Figure

the sacred and the profane in Jean-Claude Brisseau

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2763-8693.2025.264574

Keywords:

Jean-Claude Brisseau, figure, figural, sacred, profane

Abstract

This article proposes an analysis of the progression of figural action in the cinematic poetics of French filmmaker Jean-Claude Brisseau (1944-2019), whose work is structured around three central and inseparable pillars: mysticism, sexuality, and brutality. Drawing from the studies on visuality and the powers of images developed by philosopher and art historian Georges Didi-Huberman (2013a), in Confronting images, this investigation focuses on two of Brisseau’s feature films — Sound and Fury (De bruit et de fureur, 1988) and Céline (1992). The hypothesis of this work is that certain figural movements in these films establish a regime of images in which the spectral and the real, the sacred and the profane, are no longer ontologically distinct but coexist. The analysis explores how these figures produce sensitive displacements within the narrative and strain the boundaries between the visible and the invisible in Brisseau’s cinema.

Author Biography

Brenda Valois, Universidade Federal de Pernambuco

Bachelor's degree student in Visual Arts at the Federal University of Pernambuco (UFPE). Curator and producer of the XHY247 film club at UFPE. Researching filmmaker Jean-Claude Brisseau under the guidance of Prof. Dr. André Antônio Barbosa. Brenda also works as an art director, set designer, and costume designer.

References

A GAROTA de lugar nenhum. Direção: Jean-Claude Brisseau. França: [s. n.], 2012. 91 min.

ANDRADE, B. Deus reconhecerá os seus: ou Jean-Claude Brisseau e a verdadeira revolução. FOCO: Revista de Cinema, [S. l.], 2015. Disponível em:

https://www.focorevistadecinema.com.br/FOCO6-7/brisseau3.htm. Acesso em: 14 jun. 2025.

AS SOMBRAS. Direção: Jean-Claude Brisseau. França: [s. n.], 1982. 64 min.

BRISSEAU, J. et al. O Espetáculo do Mal. FOCO: Revista de Cinema, [S. l.], 2015a. Disponível em:

https://www.focorevistadecinema.com.br/FOCO6-7/entrevistacoisas.htm. Acesso em: 14 jun. 2025.

BRISSEAU, J. et al. O vento sopra aonde quer, entrevista com Jean-Claude Brisseau. FOCO: Revista de Cinema, [S. l.], 2015b. Disponível em:

https://www.focorevistadecinema.com.br/FOCO6-7/entrevistaceline2.htm. Acesso em: 14 jun. 2025.

BRISSEAU, J. et al. Um cineasta nasceu, entrevista com Jean-Claude Brisseau. FOCO: Revista de Cinema, [S. l.], 2015c. Disponível em: http://www.focorevistadecinema.com.br/FOCO6-7/entrevistacollet.htm. Acesso em: 14 jun. 2025.

BRISSEAU, J.; GUIRAUDIE, A. FOCO: Revista de Cinema, [S. l.], 2015. Disponível em:

https://www.focorevistadecinema.com.br/FOCO6-7/entrevistaceline2.htm. Acesso em: 14 jun. 2025.

BRISSEAU, J.; JOUSSE, T.; NEVERS, C. FOCO: Revista de Cinema, [S. l.], 2015. Disponível em: https://www.focorevistadecinema.com.br/FOCO6-7/entrevistaceline1.htm. Acesso em: 14 jun. 2025.

CÉLINE. Direção: Jean-Claude Brisseau. França: [s. n.], 1992. 88 min.

COISAS secretas. Direção: Jean-Claude Brisseau. França: [s. n.], 2002. 115 min.

DES JEUNES Femmes Disparaissent: Origine et Fabrication. Direção: Jean-Claude Brisseau. França: [s. n.], 2018. 29 min.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante da imagem: questão colocada aos fins de uma história da arte. Tradução: Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2013a.

DIDI-HUBERMAN, G. O saber-movimento (o homem que falava com borboletas). In: MICHAUD, P. (org.). Aby Warburg e a imagem em movimento. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013b. p. 17-28.

DUBOIS, P. Plasticidade e cinema: a questão do figural. Tradução: Mary Amazonas Leite de Barros. In HUCHET, S. (org.). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: EDUSP, 2012. p. 97-118.

ELIADE, M. O sagrado e o profano. Tradução: Rogério Fernandes. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

ERÓTICA Aventura. Direção: Jean-Claude Brisseau. França: [s. n.], 2008. 104 min.

FAISSOL, P. A. L. Janelas sem horizonte: uma análise iconográfica da anunciação no cinema. ARS, São Paulo, v. 16, n. 33, p. 173-195, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2018.141300. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ars/a/Qmpp8RshTKxTFprTDZqFLGw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 jun. 2025.

GIL, I. O corpo, a origem e o sagrado no cinema: uma introdução. Didaskalia, [S. l.], v. 42, n. 1, p. 197-210, 2012. DOI: https://doi.org/10.34632/didaskalia.2012.2319. Disponível em: https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2319. Acesso em: 14 jun. 2025.

L’ÉCHANGEUR. Direção: Jean-Claude Brisseau. França: [s. n.], 1982. 23 min.

MAGRITTE, R. The Large Family, 1963 by Rene Magritte. Rene Magritte, [S. l.], 1963. Disponível em: https://www.renemagritte.org/the-large-family.jsp. Acesso em: 14 jun. 2025.

NAJLIS, D. La máquina infernal: aparición, simulacro y erotismo en el cine de Jean-Claude Brisseau. 2020. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-graduação do Departamento de Comunicação, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, 2020. Disponível em:

https://repositori.upf.edu/items/1e436283-b13c-4ab5-8252-eba6f7e0e484. Acesso em: 14 jun. 2025.

OS INDIGENTES do Bom Deus. Direção: Jean-Claude Brisseau. França: [s. n.], 2000. 107 min.

O SOM e a Fùria. Direção: Jean-Claude Brisseau. França: [s. n.], 1988. 95 min.

PIZARNIK, A. Árvore de Diana. Tradução: Davis Diniz. Belo Horizonte: Relicário, 2018.

RENAUDIN, M. Jean-Claude Brisseau, o poder da imaginação. FOCO: Revista de Cinema, [S. l.], 2015. Disponível em:

https://www.focorevistadecinema.com.br/FOCO6-7/brisseau1.htm. Acesso em: 14 jun. 2025.

RODRIGUES, F. O sagrado, o profano e o alegórico em Ingmar Bergman. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 20, n. 42, p. 71-87, 2019. DOI: https://doi.org/10.13037/ci.vol20n42.5424. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/5424. Acesso em: 14 jun. 2025.

Published

2025-07-11

How to Cite

Valois, B. (2025). Figure: the sacred and the profane in Jean-Claude Brisseau. Cartema, 15(15), 1–16. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2025.264574

Issue

Section

Dossier: Moving Image – Articles