Policy cycle and Enactment Theory:
contributions to research in educational policies
DOI:
https://doi.org/10.51359/2359-1382.2023.261929Keywords:
educational policies, policy cycle approach, Theory of Enactment, policy implementationAbstract
This text reflects on the contributions of the theoretical-methodological of the policy cycle approach and the theory of enactment to research on public policies in education. The study examines the development of these perspectives in dialogue with research on policy implementation and street-level bureaucracy. To this end, it discusses the main works of Stephen Ball and colleagues that address these analytical strands. As conclusions, the text points out that, although they are not the only ways to think about the formulation and operationalization of educational action programs, the assumptions of these approaches contribute to understanding the operating rules of public education policies and the power resources associated with them, as well as the modes of interaction between actors and institutions in the political processes within schools.
References
BALL, Stephen J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, p. 10-32, jul./dez. 2006.
BALL, Stephen J. Education reform: a critical and post-structured approach. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 1994.
BALL, Stephen J. Policy sociology and critical social research: a personal review of recent education policy and policy research. British Educational Research Journal, Manchester, v. 23, n. 3, p. 257-274, 1997.
BALL, Stephen J. The Education Debate. The Policy Press, Bristol, 2008.
BALL, Stephen J.; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. 2. ed. Ponta Grossa, PR: Editora UEPG, 2021.
BOWE, R.; BALL, Stephen J.; GOLD, Anne. Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.
CAVALCANTE, Pedro. Gestão Pública Contemporânea: do movimento gerencialista ao pós-NPM. Texto para Discussão, Brasília, v. 2319, ago. 2017.
EASTON, David. A Framework for Political Analysis. Englewood Cliffs: Prentice Hall. 1965.
FARIA, Carlos A. P. Implementação: ainda o elo perdido da análise de políticas públicas no Brasil? REVISTA DEBATES, Porto Alegre, v.6, n.2, p. 13-36, maio-ago. 2012 - 8 - Apêndice
GREVE, Carsten; LAEGREID, Per; RYKKJA, Lise H. (ed.). Nordic Administrative Reforms: Lessons for Public Management. London: Palgrave Macmillan, 2016.
HOOD, Christopher; DIXON, Ruth. A government that worked better and cost less: evaluating three decades of reform and change in UK central Government. Oxford: Oxford University Press, 2015.
LASCOUMES, Pierre; LE GALÈS, Patrick. Sociologia da ação pública. Maceio: EdUFAL, 2012.
LASWELL, Harold D. The Policy Orientation. In: LERNER, Daniel; LASSWELL, Harold D. The policy sciences: recent developments in scope and method. Stanford: Stanford University Press, 1951. p. 3-15.
LATOUR, Bruno; WOOLGAR, Steve. Laboratory life: the construction of scientific facts. Princeton: Princeton University Press. 1979.
LECA, Jean. L'état entre politics, policies et polity. ou peut-on sortir du triangle des Bermudes? Gouvernement et action publique, [S. l.], n. 1, p. 59-82, jan./mar. 2012.
LIMA, Naira da Costa Muylaert. Diretores escolares: burocratas de nível de rua ou médio escalão? Revista Contemporânea de Educação, v.14, n.31, set/dez. 2019.
LINDBLOM, Charles E. The science of ‘muddling through’. Public Administration
LIPSKY, M. Burocracia de nível de rua: dilemas do indivíduo nos serviços públicos. Michael Lipsky; tradutor, Arthur Eduardo Moura da Cunha – Brasília: Enap, 2019. 430p.
LOTTA, Gabriela S; PIRES, Roberto Rocha C.; OLIVEIRA, Vanessa Elias. Burocratas de médio escalão: novos olhares sobre velhos atores da produção de políticas públicas. Revista do Serviço Público, Brasília, v.65, n.4, p. 463-492, out./dez. 2015.
LOTTA, Gabriela S. Saber e Poder: agentes comunitários de saúde aproximando
saberes locais e políticas públicas. Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de
Administração Pública e Governo da EAESP/FGV, 2006.
LOWI, Theodore. American Business, Public Policy, Case-studies, and Political Theory. World Politics, Cambridge, v. 16, n. 4, p. 677-715, 1964.
MAINARDES, Jefferson. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da política educacional. Jornal de Políticas Educacionais, [S.l.], v. 12, ago. 2018. ISSN 1981-1969.
MAINARDES, Jefferson; MARCONDES, Maria Inês. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 303-318, 2009.
MAQUIAVEL, Nicolau (1996). O príncipe Tradução de Maria Júlia Goldwasser. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.
MAROY, Christian. Regulação dos Sistemas Educacionais. In: VAN ZANTEN, A. (ed.). Dicionário de educação. Paris: PUF, 2008.
MARTINS, Angela M. O campo das políticas públicas de educação: uma revisão de literatura. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 56, p. 276-299, set./dez. 2013.
OLIVEIRA, Dalila A. Política educacional. In: OLIVEIRA, Dalila A.; DUARTE, Adriana M.C.; VIEIRA, Lívia M.F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO [OCDE]. Public Administration after “New Public Management”. Paris: OCDE, 2010.
PINSON, Gilles. Gouvernance et sociologie de l’action organisée: Action publique, coordination et théorie de l’État. L’Année sociologique, [S. l.], v. 65, n. 2, p. 483-517, 2015.
POLLITT, Christopher. Forty years of public management reform in UK central government: promises, promise. In: AYRES, Sarah. (ed.). Rethinking Policy and Politics: Reflections on Contemporary Debates in Policy Studies. Bristol: Policy Press, 2014.
SKOCPOL, Theda. Bringing the state back in: strategies of analysis in current research. In: EVANS, Peter; RUESCHEMEYER, Dietrich; SKOCPOL, Theda. Bringing the state back in. Cambridge: Cambridge University Press, 1985. p. 3-43.
SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, n. 16, p. 20-45, 2006.
VAN ZANTEN, Agnès. Políticas educativas. In: VAN ZANTEN, Agnès (coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos :- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributin 4.0 International (CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).