Processo de trabalho dos técnicos de enfermagem

Camila Marcondes, Patricia Marafon Silva, Graciela Cabreira Gehlen, Mariangela Gobatto

Resumo


RESUMO

Objetivo: reconhecer o processo de trabalho dos técnicos de enfermagem atuantes em Estratégias de Saúde da Família. Método: trata-se de estudo qualitativo, descritivo, com 22 técnicos de enfermagem, durante as oficinas de Educação Permanente em Saúde sobre o processo de trabalho em saúde, por meio da análise dos os objetos produzidos pelos trabalhadores e as discussões registradas em diários de campo dos pesquisadores, que foram interpretados à luz da técnica de Análise de Conteúdo. Resultados: identificaram-se os profissionais que desenvolveram as suas atividades baseadas nos princípios da integralidade, universalidade e intersetorialidade, no processo de trabalho pautado na responsabilidade de equipe e na luta pela superação do modelo biomédico, na procura do usuário pelo serviço. Conclusão: conclui-se que os técnicos de enfermagem se identificaram como uma porta de entrada do serviço, no entanto, sentiram dificuldades quanto ao reconhecimento profissional e destacaram a necessidade da educação permanente em saúde como um espaço para debater e/ou aperfeiçoar o processo de trabalho. Descritores: Educação Permanente; Atenção Básica; Técnico de Enfermagem; Saúde da Família; Serviços de Saúde; Saúde Pública.

ABSTRACT

Objective: to recognize the work process of nursing technicians working in Family Health Strategies. Method: this is a qualitative, descriptive study with 22 nursing technicians during the Permanent Education in Health workshops on the health work process, through the analysis of the objects produced by the workers and the discussions recorded in diaries of field of researchers, which were interpreted in light of the technique of Content Analysis. Results: professionals were identified who developed their activities based on the principles of integrality, universality and intersectoriality, in the work process based on team responsibility and in the struggle to overcome the biomedical model, in the user's search for the service. Conclusion: it was concluded that nursing technicians identified themselves as a gateway to the service; however, they experienced difficulties regarding professional recognition and emphasized the need for permanent health education as a space to discuss and / or improve the work processs. Descriptors: Education Continuing; Primary Health Care; Licensed Practical Nurses; Family Health; Health Services; Public Health.

RESUMEN

Objetivo: reconocer el proceso de trabajo de los técnicos de enfermería que actuan en Estrategias de Salud Familiar. Método: se trata de estudio cualitativo, descriptivo con 22 técnicos de enfermería durante los talleres de Educación Permanente en Salud sobre el proceso de trabajo de salud, a través del análisis de los objetos producidos por los trabajadores y las discusiones registradas en los diarios de Campo de los investigadores, que fueron interpretados a la luz de la técnica de Análisis de Contenido. Resultados: se identificaron los profesionales que desarrollaron sus actividades basadas en los principios de integralidad, universalidad e intersectorialidad, en el proceso de trabajo basado en la responsabilidad de equipo y en la lucha por la superación del modelo biomédico, en la búsqueda del usuario por el servicio. Conclusión: se concluye que los técnicos de enfermería se identificaron como una puerta de entrada del servicio, sin embargo, experimentaron dificultades con respecto al reconocimiento profesional y enfatizaron la necesidad de la educación de salud permanente como un espacio para discutir y / o perfeccionar el proceso de trabajo. Descriptores: Educación Continua; Atención Primaria de Salud; Enfermeros no Diplomados; Salud de la Família; Servicios de Salud; Salud Pública.


Palavras-chave


Educação Permanente; Atenção Básica; Técnico de Enfermagem; Saúde da Família; Serviços de Saúde; Saúde Pública

Texto completo:

PDF (English) PDF

Referências


Fertonani HP, Pires DEP, Biff D, Scherer MDA. The health care model: concepts and challenges for primary health care in Brazil. Ciênc Saúde Colet. 2015 June; 20(6):1869-78. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015206.13272014

Nauderer T, Lima MADS. Nurses’ practices at health basic units in a city in the South of Brazil. Rev Latino-Am enfermagem. 2008 Sept/Oct; 16(5):889-94. Doi: 10.1590/S0104-11692008000500015

Batista KBC, Gonçalves OSJ. Education of health professionals for the SUS: meaning and care. Saúde Soc. 2011 Oct/Dec; 20(4):884-99. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902011000400007

Silva KL, Matos JAV, França BD. The construction of permanent education in the process of health work in the state of Minas Gerais, Brazil. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2017; 21(4):e20170060. Doi: 10.1590/2177-9465-EAN-2017-0060

Ministério da Saúde (BR), Gabinete do Ministro. Portaria Nº 2.488, de 21 de Outubro de 2011 [Internet]. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes e normas para a organização da Atenção Básica, para a Estratégia Saúde da Família (ESF) e o Programa de Agentes Comunitários de Saúde (PACS). Brasília: Ministério da Saúde; 2011 [cited 2018 Aug 10]. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2011/prt2488_21_10_2011.html

Sanna MC. Work processes in Nursing. Rev Bras Enferm. 2007 Mar/Apr; 60(2):221-4. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672007000200018

Peduzzi M, Anselmi ML. The nursing work process: the separation between planning and care delivery. Rev Bras Enferm. 2002 July/Aug; 55(4):392-8. Doi: http://dx.doi.org/10.5935/0034-7167.20020086

Flick U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed; 2009.

