"Watching is not enough": Sociology, cinema and teaching, what is present?

Authors

  • Ana Lucia Martins

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-5427.2021.258578

Keywords:

sociology, cinema, education

Abstract

This  article discusses how  the  debate  on  the relationship  between  cinema  and  teaching  is presentedfrom scientific publications inthe Scieloplatform in the last two decades. It also aims to  contribute  to  a  sociological  perspective with  reference  to cinema, learning  and sociology within a context of multipledigital platforms and the use of films in teaching practices. The article is organized consideringtheriseof sociology and cinema as a new timeto learn, see and represent human experiences.

 

 

References

ALMEIDA, Rogério de. 2017. Cinema e Educação: Fundamentos e Perspectivas. Belo Horizonte. Educação em Revista, 33.

AUMONT, J. 1993.A imagem. Papirus. Campinas.

AUMONT, Jacques. 1993.Mon três cher object. Trafic 6. Paris: POL, Printemps.

BADIOU, Alain.2004.El cine como experimentación filosófica. In: YOEL, Geraldo (Org.). Pensar el cine 1: imagen, ética y filosofía. Buenos Aires: Manantial.

BARTHES, B. O Óbvio e o Obtuso (1990) . Rio de Janeiro.Nova Fronteira.

BENJAMIM, Walter. 1993. “A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica”. In Magia e Técnica, Arte e Política. Obras Escolhidas, Volume 1. 6ª edição. São Paulo, Editora Brasiliense.

BERGALA, Alain. 2008.A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissãodo cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE-FE/UFRJ.BERGER, P. 1973. “A Sociologia como forma de Consciência”. Perspectivas Sociológicas. Petrópolis. Editora Vozes.

CABRERA, Julio. 2006.O cinema pensa: uma introdução à filosofia através dos filmes. Rio de Janeiro: Rocco.

CARMO, Leonardo. 2003. O cinema do feitiço contra o feiticeiro. Revista Iberoamericana de Educação, Canoas, n. 32, p. 71-94.

DELEUZE, G e TOUBINA, Serge. 1986.Le Cerveau c`est l`écran. Cahiers du Cinema. n.380, fev.

DELEUZE, Gilles. 1985. Cinema: imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense.

DELEUZE, Gilles. 1990. Cinema: imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense.

DUARTE, Rosália. 2002. Cinema & Educação. Belo Horizonte: Autêntica.

DUARTE, Rosália. 2003. Cinema e Educação. Belo Horizonte. Autêntica.

DUSSEL, I. 2012. Escuela y Cultura de la imagem: los nuevos desafios: Curso Educación, imagens médios. Grupo 8.

FABRIS, Elí Henn. 2008.Cinema e Educação: um caminho metodológico. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.33, n. 1, p. 117-134, jan./jun.

FOUCAULT, M. 2000.As Palavras e as Coisas. São Paulo: Martins Fontes.

FRESQUET, Adriana.2013.Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica.

GADOTTI, Moacir.1985. Educação e Poder. Introdução à Pedagogia do conflito. São Paulo. Cortêz.

GODART, Jean Luc. 1998.Histoire(s) du Cinema. Paris. Gallimard.

LEANDRO, Anita. 2001.Da imagem pedagógica à pedagogia da imagem. Artigo Nacional. Comunicação e Educação, São Paulo (21), maio/agosto.

LIMA NETO, Avelino e NÓBREGA, Terezinha Petrúcia.2018.Reaprender a ver o mundo”: o cinema como educação do olhar. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v.44.

LINS, Heloisa Andreia de Matos. 2014.Cultura visual e pedagogia da imagem: recuos e avanços nas práticas escolares. Educação em Revista. v.30 n1. pg.245-260, Belo Horizonte, jan/mar.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. 2009.A Tela Global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Sulina.

MARCELLO, Fabiana de A.; FISCHER, Rosa Maria B. 2011.Tópicos para pensar a pesquisa em cinema e educação. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 505-519

MERLEAU-PONTY, Marcel.1983.O cinema e a nova psicologia. In: XAVIER, Ismail (Org.). A experiência do cinema.Rio de Janeiro: Graal, p. 101-117

MIRANDA, C. E. A.; COPPOLA, G. D.; RIGOTTI, G. F. 2006. A Educação pelo cinema. Educação e Cinema, Campinas. Disponível em: http://www.fe.unicamp.br/olho/publicações.html.

MORIN, Edgar. 2014. O cinema ou o homem imaginário: ensaio de antropologia sociológica. São Paulo: É Realizações.

NAPOLITANO, Marcos. 2003. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto.

PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. 1972. São Paulo. Editora Forense.

PIRES, Maria da Conceição Francisco e SILVA, Sergio Luiz Pereira da. 2014. O cinema, a educação e a construção de um imaginário social contemporâneo. Educação eSociedade.Campinas, v. 35, n. 127, p. 607-616, abr.-jun. ]

ROCHA, Glauber. 1981.Revolução do Cinema Novo. Rio de Janeiro: Alhambra.

ROSSET, Clément. 2010. Reflexiones sobre Cine. Buenos Aires: El cuenco de Plata.

SELIGMAN-SILVA, Márcio.2017. “A segunda técnica em Walter Benjamim: o cinema e o novo mito da caverna” prefácio. In BENJAMIM, W. A Obra de Arte na Época de sua Reprodutibilidade Técnica. Porto Alegre, RS: L&PM.

SONTAG, Susan. 2003. Diante da dor dos outros. São Paulo. Companhia das Letras.

SPINOZA, B.de. Ética. 2011. Belo Horizonte, 2ª ed. Autêntica.

ZIZEK, Slavoj. Lacrimae Rerum. 2009. São Paulo: Boitempo Editorial.

Published

2023-12-22

Issue

Section

Artigos