Soil teaching in the field of Geography with an approach to environmental education: The Soil Project of My Neighborhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2020.246081

Keywords:

Geography; land use and occupation; Environmental Education.

Abstract

The purpose of this work is to report the application of pedagogical practice related to soil content, as an approach to Environmental Education in Geography in Elementary School. The practices were carried out with students of the 9th grade of Colégio Estadual São Sebastião, in Curitiba, Paraná. A project named Solos do Meu Bairro was designed to integrate the Solo theme with the students' reality and daily life. The teaching-learning process had three moments: 1. classes aimed at theory, also counting on activity and experiment, addressing the basic contents of soils suitable for classes and their age group; 2. field class around the school with the purpose of visualizing the practice of theoretical concepts using field notebooks as a way of evaluating extra-class activity; 3. development of models with the theme of land use and occupation in a neighborhood. As a result, the students presented the final products to the school community, at the science fair, through the application of the project as a form of Environmental Education.

Author Biographies

Paula Rayssa Dias Alves, Universidade Federal do Paraná

Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal do Paraná.

Murilo Noli da Fonseca, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestrando em Gestão Urbana pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Especialista em Gestão Ambiental de Empresas pela Faculdade. Bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Paraná.

Larissa Maria da Silva Ferentz, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutoranda e Mestra em Gestão Urbana pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Especialista em Gestão Ambiental pelo Instituto Souza. Engenheira Ambiental pela PUCPR.

References

ARAÚJO, F. H; COSTA, D.F. da S. Solo Na Educação Ambiental: como proposta para o ensino fundamental e médio. CERES, v. 1, n. 2, p.1-4, 2015.

BERGAMASCO, A.M. A aula de campo e suas contribuições no estudo dos solos em Geografia. Cad. PDE, Curitiba, v.2, p.2-36, 2013.

BEZERRA, A.A. Fragmentos da história da Educação Ambiental (EA). Rev. Ele. da Faced, v.1, n.3, p.1-06, 2007.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, 1997. 156p.

CARVALHO, N.L. de.; BARCELLOS, A.L. de. Educação ambiental: importância na preservação dos solos e da água. REMOA, v. 16, n. 2, p. 39 – 51, 2017.

FIGUEIREDO, V.S. SILVA, G.S.C. A importância da aula de campo na prática da Geografia. In:X Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia, Porto Alegre, 2009. Anais... X Encontro Nacional de Práticas de Ensino de Geografia, Porto Alegre, v.2, p.1-09, 2009.

FRAGOSO, E.; NASCIMENTO, E. C. M. A Educação Ambiental no Ensino e na Prática Escolar da Escola Estadual Cândido Mariano – Aquidauana/MS. Amb. & Ed., v. 23, n. 1, p. 161-184, 2018.

GUIMARÃES, M.A., CRISTO, S.S.V., PAIXÃO, R.B., SANTIAGO, A.M.A. Educação Ambiental: nossos solos, nossa vida. Rev. Ed. Amb., Novo Hamburgo, n.41, p.1-11, 2012.

KUSMAN, R.A. Utilização de Maquetes como Recurso de Ensino em Educação Ambiental nos 6º Anos. In: XII Congresso Nacional de Educação, Curitiba, 2015. Anais...XII EDUCERE, Curitiba, p. 41378-41385, 2015.

LIMA, V.C, LIMA, M.R de; MELO. V.F. O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 2007. 130 p.

LONDE, P.R., MENDES, P.C. A influência das áreas verdes na Qualidade Urbana. Rev. Bras.de Geo. Médica e da Saúde, Rio de Janeiro, v.10, n.18, p.264-272, 2014

MACÊDO, H.C. Refletindo sobre o espaço vivido: o lugar na construção dos conhecimentos geográficos. Rev. Bras. de Ed. em Geo., Campinas, v.5, n.10, p.152-165, 2015.

MALLMANN, A.; CARNIATTO, I.; PLEIN, C. A. Educação Ambiental do Ponto de Vista das Concepções de Desenvolvimento Sustentável na Escola do Campo. Revbea, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 44-61, 2020.

MELO, F.P.; ALMEIDA, J.P. Crescimento Urbano Desordenado e seus Reflexos nas Encostas dos Vales de Garanhuns-PE. Revista Científica ANAP Brasil, Tupã, v. 6, n. 7, p. 40-65, 2013.

MELO, F.P.; GOIS, D.V.; SANTOS, C.A.; SOUZA, R.M.; GUERRA, A.J.T. Estruturação de Modelo de Risco de Degradação Ambiental aplicado ao Município de Pacatuba-SE. Caderno de Geografia, Poços de Caldas, v. 28, n. 54, p. 674-685, 2018.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2007.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. PIBID. Brasília, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pibid. Acesso em: 05 jun. de 2020

PARANÁ. Diretrizes curriculares estaduais de geografia para a educação básica. Curitiba, 2008.

PAZ, O.L.S.; OLIVEIRA, A.A.; SILVA, C.T.; HIRAOKA, D.A.; PEGORETTI, R.F. Caderneta de campo: importante material didático para as aulas de campo de Geografia. Curitiba: UFPR, 2015.

SANTOS, C. A maquete da Baixada Santista no ensino de Geografia: teoria e prática. Revela, Praia Grande, n.6, p.1-10, 2010.

SANTOS, M.R da; VARELA, S. A Avaliação como um Instrumento Diagnóstico da Construção do Conhecimento nas Séries Inicias do Ensino Fundamental. Rev. Ele. de Ed., n. 1, p.1-25, 2007.

SANTOS, R.M. dos; CARVALHO, A.G.B.M. de. Geografia e Educação Ambiental: Percepção dos Professores sobre o uso da Geografia como Ferramenta para a Educação Ambiental em Birigui-SP. Geoambiente On-line, n. 25, p. 103-117, 2015

SILVA, A.F. da; OLIVEIRA JÚNIOR, R.J. de. Aula de Campo como Prática de Ensino – Aprendizagem: Sua Importância para o Ensino da Geografia. In: XVIII Encontro Nacional de Geógrafos, 2016, São Luis. Anais...XVIII Encontro Nacional de Geógrafos, São Luis, 2016, p.1-10.

SILVA, W.I.; OLIVEIRA, J.G.R. de. Práticas de Educação Ambiental nas Aulas de Geografia do Ensino Médio: Reciclando Velhos Hábitos. Revbea, v. 14, n. 1, p. 275-294, 2019.

UFPR. Programa Solo na Escola. Curitiba: UFPR, 2016. Disponível em: http://www.escola.agrarias.ufpr.br/index_arquivos/sobre.htm. Acesso em: 15 jan. 2020.

ZATTA, C.I.; AGUIAR, W.G. O uso de imagens como recurso metodológico para estudar Geografia. Dia a Dia Educação, 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2375-8.pdf. Acesso em: 26 mar. 2020.

Published

2020-12-24

How to Cite

Alves, P. R. D., Fonseca, M. N. da, & Ferentz, L. M. da S. (2020). Soil teaching in the field of Geography with an approach to environmental education: The Soil Project of My Neighborhood. Revista De Geografia, 37(3), 201–220. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2020.246081