Políticas de gestão democrática e processos subsequentes

Authors

  • Jamerson Kemps Moura Douturado na UFPE. Douturado Sanduíche no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra.

Keywords:

Public policy., Subsequent Processes, Democratic Management of Education

Abstract

This article analyzes the different forms of appropriation of public policies and for that we focus on the changes that happened in the educational fields of Brazil and Portugal., since their processes of redemocratization, questioning: the organizational culture based on the schools of these two educational fields could constitute a resistance factor to the process of implementing democratic management policy. of education? Among other findings, we highlight that the implementation of public policies has its viability directly linked to the ways in which it is appropriated and dynamized in each society, besidesbeing influenced by its subsequent processes, therefore, in states forged by authoritarian practices, the recent The process of redemocratization has failed to reverberate enough in society, causing many of the social actors not to make democratic management possible

Author Biography

Jamerson Kemps Moura, Douturado na UFPE. Douturado Sanduíche no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra.

Doutorado em Sociologia pela UFPE e Doutorado Sandwich no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra.

Mestre em Antropologia e Graduado em História pela UFPE.

Professor em Instituições de Ensino Superior.

References

AFONSO, Natércio. A direção Regional de Educação: um espaço de regulação intermédia. In: BARROSO, João. A regulação das políticas públicas em educação. Coimbra, 2006.

ALMEIDA. M. Possibilidades e desafios de gestão democrática em Escola Púbica. 92 f. Dissertação (Mestrado na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo)- São Paulo, 1993.

_____. O céu era o limite!: de agrupamento Escolas Fernando Magno. Coimbra, 2010.

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e os aparelhos ideológicos do Estado. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

AZAMBUJA, Darcy. Introdução à Ciência Política. 2. ed. São Paulo: Globo, 2008.

BARROSO, João. A regulação das políticas públicas em educação. Coimbra, 2006.

_____. (org.) A regulação das políticas públicas de educação. Espaços, dinâmicas e atores. Coimbra, 2006.

BOBBIO, Noberto. Estado, governo e sociedade: para uma teoria geral da política. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

BOTTLER, Alice M. H. A Escola como organização comunicativa. 2004.Tese (Doutorado)-Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2004.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei Nº 9.394, de 20.12.1996. Publicada no Diário Oficial da União do dia 23.12.1996.

CORREIA, José Alfredo. As ideologias educativas em Portugal nos últimos 25 anos, p. 83-110, Universidade do Minho, Braga: IEP, 1999.

DOURADO, Luiz F. A escolha de dirigentes escolares: políticas e gestão da educação no Brasil. In: Ferreira, Naura. Gestão democrática da educação. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2003.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMES, Rui. A globalização da escola de massas. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 61, 2001, p. 135-168.

_____. O governo da educação em Portugal. Coimbra: Imprensa da Universidade, 2005.

HEILBORNE, Maria L. et al (Orgs). Gestão de políticas públicas. CEPESC, Brasília, 2010.

LIMA, LICÍNIO. Agrupamento de escolas como novo escalão da administração desconcentrada. de Revista Portuguesa Educação, vol. 17, núm. 2, 2004, pp. 7-47.

LOTTA, Gabriela. Estilos de implementação: ampliando o olhar para análise de políticas Públicas. ANPAD, Salvador, 2008.

LÜCK, Heloísa. Concepções e processos democráticos e gestão educacional. Ed. 9. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

MARCH, James G.; OLSEN, Johann P. Rediscovering Institutions. The organizational basis of politics. New York: The Free Press, 1989.

MARQUES, Luciana R. A eleição de diretores nas políticas de democratização da educação na região metropolitana do Recife. Porto Alegre, mai./ago. 2012, p. 143-151.

MELLO, Celso A. B. de. Curso de Direto Administrativo. São Paulo: Malheiros, 1998.

PARO, Vitor H. Gestão democrática da escola pública. 3 ed. São Paulo: Ática, 2006.

______. Diretor escolar: educador ou gerente? São Paulo: Cortez, 2015.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Curso de aperfeiçoamento. Recife: Secretaria de Educação do Estado, 2012.

PERNAMBUCO. Diário Oficial do Estado. Recife: Imprensa do Estado, Sábado, 5 de maio de 2012.

PORTUGAL. Decreto-Lei n. 75/2008 de 22 de Abril de 2008. Ministério da Educação. Diário da República. Lisboa, 1ª série, n. 79, de 22 de Abril de 2008, p. 2341 a 2356.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Coleção Polêmicas do Nosso Tempo. n.10. São

Paulo: Cortez, 1984.

SCHEIN, Edgar. Organizational culture and leadership. 3 ed. San Francisco: Jossey Bass, 2004.

SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão de literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, n. 16, jul/dez 2006, p. 20-45.

_____. “Políticas Públicas: questões temáticas e de pesquisa”, Caderno CRH 39: 11-24. 2003

VEIGA, A. Escola: espaço do projeto político-pedagógico. 4. ed. Campinas: Papirus, 1998.

_____. Projeto Político Pedagógico: uma Construção Possível. São Paulo: Papirus, 1997.

WEBER, Silke. Institucionalização do CONSED. In: Conselho Nacional de Secretários de Educação, Relatório de gestão 1995-1996. Brasília, dez. 1996, p. 32-33.

WEBER, Silke. Políticas do ensino fundamental em revista: um debate pela democracia. In: A.O. COSTA (org.). Uma história para contar: a pesquisa na Fundação Carlos Chagas. São Paulo: Anablume, p. 57-90, 2004.

Published

2019-11-17

Issue

Section

Artigos