Videoinstallation and afro-atlantic aesthetics experiences in the work of Tiago Sant’ana and Julien Creuzet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2763-8693.2025.264589

Keywords:

contemporary art, afro-atlantic diaspora, aesthetic experience

Abstract

In this article, I take some critical notes on two artistic works and their expography proposals as an aesthetic experience that places the videoinstallation and the videographic language in relation to other images, thus expanding the function of video. I take as examples the room of the artist Tiago Sant’ana in the exhibition “Iniciadas – Ancestralidades Contemporâneas” and the installation of the artist Julien Creuzet, in the itinerary of the “35th São Paulo Biennial – Coreografias do Impossível”. I consider that, in both proposals, the Atlantic Sea is a fundamental part of the visual narrative, where perhaps a common poetic language of the black diaspora emerges: the ocean as an ambiguous place of trauma, but also of spiritualities and exchanges. Therefore, the aesthetic experience mediated by both works leads to the reception of landscapes erected in/by the experience of identities forged in the black diaspora.

Author Biography

Lucas Brasil, Universidade Federal da Bahia

Pesquisador em artes visuais com ênfase nas poéticas e estéticas afrodiaspóricas. Mestrando em Estudos Étnicos do Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Estudos Étnicos e Africanos - Pós Afro, Universidade Federal da Bahia. Bacharel em Artes pela Universidade Federal da Bahia.

References

BIANCHI, N. Detalhe da obra Apneia na exposição Iniciadas – Ancestralidades Contemporâneas. 2024a. Fotografia.

BIANCHI, N. Vista da obra Apneia na exposição Iniciadas – Ancestralidades Contemporâneas. 2024b. Fotografia.

BIANCHI, N. Detalhe da obra Rota de Fuga na exposição Iniciadas – Ancestralidades Contemporâneas. 2024c. Fotografia.

BIANCHI, N. Vista da obra Rota de Fuga na exposição Iniciadas – Ancestralidades Contemporâneas. 2024d. Fotografia.

BIANCHI, N. Vista da obra Sair da Grande Noite na exposição Iniciadas – Ancestralidade Contemporâneas. 2024e. Fotografia.

BRANDÃO, M. Videoinstalação: conexões entre o ambiente expositivo e o espaço vivido. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE ARTE E TECNOLOGIA, 15., 2016, Brasília. Anais [...]. Brasília: #Art, 2016. p. 422-429. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/779/o/Mateus_brandao.pdf. Acesso em: 7 abr. 2025.

CREUZET, J. J’ai fait plusieurs fois le même reve / I’ve had this dream many times. Vimeo, [S. l.], 5 maio 2015. Disponível em: https://vimeo.com/126981633. Acesso em: 13 abr. 2025.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2000. 127 p.

GLISSANT, É. Introdução a uma poética da diversidade. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2005.

GLISSANT, É; OBRIST, H. U. Conversas do arquipélago. Tradução de Feiga Fiszon. Rio de Janeiro: Cobogó, 2023.

GOBATTO, M. R. Cronovideografias: temporalidades da imagem videográfica e da videoinstalação. 2003. 137 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/4661. Acesso em: 7 abr. 2025.

HARTMAN, S. Vênus em dois atos. Revista Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 23, n. 3, p. 12-33,

dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.29146/eco-pos.v23i3.27640. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27640. Acesso em: 7 abr. 2025.

MELLO, C. Videoinstalação e poéticas contemporâneas. ARS, São Paulo, v. 5, n. 10, p. 90-97, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-53202007000200009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ars/a/VdzpMYdhNvpjyTpK6pWtJPr/. Acesso em: 7 abr. 2025.

MONTEIRO, L. Vista da obra Zumbi Zumbi Eterno na itinerância da exposição 35ª Bienal de São Paulo – Coreografias do Impossível. 35ª Bienal de São Paulo, São Paulo, 2024. Disponível em: https://35.bienal.org.br/itinerancias/salvador/. Acesso em: 13 abr. 2025.

RANCIÈRE, J. O tempo da paisagem: nas origens da revolução estética. Tradução de Pedro Taam. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2024.

SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artística. 1. ed. São Paulo: Annablume, 1998.

SANT’ANA, T. Arte com e contra o arquivo: ensaios de um negro artista sobre memória, artes visuais e narrativas afro-brasileiras. 2023. 146 f. Tese (Doutorado em Cultura e Sociedade) – Programa de Pós-Graduação Multidisciplinar em Cultura e Sociedade, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38479. Acesso em: 7 abr. 2025.

Published

2025-07-11

How to Cite

Brasil, L. (2025). Videoinstallation and afro-atlantic aesthetics experiences in the work of Tiago Sant’ana and Julien Creuzet. Cartema, 15(15), 1–16. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2025.264589

Issue

Section

Dossier: Moving Image – Commented Art Exhibitions