Textile exercises to survive the end of the world
DOI:
https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251205Keywords:
embroidery, memories, visual arts, gift-prayers, pandemicAbstract
Three artistic-pedagogical experiences are held as the starting point of the refletins present in this text. The experiences articulated in the text are: 1) the
revitalization of an old piece of clothing (a scarf), where the artistic work was triggered by experiences and memories in northern Brazil. The result has the title of Águas do Norte; 2) a free embroidery developed due to the memories and
non-presence of a deceased mother, called Rosalina; 3) the creation of a textile narrative inspired by the technique of Chilean arpilleras entitled Denúncia ao povo, which articulates reflections of denunciation in the pandemic period and, finally, the artistic exercise of gifting, in which three embroidery were constructed by translated prayers of plants used for religious and medicine purposes. The
passage of the text is made in such a way that memories are stitched together with autobiographical and poetic glimpses, as well as it reflects on the pandemic and
the necropolitics established in the country and the practices of solidarity. All these dimensions are exercises for surviving at the end of the world.
References
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
BEIGUELMAN, Giselle. A pandemia das imagens: retóricas visuais e biopolíticas do mundo covídico. Rev. Latinoam. Psicopat. Fund., São Paulo, 23(3), 549-563, set. 2020 http://dx.doi.org/10.1590/1415-4714.2020v23n3p549.7
CANTON, Katia. Tempo e memória. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
CARVALHO, C.; GOTTARDI, P.; SOUZA, H. R. L. R. Corpos[pandêmicos]: ação e subjetividade na arte educação. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2015527, p. 1-15, 2020.
DAS, V. Encarando a Covid-19: Meu lugar sem esperança ou desespero. DILEMAS: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social. Rio de Janeiro: Reflexões na Pandemia 2020, pp. 1-8. Disponível em: https://www.reflexpandemia.org/texto-26.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Pós: Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 204 – 2019, nov. 2012.
FLUSSER, Vilém. A arte: o belo e o agradável. Revista ArteFilosofia, vol 11, jul-dez 2001, p. 9-13.
GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 1992.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2013.
MARTINS, Alice Fátima. Exercícios para uma poética da solidariedade. Revista Apotheke, v.4, nº 2, ano 4, 2018.
MARTINS, Alice Fátima. Dar presentes como experiência poética. Disponível em: http://blocodenotaserabiscos.blogspot.com/. Acesso em 15 de julho de 2020.
MARTINS, Alice Fátima. ROCHA, Cleomar. Arte relacional em uma poética colaborativa: nós & nós. 22º Encontro nacional ANPAP, 2013, outubro de 2013, p. 3519 – 3530.
SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. São Paulo: Unicamp, 2012.
Schwarcz, L. M (2020). Quando acaba o século XX. Companhia das Letras. Edição do Kindle. Acesso em 7 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cartema

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.