The teaching research methods and techniques in social sciences courses
Keywords:
quantitative methodology, qualitative methodology, social research sociology, social sciencesAbstract
The article aims to clarify how the standards of scientific work in the Social Sciences in Brazil were established, in particular in the field of Sociology, in connection with the teaching of Research Methods and Techniques. In the first part of the text, to discuss American influence upon the training of social scientists in our country, the author try to recover certain empirical investigation procedures in the USA that led to quantitative research methodologies becoming predominant and to the decline of qualitative methods. To understand the history of the establishment and institutionalization of the Social Sciences and in particular of Sociology as science in Brazil, reference is made to two centres of education: the School of Philosophy, Sciences and Literature of the University of São Paulo and the Free School [Escola Livre] of Sociology and Politics in São Paulo. An analysis of the curriculums of the Social Sciences courses and of the programs of the Research Methods and Techniques discipline helps one to understand the objectives and the different theoretical and methodological orientations that guided the education of students and the consolidation of Sociology as an empirical science.References
BERLINCK,Cyro.1961.Sociologia,v.XXIII,n.4,dez.,p.371-374.
BERLINCK, Manoel T. 2009. Elogio da universidade. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (Org.). A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p. 79-97.
BASTIDE, Roger; FERNANDES, Florestan. 1959. Brancos e negros em São Paulo – ensaio sociológico sobre aspectos da formação, manifestações atuais e efeitos do preconceito de cor na sociedade paulistana. São Paulo, Editora Nacional.
CANDIDO, Antonio. 2009. Homenagem a Florestan Fernandes. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (Org.) A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p. 209-214.
CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. 2009. A contemporaneidade da tradição intelectual da Escola Livre de Sociologia e Política: a obra de Oracy Nogueira. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (orgs.). A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p.101-114.
CEDOC – Centro de Documentação da Escola de Sociologia e Política de São Paulo. Proposta curricular e Programa da disciplina de Métodos e Técnicas de Pesquisa: 1960-1961, 1965-1966, 1967-1968 e 1969-1970.
COSTA, Esdras Borges. 2009. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (orgs.). A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p.59-63.
DAHRENDORF, Ralf. 1966. Sociedad y Sociologia - la ilustración ilustrada. Madrid, Editorial Tecnos.
EUFRÁSIO, Mário. 2009. A Escola de Sociologia e Política de São Paulo e a Escola Paulista de Sociologia: um curto comentário e um breve depoimento. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (orgs.) A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p.115-126.
FERNANDES, Florestan. 1959. Fundamentos empíricos da explicação sociológica. São Paulo, Companhia Editora Nacional.
FERNANDES, Florestan. 1977. Em busca de uma Sociologia crítica e militante. In: A Sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. Petrópolis, Vozes, p.140-212.
FERNANDES, Florestan. 1977. O padrão do trabalho científico dos sociólogos brasileiros. In: A Sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. Petrópolis, Vozes, p.50-76.
FERNANDES, Florestan. 1978. A condição do sociólogo. São Paulo, Hucitec.
FORACCHI, Marialice M. 1965. O estudante e a transformação da sociedade brasileira. São Paulo: Companhia Editora Nacional.
FREYER, Hans. 1944. La sociologia, ciencia de la realidad. Buenos Aires, Editora Losada.
GARCIA, Sylvia G; MARCELINO, Paula; VENTURI, Gustavo; TORINI, Danilo. 2013. Pesquisa com concluintes de ciências sociais: USP. Versão preliminar on line.
GOODE, W. J.; HATT, P. K. 1960. Métodos em pesquisa social. São Paulo, Editora Nacional.
HUTCHINSON, Bertram. 1960. Mobilidade e Trabalho – um estudo na cidade de São Paulo. Rio de Janeiro, Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais/ Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos – Ministério da Educação e Cultura.
IANNI, Octávio. 1975. Sociologia e sociedade no Brasil. São Paulo, Alfa-Omega.
KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (orgs.). A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política.
LIMONGI, Fernando. 2001. A Escola Livre de Sociologia e Política em São Paulo. In: MICELI, Sergio (org.). História das Ciências Sociais no Brasil, v. 1 São Paulo, Editora Sumaré.
MILLS, C. Wright. 1982. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro, Zahar.
NISBET, Robert. 2000. A sociologia como forma de arte. Plural . Revista do Curso de Pós-graduação em Sociologia. São Paulo, USP, n. 7, 1º sem. , p.111-130.
POLLAK, Michael. 1986. Paul F. Lazarsfeld, fundador de una multinacional científica. ALVAREZ-URIA, F.; VARELA, J.(orgs.) Materiales de sociologia crítica. Madrid, Ediciones de La Piqueta, p.37-82.
RODRIGUES, Leôncio Martins. 1970. Industrialização e atitudes operárias – estudo de um grupo de trabalhadores. São Paulo, Editora Brasiliense.
SIMÃO, Azis. 2012. O voto operário. In: SIMÃO, Azis Sindicato e Estado: suas relações na formação do proletariado de São Paulo. 3ª. ed., São Paulo, Hucitec, p. 261- 274.
SIMÕES, Julio Assis. 2009. Um ponto de vista sobre a trajetória da Escola de Sociologia e Política. In: KANTOR, Iris; MACIEL, Débora A.; SIMÕES, Júlio A. (orgs.). A Escola Livre de Sociologia e Política – anos de formação 1933-1953, 2ª ed. São Paulo, Sociologia e Política, p.35-42.
Downloads
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado