The textile poetry of Samuel Abrantes: constructive methodology of costumes in “O Prospero”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251131

Keywords:

Metodologia, Processo construtivo, Superfícies Têxteis, Práxis.

Abstract

This article aims to address the theoretical questions about the constructive
methodology of Samuel Abrantes’ costumes, through the analysis of the costume
of the character “O Prospero”, object of the dissertation research in the Professional
Masters in arts, which performs the construction of textile surfaces with waste
and scrap materials. The unfolding of his creative process demonstrates the artist’s entire methodology and his ability to create poetry with new textile surfaces, different from those available for sale in the market. The polyphony between art,
technology and craftsmanship, united in a visual harmony and full of meanings,
are the result of his textile poetics. Its constructive methodology can be a tool in the creation process for different artistic genres. The article is part of a dissertation project, with ongoing research, within IFCE’s PPGARTES.

Author Biographies

Danielle de Oliveira Cardoso Joia, Instituto Federal do Ceará

Mestranda no Mestrado Profissional em Artes do IFCE (PPGARTES - MPARTES do IFCE). Possui especialização em Light Desing pela Universidade Veiga de Almeida; graduação em Indumentária pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2007), graduação em Cenografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2007) e graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999). Foi professora da pós em carnaval e figurino da Universidade Veiga de Almeida, do Bacharelado em Dança da UFRJ e do Bacharelado em Artes, com habilitação em Figurino e Indumentária, do SENAI CETIQT. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em cenografia e Indumentária, atuando principalmente nos seguintes temas: artes cênicas, cenário e figurino, dança, figurino de carnaval e design.

Paulo Sergio de Brito, Instituto Federal do Ceará

Formado em Teatro pelo Curso de Arte Dramática da Universidade Federal do Ceará - UFCe. Licenciado em Teatro. Graduado em Letras. Mestre em turismo pela Universidade Estadual do Ceará. Mestre em Teoría História e Prática do Teatro. Doutor em Teoría História e Prática do Teatro com qualificação "Sobresaliente Cum laude" pela Universidad de Alcalá/Madrid-Espanha (curso com Menção de Qualidade, pelo Ministério da Educação e Ciência da Espanha.) Diploma de Estudos Avançados - DEA. Pós-doutorado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

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Published

2022-05-01

How to Cite

Joia, D. de O. C., & Brito, P. S. de. (2022). The textile poetry of Samuel Abrantes: constructive methodology of costumes in “O Prospero”. Cartema, 10(10), 210–224. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251131