The role and importance of geographical science as a tool for social emancipation: the school context

Authors

  • Francisco Kennedy Silva dos Santos Universidade Federal de Pernambuco, Brasil
  • Matheus Rivail Alves de Araújo Pereira UFPE
  • Tâmara Carla Gonçalves Bezerra UFPE
  • Thiago Breno de Medeiros Carmo UFPE

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2019.248663

Keywords:

geography; teaching knowledge; university education; teaching

Abstract

The aim of this paper is to reflect on the training of university teachers in undergraduate courses, aiming to understand whether the practice of this teacher corresponds to the demands of the contemporary world in the face of Brazilian legislation. The main focus of our investigation is the production and mobilization of knowledge from experience in teaching practice. I consider how to know from experience that knowledge that comes from experiences, whether personal or professional, that the teacher mobilizes in the classroom, the knowledge of know-how. In this context, we initially take teaching work, teacher training, the epistemology of practice as the categories of analysis that allow us to focus teachers' relationships with the knowledge they master inorder to teach and those who teach. For the first path covered in the investigation, a qualitative approach was used, as it believes that the use of this analysis allows to establish more significant conclusions, based on the data collected, as well as the direct observation, in locus, of the subjects involved in the research. The results of the research make it possible to state that most of the teachers do not have an adequate pedagogical training that meets the demands of contemporary times. This pedagogical deficiency has reflected directly in the classroom.      

References

CARVALHO, Antonia Dalva França. A racionalidade pedagógica da ação dos formadores de professores: um estudo sobre a epistemologia da prática docente nos cursos de licenciatura da Universidade Federal do Piauí. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2007.

GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G. e GHEDIN, E. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito, (orgs.). –4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Rio de Janeiro, Tempo e Presença, 1990.

MINAYO, M.C.S. (Org.) Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

PIMENTA, S. G. Professor Reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G. e GHEDIN, E. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito, (Orgs.). 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SACRISTÁN, José G. Poderes instáveis em educação. Tradução Beatriz Afonso Neves, Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1999.

SAMPAIO, M. das Mercês F. A escola no centro da pesquisa: caminhos e problemas. In. Anped, 26ª Reunião Anual, Poços de Caldas, 2003.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A vez e a voz dos professores: contributo para o Estudo da Cultura Organizacional da Escola Primária. Lisboa: Porto Editora, 1993.

SCHÖN, Donald Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SERRÃO, Maria Isabel Batista. Superando a racionalidade técnica na formação: sonho de uma noite deverão. In: PIMENTA, S. G. e GHEDIN, E. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito, (Orgs.). –4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação de professores. São Paulo: Vozes, 2002.

THERRIEN, J. e LOIOLA, Francisco Antonio. Experiência e competência no ensino: pistas de reflexões sobre a natureza do saber-ensinar na perspectiva da ergonomia do trabalho docente. Educação & Sociedade, ano XXII, n° 74, Abril/2001.

THERRIEN, J. e SOUSA, Ângela. Cultura docente e gestão pedagógica: a racionalidade prática dos saberes do saber-fazer racionalidade do agir docente –elementos para uma análise da formação prática. In. NOBRE, M. D. e THERRIEN, J. (Org.). Artesãos de um outro ofício: múltiplos saberes e práticas no cotidiano escolar. São Paulo: Annablume: Fortaleza, 2000.

Published

2020-10-21

How to Cite

dos Santos, F. K. S., Pereira, M. R. A. de A., Bezerra, T. C. G., & Carmo, T. B. de M. (2020). The role and importance of geographical science as a tool for social emancipation: the school context. Revista De Geografia, 36(2), 297–306. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2019.248663