Women artists, decoloniality and contemporary art: ways of seeing and creative frictions
DOI:
https://doi.org/10.51359/2763-8693.2023.250591Keywords:
creativity, women artists, contemporany artAbstract
This article is the result of ongoing research on Visual Arts in Latin America from a decolonial perspective in the Contemporary Art in Latin America, Creativity and Innovation Research Project and from discussions in the Visual Arts Creativity and Innovation Laboratory - LACRIA and the Research Group Visual Arts and Creativity - AVEC. From the paths found in the investigative path, we chose to discuss here some intricacies of the production of women artists, revisiting the ways of seeing, perceiving challenges and frictions when observing the Art market and the historical narratives that determine and prioritize the production of male artists. In this way, we seek to demonstrate relevant issues for the construction of discourses and the revision of Contemporary Art based on the work of some women artists who dialogue directly in their works with the decolonial perspective in Latin America. Finally, we highlight in the analysis the production in Visual Arts of Santa Maria-RS, contextualizing concern for a critical reflection on the creative processes in a decolonial perspective and we signal the need for the continuity of the registration and visibility of these and other works of women artists.
References
ADUSEI-POKU, Nana. Alcance-me se for capaz! Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand e os autores, Ed.2019.
AGAMBEN, Giorgio. O que é contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.
FOLETTO, Vani Terezinha.: BISOGNIN, Edir Lucia. As Artes Visuais em Santa Maria: contextos e artistas. Santa Maria: Palotti, 2001.
GODINHO, Tatau. Mulheres brasileiras: reinventando a vida, a história e a cultura. In: ASSIS, Maria Elisabete Arruda de; SANTOS, Taís Valente dos (Org.) Memória feminina: mulheres na história, história de mulheres. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2016. pgs. 13-23.
KRAUSS, Rosalind. A escultura como campo ampliado.(reedição). Gávea. Revista do Curso de Especialização em História da Arte e Arquitetura no Brasil. Nº1. Rio de Janeiro: PUC, 1984. pgs. 87-93.
LOCKER, Jane. Where Is Ana Mendieta? Identity, Performativity, and Exile. Duke University Press Books,1999.
LOPONTE, Luciana Grupelli. Docência artista: Arte, Estéticas de si e subjetividades femininas. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre, RS, 2005. 208f.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade. O lado mais obscuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais. Vol. 32. Nº 94. junho 2017. pgs 1-18.
NASCIMENTO, Erinaldo. Colonialidades na relação entre educação e visualidades. Revista Digital do LAV - Santa Maria, ano VI, n.11, p.59-72, set.2013.
MAYAYO, Patricia. Historia de mujeres, historias del arte. Ediciones Cátedra (Grupo Anaya, S.A.), 2003.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. CLACSO. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. 2005. pgs 117-142 Disponível em: <http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sursur/20100624103322/12_Quijano.pdf>. Acesso em 11 de janeiro de 2021.
RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
SIMIONE, Ana Paula Cavalcanti. A difícil arte de expor mulheres artistas. Cadernos Pagu (36). Janeiro-junho. 2011. 375-388.
SOUZA, Sílvia Amélia Nogueira de. Mulheres, Arte e domesticidade: entre a arte feminista e o Dicionário do Lar. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós Graduação em Artes. Escola de Belas Artes. Universidade Federal de Minas Gerais. 2012. 126f.
TVARDOVSKAS, Luana Saturnino. Figurações feministas na arte contemporânea: Márcia X, Fernanda Magalhães e Rosângela Rennó. Dissertaçã o (mestrado). Campinas (SP): Unicamp, 2008.
VASCONCELOS, Flávia Pedrosa. Designare: pontes artístico/educativas na formação docente em Artes Visuais. Lisboa: Chiado, 2015.
VÁSQUEZ, Adolfo Sanchez. As idéias estéticas de Marx. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
VÈRGES, Françoise. Um feminismo decolonial. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cartema

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.