Use of active methodologies in teaching nursing practices

Carlos Augusto Oliveira de Freitas, Ana Caroline Melo dos Santos

Abstract


Objective: to report the experience of academic monitoring of the discipline Theoretical Basis and Practice of Nursing I. Method: this is a descriptive study, type experience report, conducted by a monitor of the discipline Theoretical Basis and Practice of Nursing I, of the course. Bachelor of Nursing degree. The experiment was carried out from February to June 2019. The results were presented as a report. Results: it is believed that the construction of didactic models was of paramount importance, as these models helped in the realization of the practical classes with the teacher and the monitor during the monitoring times. Conclusion: it is evident that monitoring is fundamental in the training of the academic monitor and the academic-student, emphasizing the importance that is implied in their future life as a nurse. It was contributed by the use of active methodologies, workshops and didactic models built in the monitoring, in the formation of the students, being their effective use in the academic environment; Monitoring contributes to the formation of competences and skills of future Nursing professionals, who so need theory and practice to improve their decision making, often in critical situations. Descriptors: Education, Nursing; Methodology; Education, Higher; Nursing; Laboratory Experiment; Learning.

RESUMO

Objetivo: relatar a experiência da monitoria acadêmica da disciplina Bases Teóricas e Práticas da Enfermagem I. Método: trata-se de um estudo descritivo, tipo relato de experiência, realizado por um monitor da disciplina de Bases Teóricas e Práticas da Enfermagem I, do curso de bacharelado em Enfermagem. Realizou-se a experiência durante os meses de fevereiro a junho de 2019. Apresentaram-se os resultados em forma de relato. Resultados: acredita-se que a construção dos modelos didáticos foi de suma importância, pois tais modelos ajudaram na realização das aulas práticas com a docente e com o monitor nos horários de monitoria. Conclusão: evidencia-se que a monitoria é fundamental na formação do acadêmico-monitor e do acadêmico-aluno, ressaltando a importância que se implica na sua futura vida como enfermeiro. Contribuiu-se, pelo uso das metodologias ativas, das oficinas e dos modelos didáticos construídos na monitoria, na formação dos discentes, sendo eficaz seu uso no ambiente acadêmico; a monitoria contribui na formação de competências e habilidades dos futuros profissionais de Enfermagem, que tanto precisam da aproximação entre teoria e prática para o aperfeiçoamento de suas tomadas de decisões, muitas vezes, em situações críticas. Descritores: Educação em Enfermagem; Metodologia; Ensino Superior; Enfermagem; Experiências Laboratoriais; Aprendizagem.

RESUMEN

Objetivo: informar la experiencia de monitoreo académico de la asignatura Bases Teóricas y Prácticas de Enfermería I. Método: se trata de un estudio descriptivo, tipo informe de experiencia, realizado por un monitor de la asignatura Bases Teóricos y Prácticas de Enfermería I, del curso de licenciatura en Enfermería. El experimento se llevó a cabo de febrero a junio de 2019. Los resultados se presentaron como un informe. Resultados: se cree que la construcción de modelos didácticos fue de suma importancia, ya que estos modelos ayudaron en la realización de las clases prácticas con el maestro y el monitor durante los tiempos de monitoreo. Conclusión: es evidente que el monitoreo es fundamental en la capacitación del monitor académico y del académico-alumno, enfatizando la importancia que implica en su vida futura como enfermero. Fue aportado por el uso de metodologías activas, talleres y modelos didácticos construidos en el monitoreo, en la formación de los estudiantes, siendo su uso efectivo en el entorno académico; el monitoreo contribuye a la formación de competencias y habilidades de los futuros profesionales de Enfermería, que necesitan teoría y práctica para mejorar su toma de decisiones, a menudo en situaciones críticas. Descriptores: Educación en Enfermería; Metodología; Educación Superior; Enfermería; Experimento de Laboratorio; Aprendizaje.


Keywords


Education, Nursing; Methodology; Education, Higher; Nursing; Laboratory Experiment; Learning.

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DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2019.241524



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