Nursing and science: a reflection about its consolidation

Natália Daiana Sousa, Leidy Dayane Abreu, Eline Saraiva Araújo, Raimundo Augusto Torres, Maria Célia Freitas, Maria Vilani Guedes

Abstract


ABSTRACT

Objective: to reflect on the science of Nursing and the nurse scientist, taking into account the challenges of scientific production, to reach degree equivalent to or close to that of reliable knowledge. Method: it is a descriptive study, type reflexive analysis, constructed through the search in SciELO, LILACS and BDENF, with the descriptors nursing and science, using the Boolean operator AND, with temporal delimitation from 2012 to 2017. Results: this reflection highlights the need to strengthen the guiding principles of the scientific practice for the strengthening of nursing science. It is essential to use tools available in the promotion of sociopolitical actions that point to the quality of life of society in the internationalization through the dissemination of publications in relevant periodicals. Conclusion: this reflection contributes to the propagation of knowledge produced in the reality of health services, in the community and in nursing training centers, leading to significant changes that are not restricted to the academic universe. Descritors: Nursing; Science; Knowledge; Philosophy in Nursing; Nursing Research; Education in Nursing.

RESUMO

Objetivo: refletir sobre a ciência da Enfermagem e o enfermeiro cientista, levando em consideração os desafios da produção científica, para atingir grau equivalente ou próximo ao do conhecimento confiável. Método: trata-se de estudo descritivo, tipo análise reflexiva, construído por meio da busca na SciELO, LILACS e BDENF, com os descritores enfermagem e ciência, utilizando-se o operador booleano AND, e com delimitação temporal de 2012 a 2017. Resultados: destaca-se, por esta reflexão, a necessidade do fortalecimento dos princípios norteadores da prática científica para o fortalecimento da ciência de Enfermagem. Torna-se imprescindível a utilização de ferramentas disponíveis na promoção de ações sociopolíticas que apontem para a qualidade de vida da sociedade na internacionalização por meio da divulgação das publicações em periódicos relevantes. Conclusão: contribui-se, por esta reflexão, para a propagação do conhecimento produzido na realidade dos serviços de saúde, na comunidade e nos centros de formação de Enfermagem, acarretando mudanças significativas que não se restringem ao universo acadêmico. Descritores: Enfermagem; Ciência; Conhecimento; Filosofia em Enfermagem; Pesquisa em Enfermagem; Educação em Enfermagem.

RESUMEN

Objetivo: reflexionar sobre la ciencia de la enfermería y el enfermero científico, teniendo en cuenta los desafíos de la producción científica, para alcanzar un grado equivalente o próximo al del conocimiento confiable. Método: se trata de un estudio descriptivo, tipo análisis reflexivo, construido por medio de la búsqueda en SciELO, LILACS y BDENF, con los descriptores enfermería y ciencia, utilizando el operador booleano AND, y con delimitación temporal de 2012 a 2017. Resultados: se destaca, por esta reflexión, la necesidad del fortalecimiento de los principios orientadores de la práctica científica para el fortalecimiento de la ciencia de Enfermería. Se hace imprescindible la utilización de herramientas disponibles en la promoción de acciones sociopolíticas que apunten a la calidad de vida de la sociedad en la internacionalización a través de la divulgación de las publicaciones en periódicos relevantes. Conclusión: se contribuye, por esta reflexión, a la propagación del conocimiento producido en la realidad de los servicios de salud, en la comunidad y en los centros de formación de Enfermería, acarreando cambios significativos que no se restringen al universo académico. Descritores: Nursing; Science; Knowledge; Philosophy, Nursing; Nursing Research; Education, Nursing.


Keywords


Enfermagem; Ciência; Conhecimento; Filosofia em Enfermagem; Pesquisa em Enfermagem; Educação em Enfermagem.

References


Zanotti R, Chiffi D. Nursing knowledge: hints from the placebo effect. Nurs Philos. 2016 July; 18(3):1-9. Doi: https://doi.org/10.1111/nup.12140

Dias JA, David HM, Vargens OM. Science, nursing and critical thinking - epistemological reflections. J Nurs FPE on line. 2016 Sept; 10(Suppl 4):3669-75. Doi: 10.5205/reuol.9681-89824-1-ED.1004sup201619

Ferreira MS. The classical and the emerging: challenges in the production, dissemination and use of Nursing knowledge. Rev Bras Enferm. 2013;66(Spe):45-50. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000700006

Arreciado Marañón A, Pera MPI. Theory and practice in the construction of professional identity in nursing students: a qualitative study. Nurse Educa Today. 2015 July; 35(7): 859–63. Doi: 10.1016/j.nedt.2015.03.014

Santos SV, Ribeiro ME, Motta AL, Silva LJ, Resck ZM, Terra FS. Build knowledge in nursing: a reflective theretical and methodological approach for nurses training. J Nurs UFPE on line. 2016 Jan;10(1):172-8. Doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v10i1a10935p172-178-2016

Carvalho V. For an epistemology of nursing care and the educational development of the subjects of knowledge in nursing area - a philosophical point of view. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2009 Apr/June;13(2):406-14. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v13n2/v13n2a24.pdf

Bousso RS, Poles K, Cruz DALM. NURSING CONCEPTS AND THEORIES. Rev esc enferm USP. 2014;48(1):144. Doi: 10.1590/S0080-623420140000100018

Scochi CGS, Munari DB, Gelbcke FL, Erdmann AL, Gutiérrez MGR, Rodrigues RAP. The Strict Sense Nursing postgraduation in Brazil: advances and perspectives. Rev Bras Enferm. 2013 Sept; 66(Spe):80-9. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000700011

Pereira WR. The knowledge production on nursing on a decentralized and adverse contexto. Cienc Enferm [Internet]. 2012 [cited 2018 June 15]; 18(1):9-16. Available from: http://www.scielo.cl/pdf/cienf/v18n1/art_02.pdf

Kirchhof AL, Lacerda MR. Challenges and prospects for publishing articles - consideration based on statements from authors and publishers. Texto contexto-enferm. 2012 Jan/Mar;21(1):185-93. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072012000100021

Henly SJ, McCarthy DO, Wyman JF, Heitkemper MM, Redeker NS, Titler MG, et al. Emerging areas of science: recommendations for Nursing Science Education from the Council for the Advancement of Nursing Science Idea Festival. Nurs Outlook. 2015 July/Aug; 63(4):398-407. Doi: 10.1016/j.outlook.2015.04.007

Van der Sand ICP, Hildebrandt LM, Cabral FB, Moreira MC, Gutiérrez MGR. Knowledge production in nursing in the light of societal fields and the quadripolar space of the research: a reflective exercise Texto contexto-enferm. 2013 Oct/Dec;22(4):1187-96. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072013000400038

Lima DV. Internationalization of the nursing for an international nursing publication. Online Braz J Nurs [Internet]. 2012 Dec [cited 2018 Aug 15];11(3):568-71. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/4136/pdf_1

Lagunas LF. Internationalization: new challenges for the development of science in nursing and health care. Rev esc enferm USP. 2013 Oct;47(5). Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420130000500001




DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v13i3a238070p839-843-2019



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

doajPeriódicoscapes

bvs elsevier nlm diadorim periodicaabec

 

cinahl citefactor cuidenplusb socolar ulrichs sumarios