Policies and cultural production in Ceará (1960-2014): the formation of a field

Authors

  • Rachel Gadelha Instituto de Arte e Cultura do Ceará/Secretaria da Cultura do Ceará
  • Alexandre Almeida Barbalho Universidade Estadual do Ceará-UECE

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-5427.2017.235792

Keywords:

cultural policies, cultural production, field, market

Abstract

The article investigates how different cultural policies, specifically those related to financing culture, influenced the conformations of the cultural production sector in Ceará between 1960 and 2014. The aim of this article is to understand how these policies impacted and still impact the cultural production, not only in the aspect of the development of the activity and expansion of the field, but also in the induction of discourses, values and practices. Our empirical cut has built on the work of professionals who deal  with  culture,  proposing  and  carrying  out  their  projects  in  Ceará. Through semi-structured interviews with producers, we seek to understand differences in attitudes and perceptions, identifying what they are and how they occur. As a result, we find that the trajectories of cultural producers were adapting to the financing policies, which resulted in three different types / generations: 1960-1970; 1980-1990; 2000-onwards.

Author Biographies

Rachel Gadelha, Instituto de Arte e Cultura do Ceará/Secretaria da Cultura do Ceará

Mestre em Políticas Públicas e Sociedade na Universidade Estadual do Ceará - UECE. Possui graduação em Bacharelado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (1986). Pós-graduação em Administração e Gestão em Organização de Eventos pela Universidade Estadual do Ceará e Master en Gestión Cultural pela Universidade de Barcelona.. Cursando Pós Gradução em Gestão e Políticas Culturais pelo Itaú Cultural e Universidad de Girona. Atua na área de consultoria, educação, gestão e produção cultural. Foi coordenadora pedagógica do Laboratório de Produção Cultural - Curso Técnico em Produção de Eventos Culturais. Gestora do Cineteatro São Luiz. Diretora de Articulação Institucional do Instituto de Arte e Cultura do Ceará / Secretaria da Cultura do Ceará. Autora do livro Produção Cultural: conformações, configurações e paradoxos, editado pelo Armazém da Cultura (2015).

Alexandre Almeida Barbalho, Universidade Estadual do Ceará-UECE

Possui licenciatura em História pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), bacharelado em Ciências Sociais e mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Estágio pós-doutoral em Comunicação na Universidade Nova de Lisboa. É professor adjunto do curso de História e dos PPGs em Sociologia e em Políticas Públicas da UECE e em Comunicação da UFC. Tem experiências nas áreas de Comunicação, Política e Cultura, com ênfase em políticas de cultura, de comunicação e das minorias atuando principalmente nos seguintes temas: política cultural, cultura, estado, mídia, minorias, juventude, e-democracy.

References

BARBALHO, Alexandre. 2005. A Modernização da cultura: políticas para o audiovisual nos governos Tasso Jereissati e Ciro Gomes – 1987 / 1988.Fortaleza: Imprensa Universitária.

BARBALHO, Alexandre. 1998. Relações entre Estado e Cultura no Brasil. Ijuí: Unijuí.

BARBALHO, Alexandre; HOLANDA, Jocastra. 2013. O “partido da cultura”: política cultural no Ceará na Era Lula. In: BARBALHO, Alexandre; BARROS, José Márcio; CALABRE, Lia (org.). Federalismo e políticas culturais no Brasil. Salvador: UFBA.

BARBALHO, Alexandre; RUBIM, Albino. (org.). 2007. Políticas culturais no Brasil. Salvador: UFBA.

BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Ève. 2009. O Novo Espírito do Capitalismo. São Paulo: Martins Fontes.

BOURDIEU, Pierre. 2008. A Produção da Crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. Porto Alegre: Zouk.

CALABRE, Lia. 2009. Políticas Culturais no Brasil dos anos 1930 ao século XXI. Rio de Janeiro: FGV.

CORREIA, Inês Fernandes. 2010. Do Mecenato ao Marketing Cultural: a evolução do Patrocínio no Brasil. Organicom, ano 7, nº13.

FURTADO, Celso. 2012. Ensaios sobre Cultura e o Ministério da Cultura.Rio de Janeiro: Contraponto.

GADELHA, Sylvio. 2009. Biopolítica, governamentalidade e educação.Introdução e conexões, a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica.

GORZ, André. 2005. O Imaterial: Conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume.

MILLER, Toby; YÚDICE, George. 2004.Política cultural. Barcelona: Gedisa.

MOISÉS, José Álvaro. 1998. Os efeitos das leis de incentivo. In: Um Olhar Sobre a Cultura.

WEFFORT, Francisco; SOUZA, Márcio. (Org.). Brasília:Ministério da Cultura.

OLIVIERI, Cristina Garcia. 2004. Cultura Neoliberal: Leis de incentivo como política pública de cultura.São Paulo: Escrituras Editora.

REIS, Ana Carla Fonseca. 2006. Marketing Cultural e Financiamento da Cultura. São Paulo: Thomsom.

SILVA, Frederico A. Barbosa. 2007. Economia e Política Cultural: Acesso, emprego e financiamento. Coleção Cadernos Culturais. Volume 3. Brasília: Ministério da Cultura.

YÚDICE, George. 2004. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. Belo Horizonte, UFMG

Published

2023-12-22

Issue

Section

Artigos