLATO, Rodrigo; PRADO, Ana Pires; MARTINS, Leane Rodrigues. A “realidade” de cada escola e a recepção de políticas educacionais. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 26, n. 98, p. 112-132, jan./mar. 2018.

Published

2019-09-15

Issue

Section

Artigos