Practice of health education in the perspective of problematization living conditions of a community

Fernanda Carlise Mattioni, Maria de Lourdes Denardin Budó, Guiomar Luciana Danieli

Resumo


ABSTRACT

Objective: to describe and to analyze the reality there observed as well as the health education activities which were carried out in a community situated in the territory covered by a unit of the Family Health city in the south of Brazil. Methodology: it is an experience report sustained and discussed at a literature review. Results: based on the observation of the local reality, initiatives were drawn up in accordance with the community in order to allow that one reflects on the possibilities to improve living conditions in the area. Such processes made it possible to establish contact with other areas of the public sector so that the needs that the local population considered to be top priority could be met. During the whole traineeship, emphasis was placed on respecting the knowledge and the culture of the local citizen and on associating their modus vivendi to the activities there introduced. Conclusion: such initiatives are considered to be positive as they promote critical thinking on the community’s environment and on the possibilities to improve their living. Nevertheless, this process of bringing the public health sector close to other areas showed the difficulties to build actions among different sectors to improve the living conditions in the area. Descriptors: nursing; public health; health education; family health; consumer participation.  

RESUMO

Objetivos: descrever e problematizar a realidade observada e as atividades de educação em saúde desenvolvidas junto a uma comunidade situada no território de abrangência de uma Unidade de Saúde da Família em município do sul do Brasil. Metodologia: trata-se de um relato de experiência baseado em uma revisão de literatura. Resultados: a partir da observação da realidade local foram propostas ações conjuntas com a comunidade, a fim de impulsionar a reflexão crítica acerca de possibilidades de melhoria das condições de vida. Nesse contexto foram articulados contatos com outros setores do poder público a fim de atender as demandas priorizadas pela população da área. Durante todo o processo buscou-se respeitar o saber e a cultura dos moradores e agregá-los às práticas construídas. Conclusão: estas ações foram positivas por estimularem a reflexão crítica acerca do ambiente de vida e possibilidades de melhoria na comunidade. No entanto, as ações de aproximação do setor saúde com outros setores revelou a dificuldade de construção de práticas intersetoriais no sentido de melhorar as condições de vida locais. Descritores: enfermagem; saúde coletiva; educação em saúde; saúde da família; participação comunitária.

RESUMEN

Objetivo: describir y cuestionar la realidad observada y la realización de actividades de educación en salud en una comunidad situada en el área de cobertura de una Unidad del programa Salud de la Familia en el municipio del Sur de Brasil. Metodología: es una experiencia sostenida y discutida en una revisión de la literatura. Resultados: a partir de la observación de la realidad local se realizaron acciones conjuntas con la comunidad, con el fin de impulsar la reflexión crítica sobre las posibilidades de mejoría de sus condiciones de vida. Desde esta reflexión, se articularon contactos con otros sectores del poder público para atender las demandas priorizadas por la misma población del área.  Durante todo el proceso se buscó respetar el saber y la cultura de los moradores e incorporarlos a las prácticas desarrolladas. Conclusión: Estas acciones fueron positivas ya que estimularon la reflexión crítica acerca del ambiente de vida y posibilidades de mejoría en la comunidad. Sin embargo, las acciones de aproximación del sector salud con otros sectores reveló la dificultad de construcción de prácticas intersectoriales en el sentido de mejorar las condiciones de vida locales. Descriptores: enfermería; salud pública; educación en salud; salud de la familia; participación comunitaria.       


Palavras-chave


educação em saúde, saúde da família, participação comunitária

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DOI: https://doi.org/10.5205/reuol.1095-8038-2-LE.0403esp201053



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