Educational folder for caregivers of children with hiv/aids

Ana Luiza Martins Mourão, Eryjosy Marculino Guerreiro Barbosa, Edna Maria Camelo Chaves, Ana Valeska Siebra Silvs, Mardênia Gomes Ferreira Vasconcelos

Abstract


ABSTRACT

Objective: to construct an educational technology for caregivers of children with HIV / AIDS. Method: this is a quantitative study, methodological type, made from the construction of educational material, with subsequent validation by nine judges and evaluation of 15 caregivers. Content validation was established from the Content Validity Index with concordance equal to or greater than 0.78. Results: the folder was composed of eight pages and based on literature and interviews with caregivers to capture part of their subjectivity about the perception and expectation that permeate the care of children with HIV / AIDS. The items were assessed as adequate to reach the total IVC of 0.90. It was evidenced that the percentage of agreement of the caregivers was of 100% in the majority of the items. Conclusion: the folder was constructed and validated, and it can be used in health education with caregivers, providing the empowerment to care for children with HIV / AIDS. Descriptors: Caregivers; Child; HIV; Technology; Health Education; AIDS Serodiagnosis.

RESUMO

Objetivo: construir uma tecnologia educativa para cuidadores de crianças com HIV/AIDS. Método: trata-se de estudo quantitativo, tipo metodológico, realizado a partir da construção do material educativo, com posterior validação por nove juízes e avaliação de 15 cuidadores. Estabeleceu-se a validação de conteúdo a partir do Índice de Validade de Conteúdo com concordância igual ou maior que 0,78.  Resultados: compôs-se o folder por oito páginas e embasaram-se os seus textos na literatura e em entrevistas realizadas com cuidadores para apreender parte da subjetividade destes sobre a percepção e a expectativa que permeiam os cuidados à criança com HIV/Aids. Avaliaram-se os itens como adequados alcançando o IVC total de 0,90. Evidenciou-se que o percentual de concordância dos cuidadores foi de 100% na maioria dos itens. Conclusão: construiu-se e validou-se o folder podendo este ser utilizado na educação em saúde com cuidadores proporcionando o empoderamento ao cuidado de crianças com HIV/Aids. Descritores: Cuidadores; Criança; HIV; Tecnologia; Educação em Saúde; Sorodiagnóstico da AIDS.

RESUMEN

Objetivo: construir una tecnología educativa para cuidadores de niños con VIH / SIDA. Método: se trata de estudio cuantitativo, tipo metodológico, realizado a partir de la construcción del material educativo, con posterior validación por nueve jueces y evaluación de 15 cuidadores. Se estableció la validación de contenido a partir del Índice de Validez de Contenido con concordancia igual o mayor que 0,78. Resultados: se compuso el folleto por ocho páginas y basaron sus textos en la literatura y en entrevistas realizadas con cuidadores para aprehender parte de la subjetividad de éstos sobre la percepción y la expectativa que permean los cuidados al niño con VIH / SIDA. Se evaluaron los ítems como adecuados alcanzando el IVC total de 0,90. Se evidenció que el porcentaje de concordancia de los cuidadores fue del 100% en la mayoría de los ítems. Conclusión: se construyó y validó el folleto pudiendo este ser utilizado en la educación en salud con cuidadores proporcionando el empoderamiento al cuidado de niños con VIH / SIDA. Descriptores: Cuidadores; Niño; VIH; Tecnología; Educación en Salud; Serodiagnóstico del SIDA.


Keywords


Tecnologia; Educação em Saúde;Cuidador;Criança;HIV/Aids

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DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i12a235041p3304-3311-2018



 

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