Limits of contemporary social liability. The illustratve case of the Paredes de Coura Festival, Portugal
DOI:
https://doi.org/10.51359/2317-5427.2019.243763Keywords:
music festivals, publics, ethnography, Paredes de CouraAbstract
In this article we begin by addressing the different theories relating to publics and audiences, and then we look at musical festivals as an example of the shift in the role of audiences over the last decade - the shift from a passive attitude to a participatory and total carnal experience. Based on an already long trajectory of analysis related to fruition, consumption and living (GUERRA, 2010, 2015, 2016), in this article we proceed to an ethnographic analysis supported by excerpts from field diaries. We will try to analyze the multiplicity of experiences that take place in the most emblematic Portuguese summer festival, the Paredes de Coura Festival, demonstrating how festivals are one of the main indicators to understand the elaboration and projection of youth (and not only) identities in contemporary times.
References
APPADURAI, Arjun. 2004. Dimensões culturais da globalização: a modernidade sem peias. Lisboa: Teorema.
BAKHTINE, Mikhail. 2001, Esthétique et théorie du roman. Paris: Gallimard.
BENNETT, Andy; TAYLOR, Jodie & WOODWARD, Ian. (Orgs.) (2014). The Festivalization of Culture. Londres/Nova Iorque: Routledge.
BOLTANSKI, Luc. 2004. As classes sociais e o corpo. São Paulo: Paz e Terra.
BOURDIEU, Pierre. 2003. O Amor pela arte. 2ª edição. São Paulo: Zouk.
BOURDIEU, Pierre. 2010. A distinção. Lisboa: Edições 70.
COSTA, António Firmino da. 1997. Políticas culturais: conceitos e perspectivas. Observatório das Actividades Culturais, n. 2, p. 10-14.
CRESPI, Franco. 1997. Manual de sociologia da cultura. Lisboa: Editorial Estampa
CUMMINGS, Joanne. 2007. Selling the indie scene. Music festivals, neo-tribes and brand communities. Refereed proceedings of the joint Australian Sociological Association (TASA) and the Sociological Association of Aotearoa New Zealand (SAANZ) conference 2007.
DEBORD, Guy. 1992. La société du spectacle. Paris: Galimmard.
APPADURAI, Arjun. 2004. Dimensões culturais da globalização: a modernidade sem peias. Lisboa: Teorema.
BAKHTINE, Mikhail. 2001, Esthétique et théorie du roman. Paris: Gallimard.
BENNETT, Andy; TAYLOR, Jodie & WOODWARD, Ian. (Orgs.) (2014). The Festivalization of Culture. Londres/Nova Iorque: Routledge.
BOLTANSKI, Luc. 2004. As classes sociais e o corpo. São Paulo: Paz e Terra.
BOURDIEU, Pierre. 2003. O Amor pela arte. 2ª edição. São Paulo: Zouk.
BOURDIEU, Pierre. 2010. A distinção. Lisboa: Edições 70.
COSTA, António Firmino da. 1997. Políticas culturais: conceitos e perspectivas. Observatório das Actividades Culturais, n. 2, p. 10-14.
CRESPI, Franco. 1997. Manual de sociologia da cultura. Lisboa: Editorial Estampa
CUMMINGS, Joanne. 2007. Selling the indie scene. Music festivals, neo-tribes and brand communities. Refereed proceedings of the joint Australian Sociological Association (TASA) and the Sociological Association of Aotearoa New Zealand (SAANZ) conference 2007.
DEBORD, Guy. 1992. La société du spectacle. Paris: Galimmard.
APPADURAI, Arjun. 2004. Dimensões culturais da globalização: a modernidade sem peias. Lisboa: Teorema.
BAKHTINE, Mikhail. 2001, Esthétique et théorie du roman. Paris: Gallimard. BENNETT, Andy; TAYLOR, Jodie & WOODWARD, Ian. (Orgs.) (2014). The Festivalization of Culture. Londres/Nova Iorque: Routledge.
BOLTANSKI, Luc. 2004. As classes sociais e o corpo. São Paulo: Paz e Terra.
BOURDIEU, Pierre. 2003. O Amor pela arte. 2ª edição. São Paulo: Zouk.
BOURDIEU, Pierre. 2010. A distinção. Lisboa: Edições 70. COSTA, António Firmino da. 1997. Políticas culturais: conceitos e perspectivas. Observatório das Actividades Culturais, n. 2, p. 10-14.
CRESPI, Franco. 1997. Manual de sociologia da cultura. Lisboa: Editorial Estampa
CUMMINGS, Joanne. 2007. Selling the indie scene. Music festivals, neo-tribes and brand communities. Refereed proceedings of the joint Australian Sociological Association (TASA) and the Sociological Association of Aotearoa New Zealand (SAANZ) conference 2007.
DEBORD, Guy. 1992. La société du spectacle. Paris: Galimmard.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Estudos de Sociologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado