(Im)perfect stitches: tensions between gender, art and handicraft
DOI:
https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251284Keywords:
gender studies, embroidery, womanhood, women artistsAbstract
The experiences of women artisans encouraged us to reflect on artistic
processes that could recognize, reframe and problematize the anxieties and
tensions that are often silenced through a “good finish” of a handcrafted piece.
We ask ourselves: what are the imperfect stitches that consume and cross the life
of an artisan? In order to provide answers to this question, we aim to investigate
these anxieties, and, among them, we cite those that end up defining beauty
patterns in the making of a handcrafted piece, and also those that are crossed by
gender, labor and family relations of a woman. This writing motivated us to create
the work (Im)perfect Stitches (2021), which interweaves embroidered stitches,
autobiographical memories of mother and daughter and theoretical references
from Gender Studies. We believe that exposing these misalignments is a way of giving visibility to experiences that were and are still hidden during the artistic process.
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Para educar crianças feministas: Um manifesto. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
BALISCEI, João Paulo. Provoque: cultura visual, masculinidades e ensino de artes visuais. Rio de Janeiro: Metanoia, 2020.
BANDEIRA, Alexandre. O artesanato, uso e a contemplação por Octávio Paz. ARTESOL, ARTESANATO SOLIDÁRIO. https://www.artesol.org.br/conteudos/visualizar/ O-artesanato-o-uso-e-a-contemplacao-por-Octavio-Paz. Acesso em 24 de março de 2021.
BARBOSA, Ana Mae; LONA, Miriam Therezinha. Mulheres nas Artes e no Design: as garotas de Glasgow. In: BARBOSA, Ana Mae; AMARAL, Vitória (orgs.). Mulheres não devem ficar em silêncio: arte, design e educação. SãoPaulo: Cortez, 2019, p.23-37.
BARBOSA, Ana Mae. Mulheres: arte, artesanato, design. BARBOSA, Ana Mae; AMARAL, Vitória (orgs.). Mulheres não devem ficar em silêncio: arte, design e educação. São Paulo: Cortez, 2019, p.72-94.
BARROSO, Hayeska Costa; FROTA, Maria Helena de Paula. A trama do trabalho artesanal para mulheres cearenses: desvendando códigos de gênero. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero 9: Diásporas, diversidades, deslocamentos. Anais. 2010, p. 1-11. http://www.fg2010.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources /anais/1278297991_ARQUIVO_fazendogenero.pdf. Acesso em
de fev. de 2020.
BECKER, Márcia Regina. Estudo sobre a presença das mulheres no artesanato: construindo caminhos entre educação e artesãs. In: IX ANPED SUL. Seminário de pesquisa em educação da Região Sul. Anais, 2012, p. 2-6. http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php /anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2608/249. Acesso em 08 de fev. de 2020.
BORRE, Luciana. As imagens que invadem as salas de aula: reflexões sobre cultura visual. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2010.
BRASIL, Luciana. Bordando afetos na formação docente. Conceição da Feira: Andarilha Edições, 2020.
CARVALHO, Vânia Carneiro de. Gênero e Artefato: o sistema doméstico na Perspectiva da Cultura Material – São Paulo 1870-1920. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/ Fapesp, 2020.
DOHERTY, Brian O’. No interior do cubo branco: A ideologia do espaço da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
GARB, Tamar. “Homem de gênio, mulher de bom gosto”: a generificação do ensino de arte em Paris no fim do século 19, 1999. In: PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (org.). Histórias das mulheres, histórias feministas. São Paulo: MASP, 2019.
HOOKS, bell. Artistas mulheres: o processo criativo, 1995. In: PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (org.). Histórias das mulheres, histórias feministas. São Paulo: MASP, 2019.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Gênero, visualidade e arte: temas contemporâneos para educação. In: ICLE, Gilberto (org.). Pedagogia da arte: entre-lugares da criação. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2010.
MATOS, Julia Caroline de; RUIZ, Raony Robson. Análise entre as semelhanças e diferenças da representação da mulher artista nos livros didáticos de Arte no ensino médio da rede pública e de uma escola privada. In: ACCORSI, Fernanda Amorim; BALISCEI, João Paulo; TAKARA, Samilo (orgs.). Como pode uma pedagogia viver fora da escola? Estudos sobre pedagogias culturais. Londrina:
Syntagma Editores, 2021, p.92-117.
MORAIS, Frederico. Arte é o que eu e você chamamos de Arte: 801 definições sobre arte e o sistema da arte. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2018.
PARANHOS, Cláudia da Silva. Bonecas Feias: brincando (para resistir) com padrões do corpo. Dissertação (Mestrado) Pós Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas, 2018.
PARKER, Rozsika. A criação da feminilidade, 1984. In: PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (org.). Histórias das mulheres, histórias feministas. São Paulo: MASP, 2019.
RODRIGUES, Walace. Arte ou artesanato? Artes sem preconceitos em um mundo globalizado. In: Cultura Visual, n.18, dez/2012, Salvador: EDUFBA, p.85-95. https://portalseer.ufba.br/index.php /rcvisual/article/view/5977. Acesso em 15 de jul. de 2020.
SILVA, Márcia Alves da Silva. Abordagem sobre gênero e trabalho artesanal em histórias de vida de mulheres. In: Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. Florianópolis – SC. Anais, 2014, p.1-13. http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf /1830-0.pdf. Acesso em 28 de maio de 2020.
STEINBERG, Shirley. A mimada que tem tudo. In: STEINBERG, Shirley; KINCHELOE, Joe (orgs.). Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. p. 321-338.
YAMAMOTO, Fernanda. Documentários – Histórias Rendadas. 2016. https://www.youtube.com/watch?v=eju1Ty_bTjc. Acesso em 21 de out. de 2020.
.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cartema

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.