The teaching research methods and techniques in social sciences courses

Authors

  • Heloisa Helena Teixeira de Souza Martins Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

quantitative methodology, qualitative methodology, social research sociology, social sciences

Abstract

The article aims to clarify how the standards of scientific work in the Social Sciences in Brazil were established, in particular in the field of Sociology, in connection with the teaching of Research Methods and Techniques. In the first part of the text, to discuss American influence upon the training of social scientists in our country, the author try to recover certain empirical investigation procedures in the USA that led to quantitative research methodologies becoming predominant and to the decline of qualitative methods. To understand the history of the establishment and institutionalization of the Social Sciences and in particular of Sociology as science in Brazil, reference is made to two centres of education: the School of Philosophy, Sciences and Literature of the University of São Paulo and the Free School [Escola Livre] of Sociology and Politics in São Paulo. An analysis of the curriculums of the Social Sciences courses and of the programs of the Research Methods and Techniques discipline helps one to understand the objectives and the different theoretical and methodological orientations that guided the education of students and the consolidation of Sociology as an empirical science.

Author Biography

Heloisa Helena Teixeira de Souza Martins, Universidade Estadual de Londrina

Heloisa Helena T. de Souza Martins é professora aposentada do Departamento de Sociologia da Universidade de São Paulo. Atualmente é professora sênior convidada no Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais da Universidade Estadual de Londrina - UEL. Dedica-se a estudos sobre questões relativas à trabalho, sindicalismo, juventude, mais recentemente tem se voltado para a sociologia do ensino médio, produzindo material didático para professores e alunos. Seu texto mais recente é Ciências sociais e o ensino da Sociologia, Revista Brasileira de Sociologia -v.2, p.5-12, 2014.

 

References

BERLINCK,Cyro.1961.Sociologia,v.XXIII,n.4,dez.,p.371-374.

BERLINCK, Manoel T. 2009. Elogio da universidade. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (Org.). A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p. 79-97.

BASTIDE, Roger; FERNANDES, Florestan. 1959. Brancos e negros em São Paulo – ensaio sociológico sobre aspectos da formação, manifestações atuais e efeitos do preconceito de cor na sociedade paulistana. São Paulo, Editora Nacional.

CANDIDO, Antonio. 2009. Homenagem a Florestan Fernandes. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (Org.) A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p. 209-214.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. 2009. A contemporaneidade da tradição intelectual da Escola Livre de Sociologia e Política: a obra de Oracy Nogueira. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (orgs.). A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p.101-114.

CEDOC – Centro de Documentação da Escola de Sociologia e Política de São Paulo. Proposta curricular e Programa da disciplina de Métodos e Técnicas de Pesquisa: 1960-1961, 1965-1966, 1967-1968 e 1969-1970.

COSTA, Esdras Borges. 2009. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (orgs.). A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p.59-63.

DAHRENDORF, Ralf. 1966. Sociedad y Sociologia - la ilustración ilustrada. Madrid, Editorial Tecnos.

EUFRÁSIO, Mário. 2009. A Escola de Sociologia e Política de São Paulo e a Escola Paulista de Sociologia: um curto comentário e um breve depoimento. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (orgs.) A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p.115-126.

FERNANDES, Florestan. 1959. Fundamentos empíricos da explicação sociológica. São Paulo, Companhia Editora Nacional.

FERNANDES, Florestan. 1977. Em busca de uma Sociologia crítica e militante. In: A Sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. Petrópolis, Vozes, p.140-212.

FERNANDES, Florestan. 1977. O padrão do trabalho científico dos sociólogos brasileiros. In: A Sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. Petrópolis, Vozes, p.50-76.

FERNANDES, Florestan. 1978. A condição do sociólogo. São Paulo, Hucitec.

FORACCHI, Marialice M. 1965. O estudante e a transformação da sociedade brasileira. São Paulo: Companhia Editora Nacional.

FREYER, Hans. 1944. La sociologia, ciencia de la realidad. Buenos Aires, Editora Losada.

GARCIA, Sylvia G; MARCELINO, Paula; VENTURI, Gustavo; TORINI, Danilo. 2013. Pesquisa com concluintes de ciências sociais: USP. Versão preliminar on line.

GOODE, W. J.; HATT, P. K. 1960. Métodos em pesquisa social. São Paulo, Editora Nacional.

HUTCHINSON, Bertram. 1960. Mobilidade e Trabalho – um estudo na cidade de São Paulo. Rio de Janeiro, Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais/ Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos – Ministério da Educação e Cultura.

IANNI, Octávio. 1975. Sociologia e sociedade no Brasil. São Paulo, Alfa-Omega.

KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (orgs.). A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política.

LIMONGI, Fernando. 2001. A Escola Livre de Sociologia e Política em São Paulo. In: MICELI, Sergio (org.). História das Ciências Sociais no Brasil, v. 1 São Paulo, Editora Sumaré.

MILLS, C. Wright. 1982. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro, Zahar.

NISBET, Robert. 2000. A sociologia como forma de arte. Plural . Revista do Curso de Pós-graduação em Sociologia. São Paulo, USP, n. 7, 1º sem. , p.111-130.

POLLAK, Michael. 1986. Paul F. Lazarsfeld, fundador de una multinacional científica. ALVAREZ-URIA, F.; VARELA, J.(orgs.) Materiales de sociologia crítica. Madrid, Ediciones de La Piqueta, p.37-82.

RODRIGUES, Leôncio Martins. 1970. Industrialização e atitudes operárias – estudo de um grupo de trabalhadores. São Paulo, Editora Brasiliense.

SIMÃO, Azis. 2012. O voto operário. In: SIMÃO, Azis Sindicato e Estado: suas relações na formação do proletariado de São Paulo. 3ª. ed., São Paulo, Hucitec, p. 261- 274.

SIMÕES, Julio Assis. 2009. Um ponto de vista sobre a trajetória da Escola de Sociologia e Política. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (orgs.). A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p.35-42.