Risco!: the construction of pedagogical situations in contemporary live modeling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2763-8693.2023.258826

Keywords:

pedagogical situations, contemporary live modeling, risco!

Abstract

This article presents and analyzes the artistic and pedagogical practices of the Risco! live model drawing and performance group over the course of a decade. The main objective is to investigate the individual and collective practices of the group, using the concept of “pedagogical situations” to provoke a change of perspective in both the artistic and educational fields. The study aims to develop this concept and disseminate recent methodologies in Visual Arts that focus on education through art as a tool for the appropriation of everyday life, promoting ethical and aesthetic knowledge construction. The conclusions highlight how the actions of the Risco! group provide a wide space for investigation interconnecting social, cultural, technological, professional, and personal aspects. These interactions, combined with the subjective processes involved in contemporary live modeling, have repercussions on the formation of different visual poetics and pedagogical investigations.

Author Biography

Bruna Rafaella Ferrer de Morais, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Design pela Universidade Federal de Pernambuco (Recife, 2019). Mestre em Artes Visuais pela Faculdade Santa Marcelina (São Paulo, 2011). Tem experiência na área de Artes como pesquisadora, professora, produtora cultural e artista visual. Atualmente coordena o grupo de estudos com foco no desenho e na performance de modelo vivo Risco! 

References

ANDRADE, L.; MORAIS, B. Educação como. 2023. No prelo.

BISHOP, C. Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London: Verso, 2012.

FERNÁNDEZ, T. A virada pedagógica da arte e o trânsito de identidades de artista educador. Revista VIS, Brasília, v. 15, n. 1, p. 224-254, 2016. DOI: https://doi.org/10.26512/vis.v15i1.14535. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/14535/12846. Acesso em: 30 out. 2023.

GROSSMAN, V. A arquitetura e o urbanismo revisitados pela Internacional Situacionista. São Paulo: Fapesp, 2006.

HOFF, M. A virada educacional nas práticas artísticas e curatoriais contemporâneas e o contexto de arte brasileiro. 2014. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/115180. Acesso em: 30 out. 2023.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2013.

INTERNATIONALE SITUATIONNISTE. Definitions. Tradução de Ken Knabb. Internationale situationniste, [S. l.], 1958. Disponível em: https://www.cddc.vt.edu/sionline/si/definitions.html. Acesso em: 14 nov. 2023.

JACQUES, P. B. Apologia da deriva: escritos situacionistas sobre a cidade. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.

JAPPE, A. Terão os situacionistas sido a última vanguarda? Krisis: Kritik der Warengessellschaft, [S. l.], 19 maio 2015. Disponível em: https://www.krisis.org/2015/tero-os-situacionistas-sido-a-ltima-vanguarda/. Acesso em: 14 nov. 2023.

MORAES, G. Não é saudosismo, é Modelo-Video. Revista SeLecT: Laboratório de Escrita, [S. l.], 25 jun. 21. Disponível em: https://select.art.br/nao-e-saudosismo-e-modelo-video/. Acesso em: 30 out. 2023.

MORAIS, B. Utopias situadas: a construção de situações na arte contemporânea do Recife. 2019. Tese (Doutorado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/35850. Acesso em: 30 out. 2023.

PERNIOLA, M. Os situacionistas: o movimento que profetizou a “sociedade do espetáculo”. São Paulo: Annablume, 2009.

REY, S. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em Artes Visuais. In: BRITES, B.; TESSLER, E. O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: Editora da Universidade do Rio Grande do Sul, 2002. p. 123-140.

RICARDO, P. A. Guy Debord, jogo e estratégia: uma teoria crítica da vida. 2012. Tese (Doutorado em Estudos Literários) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/ECAP-8VUGS6. Acesso em 14 nov. 2023.

SADLER, S. The Situationist City. London: The MIT Press, 1999.

SOUSA, L. A. O atelier coletivo em espaços e trajetórias. 2014. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFPE_39f7fd4ac8519c10157966c4cffb348e. Acesso em: 30 out. 2023.

Published

2023-11-23

How to Cite

Morais, B. R. F. de. (2023). Risco!: the construction of pedagogical situations in contemporary live modeling. Cartema, 12(12), 1–18. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2023.258826

Issue

Section

Continuous Flow – Articles