Sensitive analysis: towards a hybrid decolonial methodology
DOI:
https://doi.org/10.51359/2317-5427.2024.261031Keywords:
aesthetics, hybridism, decolonial methodology, sensitivities, subjectivitiesAbstract
This article makes up a collective of methodological reflections that I have been focusing on in my master's thesis. Firstly, I selected authors who strictly dialogue with the proposal, composing a diverse theoretical framework committed to decolonial analysis. Then, I read these contributions and systematized them into six concepts that will be fundamental to Sensitive Analysis. Methodologically, this article was constructed through bibliographical research, documentary analysis and critical-reflexive theoretical reflection. With the general objective of building the hybrid methodology Analysis of the Sensitive, opening a discussion of methods for future research around the junction of sensitivity-social theory-decoloniality. We conclude, therefore, that the six guiding axes: (1) embodiment of discourse; (2) autobiographical narrative interviews or biographical reconstruction; (3) document analysis; (4) analysis of coloniality; (5) analysis of decoloniality and (6) ontology of aesthetics will be essential for the construction and execution of this methodology. Sensitive Analysis is proposed as a methodology that involves the resensitization of the senses and subjectivity, going beyond the text to understand and incorporate aesthetic-corporeal elements in the production of academic knowledge. This approach aims to decolonize discourse, contributing to the fight against the hierarchy of knowledge and promoting a more complete and inclusive analysis of human complexities.
References
CARDOSO, Edson. A mancha indelével da cor: uma aproximação às questões raciais no Brasil. Casa Sueli Carneiro. In: Curso: Ler o Brasil, 2022. Disponível em: https://cursos.casasuelicarneiro.org.br/courses/ler-o-brasil/. Acesso em 20 de Nov. 2023.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não-ser como fundamento do ser. São Paulo, Zahar, 2023.
CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2012.
COLLINS, Patricia Hill. Black Feminist Thought. Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. New York: Routledge, 2000.
FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.
FANON, Frantz. Pele Negra, máscaras brancas. Tradução de Sebastião Nascimento e colaboração de Raquel Camargo. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
GOMES, ngela C. Escrita de si, escrita da História: a título de prólogo. In: GOMES, A. C. (Org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2004, p. 7 - 24.
KILOMBA, Grada. Memórias de plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MALDONADO-TORRES, Nelson. A topologia do Ser e a geopolítica do conhecimento. Modernidade, império e colonialidade. In: Revista Crítica de Ciências Sociais [Online], 80 | 2008, publicado a 01 outubro 2012.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, J; MALDONADO-TORRES, N; GROSFOGUEL, R (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
MIGNOLO, Walter. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. In: Cadernos de Letras da UFF –Dossiê: literatura, língua e identidade, nº 34, 2008.
MIGNOLO, Walter. Habitar la Frontera. 1ª ed. Barcelona e Chihuahua: CIDOB y UACJ, 2015.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo; EXO experimental org.; Ed. 34, 2005.
RODRIGUES, Marília. Educar e ressensibilizar: Reflexões teóricas acerca de uma Educação do Sensível. In: Anais do Colóquio Latino-americano sobre Insurgências Decoloniais, Psicologia e os Povos Tradicionais. Anais. Sobral(CE) Faculdade Luciano Feijão, 2021.
SCRIBANO, Adrián. Políticas de resistência al vaciamiento metodológico. In. GANDÍA, C; MAGALLANES, G; SCRIBANO, A; VERGARA, G. Metodología de la Investigación Social: una indagación sobre las prácticas del enseñar y el aprender. 1.ed. Córdoba: Buena Vista Editores, 2007.
SIMMONDS, Felly Nkweto. My Body, Myself: How does a Black woman do sociology?. In: Feminist theory and the body. Routledge, 2017. p. 50-63.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad/racionalidad. In: Perú indígena, v. 13, n. 29, p. 11-20, 1992..
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: QUIJANO, Anibal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marília Renata Félix Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado