Policy cycle and Enactment Theory:

contributions to research in educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2023.261929

Keywords:

educational policies, policy cycle approach, Theory of Enactment, policy implementation

Abstract

This text reflects on the contributions of the theoretical-methodological of the policy cycle approach and the theory of enactment to research on public policies in education. The study examines the development of these perspectives in dialogue with research on policy implementation and street-level bureaucracy. To this end, it discusses the main works of Stephen Ball and colleagues that address these analytical strands. As conclusions, the text points out that, although they are not the only ways to think about the formulation and operationalization of educational action programs, the assumptions of these approaches contribute to understanding the operating rules of public education policies and the power resources associated with them, as well as the modes of interaction between actors and institutions in the political processes within schools.

Author Biography

Daniel Santos Braga, Programa de Pós-Graduação em Educação e Formação Humana da Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais (FaE/UEMG)

Professor de Políticas Públicas de Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação e Formação Humana da Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais (FaE/UEMG), na Linha 'Trabalho, História da Educação e Políticas Educacionais' e do Programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva (PROFEI/UEMG Ibirité) na Linha 'Práticas docentes para a educação básica'. É professor do Departamento de Educação da UEMG Ibirité.

References

BALL, Stephen J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, p. 10-32, jul./dez. 2006.

BALL, Stephen J. Education reform: a critical and post-structured approach. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 1994.

BALL, Stephen J. Policy sociology and critical social research: a personal review of recent education policy and policy research. British Educational Research Journal, Manchester, v. 23, n. 3, p. 257-274, 1997.

BALL, Stephen J. The Education Debate. The Policy Press, Bristol, 2008.

BALL, Stephen J.; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. 2. ed. Ponta Grossa, PR: Editora UEPG, 2021.

BOWE, R.; BALL, Stephen J.; GOLD, Anne. Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.

CAVALCANTE, Pedro. Gestão Pública Contemporânea: do movimento gerencialista ao pós-NPM. Texto para Discussão, Brasília, v. 2319, ago. 2017.

EASTON, David. A Framework for Political Analysis. Englewood Cliffs: Prentice Hall. 1965.

FARIA, Carlos A. P. Implementação: ainda o elo perdido da análise de políticas públicas no Brasil? REVISTA DEBATES, Porto Alegre, v.6, n.2, p. 13-36, maio-ago. 2012 - 8 - Apêndice

GREVE, Carsten; LAEGREID, Per; RYKKJA, Lise H. (ed.). Nordic Administrative Reforms: Lessons for Public Management. London: Palgrave Macmillan, 2016.

HOOD, Christopher; DIXON, Ruth. A government that worked better and cost less: evaluating three decades of reform and change in UK central Government. Oxford: Oxford University Press, 2015.

LASCOUMES, Pierre; LE GALÈS, Patrick. Sociologia da ação pública. Maceio: EdUFAL, 2012.

LASWELL, Harold D. The Policy Orientation. In: LERNER, Daniel; LASSWELL, Harold D. The policy sciences: recent developments in scope and method. Stanford: Stanford University Press, 1951. p. 3-15.

LATOUR, Bruno; WOOLGAR, Steve. Laboratory life: the construction of scientific facts. Princeton: Princeton University Press. 1979.

LECA, Jean. L'état entre politics, policies et polity. ou peut-on sortir du triangle des Bermudes? Gouvernement et action publique, [S. l.], n. 1, p. 59-82, jan./mar. 2012.

LIMA, Naira da Costa Muylaert. Diretores escolares: burocratas de nível de rua ou médio escalão? Revista Contemporânea de Educação, v.14, n.31, set/dez. 2019.

LINDBLOM, Charles E. The science of ‘muddling through’. Public Administration

LIPSKY, M. Burocracia de nível de rua: dilemas do indivíduo nos serviços públicos. Michael Lipsky; tradutor, Arthur Eduardo Moura da Cunha – Brasília: Enap, 2019. 430p.

LOTTA, Gabriela S; PIRES, Roberto Rocha C.; OLIVEIRA, Vanessa Elias. Burocratas de médio escalão: novos olhares sobre velhos atores da produção de políticas públicas. Revista do Serviço Público, Brasília, v.65, n.4, p. 463-492, out./dez. 2015.

LOTTA, Gabriela S. Saber e Poder: agentes comunitários de saúde aproximando

saberes locais e políticas públicas. Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de

Administração Pública e Governo da EAESP/FGV, 2006.

LOWI, Theodore. American Business, Public Policy, Case-studies, and Political Theory. World Politics, Cambridge, v. 16, n. 4, p. 677-715, 1964.

MAINARDES, Jefferson. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da política educacional. Jornal de Políticas Educacionais, [S.l.], v. 12, ago. 2018. ISSN 1981-1969.

MAINARDES, Jefferson; MARCONDES, Maria Inês. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 303-318, 2009.

MAQUIAVEL, Nicolau (1996). O príncipe Tradução de Maria Júlia Goldwasser. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.

MAROY, Christian. Regulação dos Sistemas Educacionais. In: VAN ZANTEN, A. (ed.). Dicionário de educação. Paris: PUF, 2008.

MARTINS, Angela M. O campo das políticas públicas de educação: uma revisão de literatura. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 56, p. 276-299, set./dez. 2013.

OLIVEIRA, Dalila A. Política educacional. In: OLIVEIRA, Dalila A.; DUARTE, Adriana M.C.; VIEIRA, Lívia M.F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO [OCDE]. Public Administration after “New Public Management”. Paris: OCDE, 2010.

PINSON, Gilles. Gouvernance et sociologie de l’action organisée: Action publique, coordination et théorie de l’État. L’Année sociologique, [S. l.], v. 65, n. 2, p. 483-517, 2015.

POLLITT, Christopher. Forty years of public management reform in UK central government: promises, promise. In: AYRES, Sarah. (ed.). Rethinking Policy and Politics: Reflections on Contemporary Debates in Policy Studies. Bristol: Policy Press, 2014.

SKOCPOL, Theda. Bringing the state back in: strategies of analysis in current research. In: EVANS, Peter; RUESCHEMEYER, Dietrich; SKOCPOL, Theda. Bringing the state back in. Cambridge: Cambridge University Press, 1985. p. 3-43.

SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, n. 16, p. 20-45, 2006.

VAN ZANTEN, Agnès. Políticas educativas. In: VAN ZANTEN, Agnès (coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011

Published

2024-04-30

Issue

Section

Dossiê - O direito à educação no Brasil em tempos de reconstrução democrática