Cognitive performance of elderly treated due to traffic accident

Mônica Neris de Lima, Marielle Maria Oliveira Barros, Ana Maria Ribeiro dos Santos, Adélia Dalva Da Silva Oliveira, Francisca Cecilia Viana Rocha

Abstract


Objective: to evaluate the cognitive performance of elderly people treated by traffic accident. Method: this is a quantitative, descriptive, observational, cross-sectional study in a public hospital. The sample was composed by 250 elderly. The dependent variable of the study was the cognitive function defined through the Mini Mental State Examination and a sociodemographic form elaborated by the study researchers and processed statistically. Results: it was characterized that most of the elderly were male; aged 60 to 79 years; married marital status; income below a minimum wage and Teresina natural. Most of the elderly were cognitively fit, with a statistically significant relationship between cognitive function, age, education, marital status and monthly income. It is revealed that the type of traffic accident that most affected the elderly was being run over. Conclusion: the cognitive performance of the injured elderly was preserved, however, there were factors that showed a relationship such as older age, lack of literacy, widowhood and lower economic level. Descriptors: Aged Accidents; Traffic; Geriatric Nursing; Accident Prevention; Health of the Elderly; External Causes.

Resumo

Objetivo: avaliar o desempenho cognitivo de idosos atendidos por acidente de trânsito. Método: trata-se de um estudo quantitativo, descritivo, observacional, transversal, em um hospital público. Compôs-se a amostra por 250 idosos. Utilizou-se a variável dependente do estudo a função cognitiva definida por meio do Mini Exame do Estado Mental e um formulário sociodemográfico elaborado pelos pesquisadores do estudo e processado estatisticamente. Resultados: caracterizou-se que a maioria dos idosos era do sexo masculino; com idades de 60 a 79 anos; estado civil casado; renda abaixo de um salário mínimo e natural de Teresina. Evidenciou-se, que a maioria dos idosos era apta cognitivamente, observando-se relação estatisticamente significativa entre a função cognitiva, faixa etária, escolaridade, estado civil e renda mensal. Revela-se que o tipo de acidente de trânsito que mais acometeu os idosos foi o atropelamento. Conclusão: manteve-se o desempenho cognitivo dos idosos acidentados preservado, no entanto, observaram-se fatores que mostraram relação como a idade mais avançada, a ausência de alfabetização, a viuvez e o nível econômico mais baixo. Descritores: Idoso; Acidentes de Trânsito; Enfermagem Geriátrica; Prevenção de Acidentes; Saúde do Idoso; Causas Externas.

Resumen

Objetivo: evaluar el desempeño cognitivo de ancianos atendidos por accidente de tránsito. Método: se trata de un estudio cuantitativo, descriptivo, observacional, transversal en un hospital público. La muestra estuvo compuesta por 250 ancianos. La variable dependiente del estudio fue la función cognitiva definida a través del Mini Examen del Estado Mental y una forma sociodemográfica elaborada por los investigadores del estudio y procesada estadísticamente. Resultados: se caracterizó que la mayoría de los ancianos eran varones; de 60 a 79 años de edad; estado civil: Casado; ingresos inferiores a un salario mínimo y natural de la ciudad de Teresina. La mayoría de los ancianos tenían un estado cognitivo adecuado, con una relación estadísticamente significativa entre la función cognitiva, la edad, la educación, el estado civil y el ingreso mensual. Se revela que el tipo de accidente de tránsito que más afectó a los ancianos fue atropellamiento. Conclusión: se conservó el rendimiento cognitivo de los ancianos lesionados, sin embargo, hubo factores que mostraron una relación como la edad avanzada, la falta de alfabetización, la viudez y el bajo nivel económico. Descriptores: Anciano; Accidentes de Tránsito; Enfermería Geriátrica; Prevención de Accidentes; Salud del Anciano; Causas Externas.


Keywords


Idoso; Acidentes de trânsito; Enfermagem Geriátrica; Prevenção de Acidentes; Saúde do Idoso; Causas Externas

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DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2019.241494



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