Silva JC, Morais ER, Figueiredo MLF, Tyrrell MAR. Action research: concepts and applicability in nursing studies. Rev Bras Enferm. 2011 May/June; 64(3):592-5. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000300026

Chaer G, Diniz RRP, Ribeiro EA. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência [Internet]. 2011 [cited 2018 Aug 10]; 7(7):251-66. Available from: http://www.uniaraxa.edu.br/ojs/index.php/evidencia/article/view/201/187

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9th ed. São Paulo: Hucitec; 2006.

Souza LL, Araújo DB, Silva DS, Bêrredo VCM. Representations of gender in nursing practice from the perspective of students. Ciênc Cognição [Internet]. 2014 [cited 2018 Aug 10]; 19(2):218-32. Available from: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/908/pdf_13

Silva VO, Pinto ICM. Construction of the identity of public health players in Brazil: a review of the literature. Interface comun saúde educ. 2013 July/Sept; 17(46):549-60. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013000300005

Faria HX, Araujo MD. An analysis perspective on the work process in the area of health: the production of care and the production of subjects. Saúde Soc. 2010 June; 19(2):429-39. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902010000200018

Soratto J, Pires DEP, Trindade LL, Oliveira JSA, Forte ECN, Melo TP. Job dissatisfaction among health professionals working in The family health strategy. Texto contexto-enferm. 2017 Sept; 26(3):e2500016. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072017002500016

Merhy EE, Franco TB. Trabalho em saúde. Dicionário da educação profissional em saúde [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2014 [cited 2018 Dec 21] Available from: http://portalarquivos.saude.gov.br/images/pdf/2014/setembro/23/Trabalho-em-Saude-Merhy--Franco.pdf

Silva FCS. The principle of full assistance and the challenges in applying it in public health. Rev Saúde Desenvol [Internet]. 2015 Jan/Dec [cited 2018 Aug 9]; 7(4):94-107. Available from: https://www.uninter.com/revistasaude/index.php/saudeDesenvolvimento/article/download/373/274

Fracolli LA, Zoboli ELP, Granja GF, Ermel RC. The concept and practice of comprehensiveness in primary health care: nurses’ perception. Rev esc enferm USP. 2011 Oct; 45(5):1135-41. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000500015

Uchôa AC, Vieira RMV, Rocha PM, Rocha NSD, Maroto RM. Multiprofessional teamwork in child rehabilitation. Physis. 2012; 22(1):385-400. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312012000100021

Souza AMC. Universality of health care in Brazil and the contradictions of its denial as everyone’s right. Rev Katálysis. 2014 July/Dec; 17(2):227-34. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-49802014000200008

Ministério da saúde (BR), Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa, Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2013 [cited 2018 Aug 10]. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_lesbicas_gays.pdf

Viegas APB, Carmo RF, Luz ZMP. Factors associated to the access to health services from the point of view of professionals and users of basic reference unit. Saúde Soc. 2015 Jan/Mar; 24(1):100-12. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902015000100008

Garcia LMT, Maio LG, Santos TI, Folha CBJC, Watanave HAW. Intersectorality in health in Brazil at the beginning of the XXI century: a portrait of experiences. Saúde debate. 2014 Oct/Dec; 38(103):966-80. Doi: 10.5935/0103-1104.20140083

Magnago C, Pierantoni CR. Difficulties and confronting strategies regarding the work management in the Family Health Strategy, in the perspective of local managers: the experience of the municipalities of Rio de Janeiro (RJ) and Duque de Caxias (RJ). Saúde debate. 2015 Jan/Mar; 39(104):7-19. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/0103-110420151040194

Baggio MA, Erdmann AL. The (in)visibility of caring and of the profession of nursing in the relations space. Acta Paul Enferm. 2010; 23(6):745-50. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-2100201000060

Dantas CN, Santos VEP, Tourinho FSV. Nursing consultation as a technology for care in light of the thoughts of bacon and galimberti. Texto contexto-enferm. 2016 Mar; 25(1):e2800014. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/0104-0707201500002800014

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Acolhimento à demanda espontânea [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2013 [cited 2018 Aug 09]. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/acolhimento_demanda_espontanea_cab28v1.pdf




DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2019.241220



Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

 doajPeriódicoscapes

bvs elsevier nlm diadorim periodicaabec

 

cinahl citefactor cuidenplusb socolar ulrichs sumarios