Walking to photograph the invisible: a narrative of experimental creation
DOI:
https://doi.org/10.51359/2763-8693.2023.258921Keywords:
sensory photography, inclusive photography, expansion of seeingAbstract
The choice of photographic framing is an act full of culture, identity, politics, history, and memory, as photography provides a significance of who we are and what happens to us. However, what does the refusal of the camera viewfinder imply? Or, what occurs when we don’t look at the scene to be photographed? Faced with these concerns, this text recounts an artistic experimentation in the production of sensory photography by considering perceptual stimuli as mechanisms to capture the invisible. Inspired by the methods of photographers with visual impairments, stands out a walk through the streets of Porto, Portugal, in the search for the subversion of the automatic programming of the device and the promotion of unlikely images. Authors such as Bavcar (2000, 2003, 2010), Flusser (2011), Derrida (2012), and Didi-Huberman (2010) contribute to a critical interpretation of the experimental creation narrative and point out some paths for expanding seeing.
References
BARROS, M. Ensaios fotográficos. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2001.
BAVCAR, E. A luz e o cego. In: BAVCAR, E. (org.). O ponto zero da fotografia. São Paulo: VSA Art do Brasil, 2000. p. 9-14.
BAVCAR, E. Memória do Brasil. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
BAVCAR, E. A estética do (in)visível. [S. l.: s. n.], 2010. 1 vídeo (9min 24seg). Publicado pelo canal: Alfabetização Visual. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=uU3TpPkOC8k. Acesso em: 24 set. 2023.
DERRIDA, J. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do Visível (1979-2004). Florianópolis: UFSC, 2012.
DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. Tradução de Paulo Neves. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.
GOOGLE MAPS. Pesquise no Google Maps. Google, Mountain View, 2023. Disponível em: https://www.google.com.br/maps/preview. Acesso em: 24 set. 2023.
KOSMINSKY, D. Visualidade e visualização: olhar, imagem e subjetividade. In: SZANIECKI, B. et. al. (org.). Dispositivo fotografia e contemporaneidade. Rio de Janeiro: NAU, 2013. p. 90-109.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 set. 2023.
LE BRETON, D. Antropologia dos sentidos. Tradução de Francisco Morás. Petrópolis: Vozes, 2016.
LENOT, M. Jouer contre les Appareils. Arles: Editions Photosynthèses, 2017.
MACHADO, A. Arte e mídia. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
MELO, C. Caminhar para fotografar o invisível. Soundcloud, [S. l.], 2023. Disponível em: https://soundcloud.com/cristianne-melo/albums. Acesso em: 24 set. 2023.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
MERLEAU-PONTY, M. O primado da percepção e suas consequências filosóficas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
MORICEAU, J.; PAES, I. Performances acadêmicas e experiência estética: um lugar ao sensível na construção do sentido. In: PICADO, B. et al. (org.). Experiência estética e performance. Salvador: EdUFBA, 2014. p. 107-129.
NUNES, S.; LOMÔNACO, J. F. B. O aluno cego: preconceitos e potencialidade. Revista Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 55-64, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572010000100006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/YKv7sx5Zp6557RQvrBQ66gp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 set. 2023.
OMAR, A. Antes de ver: fotografía, antropologia e as portas da percepção. São Paulo: Cosac & Naify, 2014.
VYGOTSKY, L. S. Fundamientos da defctologia: obras escogidas V. Madrid: Visor, 1997.
WINGWALL, A. Blind at Work: the Photographer. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo (2 min 48 seg). Publicado pelo canal: LightHouse for the Blind and Visually Impaired. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=oZ5uINccQEQ&t=3s. Acesso em: 24 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cartema

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.