The work of the psychosocial care center under the perspective of users

Khivia Kiss Silva Barbosa, Kay Francis Leal Vieira, Núbia Nobre Gouveia, Adriana Lira Rufino Lucena, Estela Rodrigues Paiva Alves, Marina Figueira Lellis

Resumo


ABSTRACT

Objective: to investigate the perception of users in a Psychosocial Care Center. Method: a descriptive study with a qualitative approach, with 20 users from Belém/PB/Brazil. To collect the information, we used a semi-structured form and the data were analyzed according to the technique Collective Subject Discourse. The study was the research project approved by the Research Ethics Committee of the Colleges of Nursing and Medicine Nova Esperança, under the CAAE 6725.0.000.351-11. Results: the core ideas identified from the guiding questions were: "I was everytime stigmatized, needing support. I was brought by my family"; I like CAPS, which hospital is best";"Many things have changed for the better. I began to understand my problem. Changed my mind, I lost my fear of speaking, I am treated like people, have attention. Today I have my rights. I'm happy”. Conclusion: emerged the users' perception of the care received is an effective strategy in overcoming the condition of mental disorder. Descriptors: Psychiatric Nursing; Mental Health; Health Services.

RESUMO

Objetivo: investigar a percepção de usuários de um Centro de Atenção Psicossocial. Método: estudo descritivo com abordagem qualitativa, com 20 usuários do município de Belém/PB/Brasil. Para a coleta das informações, foi utilizado um formulário e as informações foram analisadas conforme a técnica Discurso do Sujeito Coletivo. O estudo teve o projeto de pesquisa aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa das Faculdades de Enfermagem e de Medicina Nova Esperança, sob o CAAE 6725.0.000.351-11. Resultados: as ideias centrais identificadas: “Vivia estigmatizado. Precisando de apoio. Fui trazido pela família”; “Gosto do CAPS, é melhor que hospital”; “Mudou muita coisa pra melhor. Passei a entender melhor o meu problema. Mudou meu pensamento, perdi o medo de falar, sou tratado como gente, tenho atenção. Hoje eu tenho meus direitos. Estou feliz”. Conclusão: emergiu a percepção dos usuários de que os cuidados recebidos são uma estratégia eficaz na superação da condição de portador de transtornos mentais. Descritores: Enfermagem Psiquiátrica; Saúde Mental; Serviços de Saúde.

RESUMEN

Objetivo: investigar la percepción de los usuarios de un Centro de Atención Psicosocial. Método: se realizó un estudio descriptivo con un enfoque cualitativo, con 20 usuarios en Belém/PB/Brasil. Para recopilar la información se utilizó un formulario semi-estructurado y los datos fueron analizados de acuerdo con la técnica del Discurso del Sujeto Colectivo. El estudio fue el proyecto de investigación aprobado por el Comité Ético de Investigación de las Facultades de Enfermería y Medicina Nova Esperança, bajo el CAAE 6725.0.000.351-11. Resultados: las ideas centrales identificados a partir de las preguntas orientadoras fueron: "Vivió estigmatizados. Necesidad de apoyo. Fue traído por la familia "," Me gustan los CAPS, que hospital es mejor "; “Muchas cosas han cambiado para mejor. Empecé a entender mi problema. Cambió mi mente, me perdí el miedo de hablar, me tratan como las personas, tienen la atención. Hoy tengo mis derechos. Soy feliz”. Conclusión: surgió claramente la percepción de los usuarios sobre la atención que reciben es una estrategia efectiva en la superación de la condición de trastorno mental. Descriptores: Enfermería Psiquiátrica; Salud Mental; Servicios de Salud.


Palavras-chave


enfermagem psiquiátrica; saúde mental; serviços de saúde.



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v6i11a7632p2656-2662-2012



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