School violence as a global and local phenomenon

the State of Paraíba in perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2024.259396

Keywords:

school violence, bullying, cyberbullying, state of the Paraíba

Abstract

The following article is part of ongoing research on school violence and types of violence in the context of patterns of social interaction in the public space of training children and young people. The formerly mentioned forms of behavior are currently called disruptive behavior within school spaces. It problematizes interpretations found in various fields of knowledge about the phenomenon, considering empirical data published on open sites focusing on school violence, bullying and cyberbullying. The analysis includes data from international, national and State of Paraíba reports. The analytical technique used was documentary research with the combination of descriptors: violence at school, violence towards school and violence from school. The data showed that school violence is a global and local phenomenon and that the State of Paraíba presents worrying indicators about violence against children and adolescents.

References

ABRAMOVAY, M. Escola e violência. Brasília: Unesco. 2002.

ABRAMOVAY, M. Cotidiano das escolas: entre violências. Brasília: UNESCO(2005). no Brasil. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/ 001452 /145265POR.pdf. Acesso: 21 abr. 2022.

AGÊNCIA SENADO Comissão de Educação vai debater violência na escola. (2022a). Disponível em https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2022/06/06/comissao-de-educacao-vai-debater-violencia-nas-escolas. Acesso: fev. 2023.

AGÊNCIA SENADO Violência nas escolas: especialistas reforçam importância de acolhimento de estudantes. (2022b). Disponível em:https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2022/06/08/violencia-nas-escolas-especialistas-reforcam-importancia-de-acolhimento-de-estudantes#:~:text=Em%202019%2C%20 mais%20da%20 metade. Acesso: mar. 2023.

AGÊNCIA SENADO. Violência nas escolas: especialistas reforçam importância de acolhimento de estudantes. Disponível em:https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2022/06/08/violencia-nas-escolas-especialistas-reforcam-importancia-de-acolhimento-de-estudantes#:~:text=Em%202019%2C%20 mais%20da%20 metade. Acesso: mar. 2023.

ARENDT, H Poder e Violência. Rio de Janeiro: Relume Dumará. (1994).

CASA PEQUENO DAVI (2021). Diagnóstico da situação da criança e do adolescente de João Pessoa. Disponível https://www.pequenodavi.org.br/post/diagn%c3%b3stico-da-situa%c3%a7%c3%a3o-da-crian%c3%a7a-e-do-adolescente-de-jp Acesso: dez. 2022.

CHARLOT, B. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, (2002).

DAHLBERG, L. L., Krug, E. G. Violência: um problema global de saúde pública. Ciência & Saúde Coletiva, 11, 1163-1178.(2006).

DEBARBIEUX, EViolência nas escolas: divergências sobre palavras e um desafio político. Violência nas escolas e políticas públicas. Brasília: Unesco, 59-87. 2002.

DI FELICE, M. Depois da metrópole, as redes info-ecológicas e o fim da experiência urbana. Revista de Comunicação e Linguagens, (2018).

DURKHEIM, E O suicídio. São Paulo, SP: Perspectiva. 1982.

FANTE, C. PEDRA, J. A. 2008. Bullying escolar: perguntas e respostas. Porto Alegre: Artmed.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) Bullying e violência: desafios nas escolas brasileiras. Brasília: MEC. 2021

MICHAUD, Y A violência. Trad. L. Garcia. São Paulo: Editora Ática. 1989.

MONTEIRO, T. A; SARAVALI, E. G. As causas da violência segundo a visão de crianças e adolescentes.Revista LEVS, (6). 2010.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Relatório Mundial sobre Violência e Saúde. Disponível em: https://opas.org.br/wp-content/uploads/2015/09/relatorio-mundial-violencia-saude-1.pdf Acesso: out. 2022.

PAIN, J. Os desafios da escola em face da violência e da globalização: submeter-se ou resistir. In: Silva, Joyce Mary Adam; Salles, Leila Maria Ferreira. Jovens, violência e escola: um desafio contemporâneo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 7-26. Unesco (2010). Cultura de paz. São Paulo: Associação Palas Athena.

ESTADO DA PARAÌBA, Lei nº 7.876, de 30 de novembro de 2005. Institui Programa paz na escola, de ação interdisciplinar e de participação comunitária para prevenção e controle da violência nas escolas da rede pública de ensino do estado da paraíba. João Pessoa, PB: Assembleia Legislativa da Paraíba. Disponível em http://www.al.pb.leg.br/leis-estaduais. Acesso em fev 2023

PAVIANI, J. Conceitos e formas de violência. Conceitos e formas de violência. Caxias do Sul: EDUCS, 8-20. 2016.

SILVA, L. O. Bullying nas escolas. Direito & Realidade,6(5), 2018

STELKO-PEREIRA, A. C., ALBUQUERQUE WILLIAMS, L. C. Reflexões sobre o conceito de violência escolar e a busca por uma definição abrangente. Temas em psicologia, 18(1), 45-55. 2010.

UNESCO. Violência escolar e bullying: relatório sobre a situação mundial. (2019a). Disponível em: https://sites.usp.br/sp-proso/wp-content/uploads/sites/526/2019/07/violencia_escolar_bullying_unesco.pdf. Acesso: nov. 2022.

UNESCO Relatório de monitoramento global da educação. 2019b. Disponível em https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265996_por. Acesso: nov. 2022.

UNICEF. Metade dos adolescentes no Mundo são vítimas de violência na escola. 2018. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/80958-unicef-metade-dos-adolescentes-no-mundo-s%C3%A3o-v%C3%ADtimas-de-viol%C3%AAncia-na-escola. Acesso: jan. de 2023

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Global status report on violence prevention 2014. World Health Organization. (2014).

ZALUAR, A.,; LEAL, M. C. Violência extra e intramuros. Revista Brasileira De Ciências Sociais, 16(Rev. bras. Ci. Soc., 2001 16(45)), 145–164. https://doi.org/10.1590/S0102-69092001000100008

Published

2025-05-14

Issue

Section

Artigos