Limits of contemporary social liability. The illustratve case of the Paredes de Coura Festival, Portugal

Authors

  • Paula Guerra

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-5427.2019.243763

Keywords:

music festivals, publics, ethnography, Paredes de Coura

Abstract

In this article we begin by addressing the different theories relating to publics and audiences, and then we look at musical festivals as an example of the shift in the role of audiences over the last decade - the shift from a passive attitude to a participatory and total carnal experience. Based on an already long trajectory of analysis related to fruition, consumption and living (GUERRA, 2010, 2015, 2016), in this article we proceed to an ethnographic analysis supported by excerpts from field diaries. We will try to analyze the multiplicity of experiences that take place in the most emblematic Portuguese summer festival, the Paredes de Coura Festival, demonstrating how festivals are one of the main indicators to understand the elaboration and projection of youth (and not only) identities in contemporary times.

Author Biography

Paula Guerra

Doutora em Sociologia pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto (FLUP), professora no Departamento de Sociologia da FLUP e Investigadora Integrada no Instituto de Sociologia da mesma universidade (IS-UP).

References

APPADURAI, Arjun. 2004. Dimensões culturais da globalização: a modernidade sem peias. Lisboa: Teorema.

BAKHTINE, Mikhail. 2001, Esthétique et théorie du roman. Paris: Gallimard.

BENNETT, Andy; TAYLOR, Jodie & WOODWARD, Ian. (Orgs.) (2014). The Festivalization of Culture. Londres/Nova Iorque: Routledge.

BOLTANSKI, Luc. 2004. As classes sociais e o corpo. São Paulo: Paz e Terra.

BOURDIEU, Pierre. 2003. O Amor pela arte. 2ª edição. São Paulo: Zouk.

BOURDIEU, Pierre. 2010. A distinção. Lisboa: Edições 70.

COSTA, António Firmino da. 1997. Políticas culturais: conceitos e perspectivas. Observatório das Actividades Culturais, n. 2, p. 10-14.

CRESPI, Franco. 1997. Manual de sociologia da cultura. Lisboa: Editorial Estampa

CUMMINGS, Joanne. 2007. Selling the indie scene. Music festivals, neo-tribes and brand communities. Refereed proceedings of the joint Australian Sociological Association (TASA) and the Sociological Association of Aotearoa New Zealand (SAANZ) conference 2007.

DEBORD, Guy. 1992. La société du spectacle. Paris: Galimmard.

APPADURAI, Arjun. 2004. Dimensões culturais da globalização: a modernidade sem peias. Lisboa: Teorema.

BAKHTINE, Mikhail. 2001, Esthétique et théorie du roman. Paris: Gallimard.

BENNETT, Andy; TAYLOR, Jodie & WOODWARD, Ian. (Orgs.) (2014). The Festivalization of Culture. Londres/Nova Iorque: Routledge.

BOLTANSKI, Luc. 2004. As classes sociais e o corpo. São Paulo: Paz e Terra.

BOURDIEU, Pierre. 2003. O Amor pela arte. 2ª edição. São Paulo: Zouk.

BOURDIEU, Pierre. 2010. A distinção. Lisboa: Edições 70.

COSTA, António Firmino da. 1997. Políticas culturais: conceitos e perspectivas. Observatório das Actividades Culturais, n. 2, p. 10-14.

CRESPI, Franco. 1997. Manual de sociologia da cultura. Lisboa: Editorial Estampa

CUMMINGS, Joanne. 2007. Selling the indie scene. Music festivals, neo-tribes and brand communities. Refereed proceedings of the joint Australian Sociological Association (TASA) and the Sociological Association of Aotearoa New Zealand (SAANZ) conference 2007.

DEBORD, Guy. 1992. La société du spectacle. Paris: Galimmard.

APPADURAI, Arjun. 2004. Dimensões culturais da globalização: a modernidade sem peias. Lisboa: Teorema.

BAKHTINE, Mikhail. 2001, Esthétique et théorie du roman. Paris: Gallimard. BENNETT, Andy; TAYLOR, Jodie & WOODWARD, Ian. (Orgs.) (2014). The Festivalization of Culture. Londres/Nova Iorque: Routledge.

BOLTANSKI, Luc. 2004. As classes sociais e o corpo. São Paulo: Paz e Terra.

BOURDIEU, Pierre. 2003. O Amor pela arte. 2ª edição. São Paulo: Zouk.

BOURDIEU, Pierre. 2010. A distinção. Lisboa: Edições 70. COSTA, António Firmino da. 1997. Políticas culturais: conceitos e perspectivas. Observatório das Actividades Culturais, n. 2, p. 10-14.

CRESPI, Franco. 1997. Manual de sociologia da cultura. Lisboa: Editorial Estampa

CUMMINGS, Joanne. 2007. Selling the indie scene. Music festivals, neo-tribes and brand communities. Refereed proceedings of the joint Australian Sociological Association (TASA) and the Sociological Association of Aotearoa New Zealand (SAANZ) conference 2007.

DEBORD, Guy. 1992. La société du spectacle. Paris: Galimmard.

Published

2019-12-19